Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på webben?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på webben?

Inlägg av sm2aye »

Jag har nu igång Ubunty-servern och önskar en anvisning vad som ska installeras för att få den synlig på webben.
Eller någon person som har lyckats att få den synlig från webben.
Jag har installerat Apache2
Finner det hopplöst att använda en manual på 900 sidor och söka efter de få punkter som ska användas för att få den att fungera.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av johanre »

Visst, det är fullt möjligt att guida dig rätt och att få din server att fungera som webbserver på Internet. Men jag skulle rekommendera dig att tänka igenom vad du gör. Det är väldigt lätt att sätta upp en tjänst på Internet som inom minuter blir sönderhackad för att man inte har tänkt igenom säkerhetsaspekterna.

Så jag vill nog börja med det grundläggande:

1) Vad är syftet, vad är din målgrupp?
2) Vilken typ av Internetlösning har du (fiber, ADSL, osv)?
3) Har du en brandvägg, vet du hur den fungerar, har du koll på hur du ändrar brandväggsreglerna?
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av mcNisse »

Hej
För att maskinen ska bli synlig på internet måste du till att börja med ha en publik ip adress på din router. Det finns internetleverantörer som delar ut privata adresser och gömmer din dator. Låt mig hoppas att det inte är något problem i ditt fall.

Du ska gå in i din router och sätta se till att din externa adress på port 80 skickar vidare till din serverns adress på port 80. Begreppet är portforwarding.

Du behöver veta ipadressen på servern.

Kod: Markera allt

hostname -I
(hostname minus stora i).

För att sedan testa om det fungerar behöver du veta din externa ipadress.

Kod: Markera allt

wget -q -O - ifconfig.co
Testa med telefonen att gå mot urlen utan att vara inloggad på wlan, dvs http://<ipadressen som du fick med wget>
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av sm2aye »

Hej och mycken tack för ditt svar.
Jo jag har fast ip från leverantören (fiber med A3)
Jo portvidarebefodran heter det i min Router. Och 80 är satt.
Har en annan server sme9 som ligger ute på nätet med samma inställning.
Jag får för mig att sme9 har tappat marknad.

Adressen blev 192.168.1.194 vilket jag vill ändra till 150 och fast ip
Hur fixar man det?
Routern visar vilken ip den har fått
Jag kommer åt "(located at /var/www/html/index.html) " med FileZilla men får inte ta bort och ersätta befintlig index.html
Så jag har inga rättigheter där.

Ska bli kul att få igång det hela.
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av sm2aye »

johanre skrev: Så jag vill nog börja med det grundläggande:
1) Vad är syftet, vad är din målgrupp?
2) Vilken typ av Internetlösning har du (fiber, ADSL, osv)?
3) Har du en brandvägg, vet du hur den fungerar, har du koll på hur du ändrar brandväggsreglerna?
Tack johanre!
Ja visst vill jag ha den säker om det går. Har haft sme9 igång i åratal utan att jag tänkt på säkerhetsrisken... tydligen har servern själv ett eget liv och fixat det.
Syftet är att leka med att sätta ihop den till en fungerande server kanske bättre än sme9... målgruppen blir alla radioamatörer jag känner.
Jag har inte tänkt att tjäna pengar på den. och osäkert om den ska gå 24 timmar om dygnet.... bara då jag är vaken.
Brandvägg... isåfall i routern, men inget jag har tänkt på. Men sme9 funkar med ip som slutar på 150

OK?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av johanre »

Du kan låsa den interna IP adressen för din server via DHCP funktionaliteten i din router. Notera att för dig (och 99.99% av alla hemanvändare) så är din router och brandvägg samma sak.

Vad gäller portforwarding måste du i så fall ändra det att peka mot 192.168.1.150 istället.

Jag skulle starkt rekommendera att du kör dina webbsidor via https, istället för http (om möjligt) Och gärna med ett gratis Let's Encrypt certifikat. Det gör att om du har sidor på din server som kräver inloggning så får du ett skydd mot eventuella avlyssnare som vill knäcka lösenord, och din server blir automatiskt även mer accepterad av Firefox, Chrome, Internet Explorer, etc...

Du nämnde att du hade en till server (sme9), tänk på att du måste veta om du har en eller två externa IP adresser från din internetleverantör. Det styr i sin tur om både den gamla och den nya servern kan användas samtidigt.

