Undvik att /var/run/reboot-required skapas vid kernelupdate?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Undvik att /var/run/reboot-required skapas vid kernelupdate?

Inlägg av Storsnusarn^ »

Hej, jag funderar om det finns ett sätt att slippa se meddelandet "*** System restart required **" varje gång man loggar in. Jag är medveten om att detta meddelande visar sig vid inloggning efter att filen reboot-required skapas då man installerat en kernel-uppdatering. Men eftersom jag kör ubuntu livepatch för säkerhetspatcher och sällan/aldrig behöver nya funktioner i denna specifika server så är det väldigt sällan jag behöver starta om pga detta, håller reda på de få gånger jag verkligen behöver en ny kernel manuellt.

Men istället för att markera alla kerneluppdateringar med "hold" så har jag gjort det enkelt för mig att helt sonika bara installera även de uppdateringarna med apt upgrade, och då måste jag naturligtvis starta om systemet för att den nya kerneln ska laddas in, men så länge min aktiva kernel patchas av livepatch så känner jag inget behov av det och undrar således om det går att undvika att denna fil skapas?

En liten bonusfråga till er andra som kör med livepatch: Installerar ni, eller inte, kerneluppdateringar när de kommer eller väntar ni med installationen tills ni är tvungna, och om ni väntar - vilken metod använder ni för att automatiskt hålla tillbaka dessa paket vid scriptade uppdateringsrutiner etc?

Tack på förhand :kram:
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Undvik att /var/run/reboot-required skapas vid kernelupd

Inlägg av Osprey »

Du kan ju alltid manuellt ta bort filen "/var/run/reboot-required" om du inte vill att den ska skriva ut ett meddelande om att omstart behövs...

Det är bara en helt vanlig textfil som oftast innehåller "*** System restart required ***"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Re: Undvik att /var/run/reboot-required skapas vid kernelupd

Inlägg av Storsnusarn^ »

Osprey skrev:Du kan ju alltid manuellt ta bort filen "/var/run/reboot-required" om du inte vill att den ska skriva ut ett meddelande om att omstart behövs...

Det är bara en helt vanlig textfil som oftast innehåller "*** System restart required ***"...
Japp, denna metod jag kört hittills, jag bara funderade om det fanns något sätt att undvika att denna fil skapas överhuvudtaget. Lite lyxproblem att ha, det är jag medveten om ;D Tack för svar!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Undvik att /var/run/reboot-required skapas vid kernelupd

Inlägg av Osprey »

Vad jag känner till så kan du inte undvika att den skapas, men du kan förstås lägga in ett cron-jobb som tar bort den, utan att det kostar så mycket... :)

[EDIT] Fast låt då cron-jobbet vara ett script som kollar att det verkligen bara är "*** System restart required ***" som står där, så du inte missar någon annan information... ;)

[EDIT igen] Typ alltså ungefär:

Kod: Markera allt

CONTENT=$(cat /var/run/reboot-required | grep -v "*** System restart required ***")
if [[ -z $CONTENT ]]; then
   rm /var/run/reboot-required
fi
...bara "ihophackat" nu tidigt på morgonen och inte testat, men typ så alltså.... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Undvik att /var/run/reboot-required skapas vid kernelupd

Inlägg av Osprey »

Fast man kanske borde uttrycka det som:

Kod: Markera allt

CONTENT=$(cat /var/run/reboot-required | sed 's/\*\*\* System restart required \*\*\*//g')
...eller något sådant vet inte riktigt, du får prova....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"