Kan inte nå egen domän inifrån det egna nätverket utan att d

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
dest12345
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 mar 2019, 19:58
OS: Ubuntu

Kan inte nå egen domän inifrån det egna nätverket utan att d

Inlägg av dest12345 »

Hej Allihopa!

Första gången jag skriver på denna sidan.

Jag kör totalt 4 servrar plus 2 workstations I mitt hem. Tidigare har jag aldrig haft några problem med min domän som jag använder till att definiera olika tjänster som jag kör på de olika servrarna. Ett tag tillbaka dock så gick min router sedan ca 3-4 år tillbaka sönder vilket gjorde att jag blev tvungen att köpa en ganska mycket billigare router. Efter detta så kan jag från vilken server eller Workstation som helst pinga min domän och få ett svar, när jag dock försöker köra 'curl https://www.domän.se' (vilket alltid har fungerat tidigare samt även i vanliga Firefox eller Chrome såklart) men när jag nu försöker göra det så går det helt enkelt inte. Efter att jag lägger till min domän och underdomäner I alla servrars samt alla workstations hosts-filer då jag definerar de interna LAN-IP-adresserna som de ska peka mot så har jag fått det att fungera, dock när jag ansluter med någon bärbar enhet (ex min telefon) till routerns trådlösa nätverk så kan jag ju inte komma åt några tjänster som körs på någon av servrarna om tjänstens Address definieras via domän eller underdomäner, ej heller direkt via routerns externa IP.

Är jag dock ansluten till något annat nätverk eller det mobila nätet på min telefon så kommer jag åt tjänsterna på servrarna oavsett om jag anger IP eller domän/subdomän.

Jag har inte den blekaste aning om vad det är som gör att jag inte kan komma åt domänen/externa IP-adressen inifrån mitt LAN, men utifrån mitt LAN kan man utan problem komma åt alla tjänsterna.

Finns det någon här som har en aning om vad detta kan bero på?

Självklart har jag gjort de portforwardings som de olika tjänsterna kräver i routern. Annars hade jag ju inte kommit åt dom utifrån mitt LAN heller.

Om någon behöver några logs eller information för att kunna felsöka mitt problem så bara skriv det så ska jag ordna det ASAP.

Mycket Tacksam För All Hjälp
Henrik Andersson

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan inte nå egen domän inifrån det egna nätverket utan a

Inlägg av Broder Tuck »

;) Jag kan inte hjälpa dig med ett svar på din fråga,
däremot vill jag hälsa dig välkommen till vårt forum.

Nu hoppas jag på att du snart kan få hjälp med ditt problem.

Välkommen! ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte nå egen domän inifrån det egna nätverket utan a

Inlägg av johanre »

Hej och välkommen till forumet!

Du får gärna rita upp / beskriva hur ditt nätverk är utformat och vilka namn du har satt var. Samtidigt så respekterar jag om du kanske inte vill offentliggöra all den informationen här i forumet. Skicka mig i så fall ett PM så skall vi se om vi inte kan komma vidare.

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte nå egen domän inifrån det egna nätverket utan a

Inlägg av johanre »

Ping!

Fick du rätt på det eller behöver du fortfarande hjälp?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"