Skyddar 2F i Nextcloud även Ubuntu-servern

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Skyddar 2F i Nextcloud även Ubuntu-servern

Inlägg av viper »

Hej!

Efter att ha installerat Nextcloud på min Ubuntu-server insåg jag att jag kan alldeles för lite om serversäkerhet för att jag skall kunna sova gott med servern åtkomlig utifrån. Stängde därför den dörren.

I säkerhets-diskussioner förekommer ofta referenser till multifaktorutentisering. Är det något som skull hjälpa mig att sova bättre?

Hur är det med Nextclouds 2F autentisering, skulle den skydda även servern i sig eller bara Nextcloud-konton?

Kände att nu när den vilat ett år är det dags att ta upp bollen igen :)

Tack på förhand!
Per
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Skyddar 2F i Nextcloud även Ubuntu-servern

Inlägg av johanre »

Ja, Multifaktor autentisering är en bra metod för att säkra en server/tjänst. Sedan bör du såklart ligga på med uppdateringar och även ha koll på att din brandvägg är väl uppsatt.

Sent from my MI 6 using Tapatalk
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Skyddar 2F i Nextcloud även Ubuntu-servern

Inlägg av viper »

Tack för de lugnande orden. Då försöker jag gå vidare. Hoppas jag kan få hjälp här i forumet.

Senast det begav sig "testade" jag "B" hos Sophos och "F" hos Mozilla det var lite det som fick mig att tappa sugen då.

Men är det så att det finns bättre och/eller säkrare lösningar än Nextcloud för att kunna dela med sig själv och andra familjemedlemmar hemma såväl som utanför hemnätverket, får ni gärna föreslå?

Tackar ödmjukast och ber att få återkomma med konkreta frågor baserat på frågan ovan.

:) Per
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"