Sent from my MI 6 using Tapatalk
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av sm2aye »

johanre skrev: Skrev:
Du kan låsa den interna IP adressen för din server via DHCP funktionaliteten i din router. Notera att för dig (och 99.99% av alla hemanvändare) så är din router och brandvägg samma sak.
Men visst är det bättre att servern har fast ip mot routern?
Så har jag det med sme9. Installerade på två olika datorer. sme-dator och ubunty-server-dator.
Båda med samma fasta ip adress 192.168.1.150
Domainnamnet som ligger på Loopia pekar på min router och beroende vilken som är igång så kommer besökaren till antingen-eller.
Vad gäller portforwarding måste du i så fall ändra det att peka mot 192.168.1.150 istället.
Precis!
Jag skulle starkt rekommendera att du kör dina webbsidor via https, istället för http (om möjligt) Och gärna med ett gratis Let's Encrypt certifikat. Det gör att om du har sidor på din server som kräver inloggning så får du ett skydd mot eventuella avlyssnare som vill knäcka lösenord, och din server blir automatiskt även mer accepterad av Firefox, Chrome, Internet Explorer, etc...
Intressant... Det var något nytt för mig. Ska ta till mig det, men först måste jag få igång min server.
Du nämnde att du hade en till server (sme9), tänk på att du måste veta om du har en eller två externa IP adresser från din internetleverantör. Det styr i sin tur om både den gamla och den nya servern kan användas samtidigt.
Bra tänkt... Nja det räcker med en... båda servrarna behöver inte vara igång samtidigt... och Loopia kan inte styra domain xxxxxxxx.se till två ip-adresser tror jag.
Sent from my MI 6 using Tapatalk
Ja MI 6 och Tapatalk är nytt för mig... liksom ryska språket. Hi hi

Sedan som svar på dina tidigare funderingar om mål och orsak, så är det så att jag ägare av Dreamveawer 4 kan enkelt gör hemsidor och det verktyget är ett måste.
Dom som sätte upp en server och knackar html-kod gör det bra, det behärskar inte jag. Jo med hjälp av Dreamveawer. Underbart verktyg som gör allt till en njutning.

Att installera om Ubuntu-servern gång på gång är inget hinder för mig heller, hur många gånger har jag inte gjort det med sme9. Till slut blir jag så duktig att jag kan skriva en installationsanvisning för att få upp en fungerande server med hemsida som funkar.
En anvisning som enbart ser till att själva hemside-delen funkar. Jag har ju klurat ut att Apache, mysql, php måste ingå... finns säkert nått mer, att blanda in email funktioner och annat krafs tar jag inte upp i en sådan installation. Där få andra gå in och förklara.
Forumet här på Ubuntu.se måst väl vara intresserade av en sådan anvisning.
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av sm2aye »

Som information:
Har laddat ner serverguiden.pdf som jag följer och Chapter 11 Web Servers på sidan 214 går igenom en del.
Installation så gäller: sudo apt install apache2

Därefter Configuration:
Här finns inga direkta förslag hur man ska använda terminalen. Mer att förklara vad som ska ingå i en konfiguration.

1.2.1. Basic Settings
Här igen så beskrivs basic settings som jag inte fattar allt vad det rör sig om.
Men:
which can be modified or used as-is if you have a
single site, or used as a template for additional virtual hosts if you have multiple sites.
Jaha gäller det mig? (Sidan 115)
Där står:
To modify the default virtual host, edit the file
/etc/apache2/sites-available/000-default.conf.
Jaha inte säker om det göller mig... virtual host???

Ja resten som nämns här har jag lite grepp om. ifall jag ska bry mig om det eller inte. Samma sak när manualen beskriver:
1.2.2. Default Settings på sidan 217

Sedan har vi:
• Includes

Intressant:
1.2.4. Apache2 Modules
Gäller det mig detta med:

Och detta med https som det föreslagits att jag ska använda:
1.3. HTTPS Configuration
Sidan 220 föreslår mig? att använda
sudo a2ensite default-ssl
Förstör jag allt nu? Precis det är bara att börja om från början isåfall.

Näää nu ger jag upp.
2. PHP - Scripting Language

Detta inlägg... som blev längre än tänkt.
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av sm2aye »

Hej igen!
Jag har i tidigare inlägg frågat om att ställa in fast ip till 192.168.1.150
Enligt sidan 42 i den 407-sidiga manualen:
1.2.1. Temporary IP Address Assignment
Så ska följande köras i terminal-fönstret.
sudo ip addr add 192.168.1.150/24 dev enp5s0

Och peppar peppar... nu ligger servern där. Men vad menar dom med "Temporary"?

