Kan åska slå ut delar av hemnätverket- hur felsöka

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Kan åska slå ut delar av hemnätverket- hur felsöka

Inlägg av viper »

Hej,

I samband med åskväder nyligen slutade en port på switchen fungera. Verifierat med att koppla om kablarna.

Det som "spökar mig" är att det verkar som om även routern fått sig en knäck, då hemma-wi-fi slutat ge internetaccess medan gäst-wi-fi fungerar.

Routern har startats om utan att det blir bättre.

Min teori är att skadorna uppstått där strömmen haft möjlighet tillfälle att passera på grund av att utrustningen varit i drift. Hemma-wi-fi är ju alltid på och LAN-porten spelades det on-line på vid tillfället.

Hursomhelst, är det troligt att delar av LAN och en wifi utdelning av flera kan skadas, och hur söker jag felet?
Eller är det bara att krypa till Inet och handla nytt?

Tack på förhand!
"Förbryllad"
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan åska slå ut delar av hemnätverket- hur felsöka

Inlägg av Nemo »

viper skrev:Hursomhelst, är det troligt att delar av LAN och en wifi utdelning av flera kan skadas, och hur söker jag felet?
Jag skulle säga att det är mycket troligt. Elektronik brukar inte må bra av de strömspikar som kan uppstå i samband med åskväder. Beroende på hur pass nära blixten slår ned kan skadorna bli allt från fullkomligt död router till att delar av den slutar fungera som avsett.

Jag skulle prova att göra en fabriksåterställning av Routern. Visserligen behöver du då göra en konfiguration på nytt avseende Wifi lösenord, inloggningslösenord mm, men då har du en grundinställning att utgå från.
viper skrev:Eller är det bara att krypa till Inet och handla nytt?
Om en fabriksåterställning inte löser problemet utan det kvarstår är det troligen något som gått sönder i Routern. Det går kanske att laga om man är kunnig och har utrustning för att mäta upp enskilda kretsar i Routern, men mest troligt kommer du behöva köpa en ny Router.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan åska slå ut delar av hemnätverket- hur felsöka

Inlägg av Osprey »

Håller helt med Nemo om att det första du ska göra är en fabriksåterställning och sedan se om det går att konfigurera den igen.

Men jag tycker att själva felet låter lite konstigt...

Det finns ju egentligen bara två vägar som blixten kan "komma in i" routern och den ena är via elnätet. Men detta är trots allt avsäkrat och dessutom finns det en hel del halvledare "i vägen" innan strömmen kan komma fram dit. Första halvledaren eller halvledarna är ju likriktaren och om den hade slagits ut så hade routern varit stendöd...

Andra vägen är telenätet via operatörens kopplingsstation, men då bara om det är kopparkabel (ADSL etc.), eftersom fiber knappast leder blixten vidare. Dessutom kommer ju denna puls in på WAN-porten då och det är ju kretskortsmässigt så långt ifrån LAN-portarna man kan komma. Någon halvledare i närheten av WAN-porten borde snarare gett upp då...

Att EMP kan slå ut WiFi (och det mesta annat elektroniskt) är ju känt, men jag har aldrig hört att blixten skulle kunna producera en sådan EMP....

Men man vet ju aldrig, prova att följa Nemos förslag och berätta gärna vad du upptäcker... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Kan åska slå ut delar av hemnätverket- hur felsöka

Inlägg av viper »

Jag försökte återställa routern enligt alla konstens regler men den slutade svara till sist. Då har jag ändå hyfsad god erfarenhet genom åren av att flasha om till DD_WRT eller Tomato och andra vägen.

Så den blev utbytt.

Sedan var det switchen med den fallerande porten som inte heller ville återställa sig till fungerande läge.

Så även den byttes. Med ny switch pingar jag i alla fall mina servrar på 0,3ms genom 2 x 15m kabel med switch mitt i. Är det OK? :)

Återstår då Telias modem som jag upplever nu uppföra sig lite opålitligt. Skall pinga lite och köra trace (vad det nu heter) mot utvalda servrar på nätet.

PS
A propos televägen in, telestationen ligger just åt det håll där blixten slog ner (eller knallade) med mindre än 1 s mellan blixt och ljud.

Och vi har el via luftledning men är sist på linan. :)
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan åska slå ut delar av hemnätverket- hur felsöka

Inlägg av Osprey »

Jag tycker att det låter helt ok, eller t.o.m rätt bra med pingar på 0,3ms.

För övrigt så finns det ju inte så mycket kvar att byta ut, mer än Telias modem. Så sedan borde det ju funka tycker man... men det du skrev i början om att Gäst-WiFi funkar, men inte Hemma-WiFi talar ju lite emot det tycker jag... fast det är klart, det räcker ju med att en enda lödning eller halvledare är dålig för att det ska krångla.... (givetvis samma sak med alla andra komponenter på kretskortet, även om motstånd, kondingar etc. brukar hålla lite bättre...)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"