Ingen internetanslutning[LÖST]

spraya
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:03
OS: Ubuntu

Ingen internetanslutning[LÖST]

Inlägg av spraya »

Jag har en dator med ett trådlöst nätverkskort och USB,D-Link DWL-G122. Problemet jag har är att det är bra signal mot routern, men jag kan inte ansluta till nätet. Har provat det mesta under snart tre veckor men inget funkar. Finns det någon som har något bra tips ??? ?[LÖST]
Senast redigerad av 2 spraya, redigerad totalt 3 gång.
eyerouge
Inlägg: 787
Blev medlem: 18 jun 2007, 03:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Ingen internetanslutning

Inlägg av eyerouge »

Tror en start är att du beskriver mer ingående och detaljerat vad du faktiskt har provat och vad som händer när du gör vad.

Kan du t.ex. komma åt något alls, t.ex. lokalt i nätverket? Får du en IP tilldelad till datorn via DHCP (om din router nu gör det alls dvs)? Vilket IP får du/har du på din dator? Vet du om routern fungerar ö.h.t och går det att surfa genom den på andra datorer eller andra OS? Etc etc...

Är själv ingen expert inom ämnet och överlåter till de andra att hjälpa dig, men det torde vara en något bättre start om du kommer med lite mer info om din setup.
Bild
spraya
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:03
OS: Ubuntu

Re: Ingen internetanslutning

Inlägg av spraya »

Om man läser min fråga innantill så har jag bra anslutning till routern dvs kontakt är etablerad mellan router och och USB:n, jag har Pingat och får full signal. Det skulle vara jättebra om någon kunde komma med något användbart tips istället, varför jag inte kan etablera kontakt med internet...
Användarvisningsbild
northface
Inlägg: 501
Blev medlem: 15 dec 2007, 02:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen internetanslutning

Inlägg av northface »

Kör följande i terminalen;

Kod: Markera allt

sudo iwconfig
Vad visas?
spraya
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:03
OS: Ubuntu

Re: Ingen internetanslutning

Inlägg av spraya »

Hej! Här har jag lite info: lo,eth0,wmaster - no wireless extension. wlan o IEEE 802,11bg, ESSID: "Sweex LW300". Mode amnaged frequency: 2,412 Gb. Access Point:(mina nummer). Bit Rate 54 Mbs. Tx power=5dbm. Retry min limit:7 RTS thr:off. Fragment thr=2352B. Encrytption key:(mina siffror).Security mode:open (?). Power management=off. Link quality=60/100. Signal level:-86 dbm. Rx invalid nwid:0. Rx invalid crypt:0. Rx invalid frag:0. Tx exessesive retries:0. Invalid misc:0. Missed beacon:0. Pan 0 - no wireless extensions.

Har kört ping och har en responstid på mellan 0,05 och 0,06ms. Vid port scan - inget svar. Det märkliga är också att när jag skriver in lösenordet för nätverket så lägger det själv till en massa bokstavs och sifferkombinationer som inte alls överensstämmer med mitt angivna lösenord. Hoppas att Du kan utläsa något av mitt svar. Själv är jag ganska ny på Ubuntu.
Användarvisningsbild
northface
Inlägg: 501
Blev medlem: 15 dec 2007, 02:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen internetanslutning

Inlägg av northface »

Att lösenordet ändrar sig till annat format är helt ok.

Kör du WPA 1/2 kryptering med Intrepid?
spraya
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:03
OS: Ubuntu

Re: Ingen internetanslutning

Inlägg av spraya »

YES! Jag löste precis problemet ;D . Gick in på System-Inställningar-Kryptering och nyckelringar och bytte ut lösenordet default mot mitt eget.
Så enkelt var det. Synd att man inte är datakonsult, då hade man varit smått förmögen efter alla de timmar jag lagt ner. Men det är lite svajig mottagning med USB-stickan, kanske Du har något förslag på en bättre än min D-Link DWL 122? Router har jag precis köpt en och den verkar funka bra ihop med ungarnas laptopar. Och ett stort tack för att Du tog Dig tid att hjälpa till!
Användarvisningsbild
northface
Inlägg: 501
Blev medlem: 15 dec 2007, 02:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ingen internetanslutning

Inlägg av northface »

Nej, jag har ingen erfarenhet av dessa. Bra att det löste sig. Själv kan jag inte köra Intrepid trådlöst. För tillfället går det inte att köra WPA1/2 med det trådlösa nätverkskort jag har. En bug. Dom ska visst fixa till det i nästa kärna. Men varför köra Intrepid, när Hardy funkar klockrent!
Skriv svar

Återgå till "Trådlösa nätverkskort"