Jo det vet jag nu dagen efter. Vid uppstart av servern så hade den återgått till 192.168.1.194 >:D
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av Nemo »

sm2aye skrev:Hej igen!
Jag har i tidigare inlägg frågat om att ställa in fast ip till 192.168.1.150
Kanske denna guide kan vara till hjälp. Jag har inte testat den själv, men kan vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av johanre »

Statisk IP sätter du med fördel i /etc/network/interfaces filen ( kräver sudo/root behörighet för att skriva i filen)

Sent from my MI 6 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av Surfaren »

Det är netplan som används från 18.04 och inte /etc/network/interfaces. Se Nemos länk.

Det finns 3 alternativ att få fast ip på som jag känner till.

1. Redan vid installationen lite halvdolt om man trycker tillbaka när den visar DHCP/nätverksinställningen. Gäller för "Alternative Server installer". Om den vanliga installern har denna funktionen vet jag inte.

2. Ändra inställningarna i sin router så att servern alltid får samma ip adress.

3. Ändra i efterhand enligt Nemos länk.
Skit på dig Putin
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av johanre »

Surfaren skrev:Det är netplan som används från 18.04 och inte /etc/network/interfaces. Se Nemos länk.
Sorry, helt rätt. En nyinstallerad Ubuntu 18.04 server kommer använda sig av netplan.
Surfaren skrev: 2. Ändra inställningarna i sin router så att servern alltid får samma ip adress.
Vilket jag föreslog tidigare men sm2aye ville inte det då det finns 3 servrar i miljön som skall använda sig av samma IP.

Vad gäller frågan om att skriva en anvisning så finns det rätt många guider (framförallt på engelska) som beskriver det du vill göra, sm2aye.

I fråga om virtual hosts så hade du faktiskt kunna ha alla tre olika siter som du vill publicera (med hjälp av tre olika datorer), genom att använda dig av Virtual Hosts direktivet på en dator, men det kräver lite läsning+testning. Skall du köra ett Let's Encrypt certifikat får du installera enligt t.ex https://devanswers.co/lets-encrypt-ssl- ... ntu-18-04/. Men även här rekommenderar jag att du först läser på lite om hur Apache och SSL certifikat fungerar.
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av sm2aye »

Surfaren skrev:Det är netplan som används från 18.04 och inte /etc/network/interfaces. Se Nemos länk.
Jo tack till Nemo för den.
1. Redan vid installationen lite halvdolt om man trycker tillbaka när den visar DHCP/nätverksinställningen. Gäller för "Alternative Server installer". Om den vanliga installern har denna funktionen vet jag inte.
Den haldolda inställningen hittade jag och beskrev här:
viewtopic.php?f=17&t=61468
Det funkade inte för mig... se länken och kommentera om du har bra förslag.
2. Ändra inställningarna i sin router så att servern alltid får samma ip adress.
Min router ser den fasta ip jag ställt in på servrarna och förhåller sig till det efter uppstart av servern.

Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av Surfaren »

Den haldolda inställningen hittade jag och beskrev här:
viewtopic.php?f=17&t=61468
Det funkade inte för mig... se länken och kommentera om du har bra förslag.
Jag använder "Alternative Server installer" inte "Live server installer" det är olika installationsprogram och olika iso filer. Men du har fått ett svar i den andra tråden.
Min router ser den fasta ip jag ställt in på servrarna och förhåller sig till det efter uppstart av servern
I routern ser man till att en viss dator (mac adress) alltid får samma ip adress.
Skit på dig Putin
sm2aye
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 nov 2016, 23:27
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av sm2aye »

Surfaren skrev: Jag använder "Alternative Server installer" inte "Live server installer" det är olika installationsprogram och olika iso filer. Men du har fått ett svar i den andra tråden.
Har du en länk till "Alternative Server installer" eller hur hittar jag den? Eller är det ett val på ISO-skivan?
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Anvisning att få installead Ubunty-server att ses på web

Inlägg av Surfaren »

Finns när man kollar efter alternativen där den vanliga finns.
http://cdimage.ubuntu.com/releases/18.04.2/release/
http://cdimage.ubuntu.com/releases/18.0 ... -amd64.iso
Kommer inte ihåg varför jag valde att använda den men en del var väl att man kände igen sig sedan tidigare.
Men slutresultatet ska ju bli det samma som om du använder den du redan har.
Skit på dig Putin
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"