Automatisera start och avstängning

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Automatisera start och avstängning

Inlägg av skalman65 »

kan man på något automatiserat sätt få en dator att starta upp och stänga av sig vid utsatt tid?

Att man kan stänga av datorn vid önskad tidpunkt, det har jag lyckats hitta men inget på att starta upp datorn.

Skulle det vara någon skillnad om man lät maskinen istället gå ner i viloläge
(eller heter det vänteläge) och sedan starta upp maskinen därifrån.

Känner att det är ganska onödigt att låta servern stå på 24/7 när man endast behöver komma åt den under del av dygnet.
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Automatisera start och avstängning

Inlägg av Surfaren »

Jag kommer på två sätt för att väcka datorn.

1. WakeOnLan där man sätter upp sitt nätverkskort att lyssna på ett speciellt meddelande som startar datorn. https://help.ubuntu.com/community/WakeOnLan
Det man ska vara medveten om är att även en avstängd dator kan dra en hel del ström. Jag har en här hemma som drar ca 18 W avstängd och det blir ju ca 200 kr om året helt i onödan.

2. Se till att datorn stänger av sig snyggt på lämpligt vis. Använd sedan en vanlig timer som bryter spänningen en stund senare och sedan slår till spänningen på önskad starttid. Genom en inställning i Bios kan man få datorn att starta när den varit strömlös. Fördelen här är att man får bort all onödig förbrukning. Tror att de flesta Bios stödjer funktionen.
Skit på dig Putin
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Automatisera start och avstängning

Inlägg av eson57 »

Ständiga avstängningar/starter sliter ganska hårt på vissa datorkomponenter. Framför allt hårddiskar tar stryk av dylikt bruk. En hårddisk som tillåts rulla 24/7 håller i regel betydligt längre. Sen är ju ett serveroperativ anpassat för 24-timmarsdrift.
Alltid på kanelen!
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Automatisera start och avstängning

Inlägg av viper »

Bara för att jag skall förstå det hela rätt, om jag har en dedikerad backupserver som endast kör mellan 0400 och 0600 varje dag och jag skulle starta och stänga av den i scrptet, är detta att betrakta som stora påfrestningar eller helt inom vad hårdvaran skall tåla?
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Automatisera start och avstängning

Inlägg av johanre »

Det kommer hårdvaran att tåla utan större problem. Kom bara ihåg att konsumentprylar (inkl billigare hårddiskar) lever i snitt ca. 3 år (beroende på användning, så klart).

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Automatisera start och avstängning

Inlägg av Surfaren »

En sak som påverkar livslängden mycket är temperaturen. Man brukar säga att en ökning med 10 grader halverar livslängden. Finns det plats i chassit så montera diskarna så det blir mellanrum och håll dammråttorna borta.

Spelar kanske inte så stor roll i ditt fall med 2 h drifttid / dygn utan mer som ett allmänt råd.
Skit på dig Putin
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"