nätverksspelare(volumio) hittar inte monterad usb disk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
trollet.i.berg
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 maj 2020, 14:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

nätverksspelare(volumio) hittar inte monterad usb disk

Inlägg av trollet.i.berg »

Har lite bekymmer med att min raspberry pi4 med volumio os inte hittar min utdelade usb hårddisk från Ubuntu 20.04. När jag söker efter nätdiskar i volumio syns bara min användare i Ubuntu. Är mycket kass på detta med nätverk rent allmänt, så behandla mig som ett barn. Vi pratar enkel mapputdelning från Nautilus nu. Samba installerat.

När jag testar att dela ut på detta vis från sonens dator, (Ubuntu 19.10) så fungerar det alldeles utmärkt med samma tillvägagångsätt. Förutom den externa hårddisken. Vad kan tänkas gå fel tros?

På sonens 19.10 så dyker den upp men kräver användare och lösen. Varför? Vad är det för användare och lösen den söker?

Min dator dyker även upp på sonens dator under (andra platser) men ger felmeddelandet: Misslyckades med att hämta utdelningslista från server: Förbindelsen förvägrad.

1: Min dator vägrar dela ut nåt.
2: Min externa disk kräver ett användarnamn och lösen som jag inte känner till, när kopplad till sonens burk med Ubuntu 19.10.
kjellort
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 nov 2020, 07:15
OS: Linux Mint
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Boxholm

Re: nätverksspelare(volumio) hittar inte monterad usb disk

Inlägg av kjellort »

Prova att lägga till detta i /etc/samba/smb.conf.

server signing = mandatory
ntlm auth = yes
server min protocol = NT1
client max protocol = NT1

gör sedan en restart av smbd.
sudo systemctl restart smbd

de två första raderna vet jag ej om de har någon betydelse för jag har ännu inte testat med att ta bort dem.
It's not the taste i'm for it's the "Yrsla"
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"