Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter - Lösthttp://u

rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter - Lösthttp://u

Inlägg av rkl »

Jag köpte en adapter från ASUS, USB-N53 i avsikt att installera den i en av mina stationära PC. På kartongen står det att den stöder bl a Linux: Ubuntu 11, Feodora 14.

I det bifogade materialet, en snabbstartsguide och en CD-skiva, hittar jag ingenting om installation i ett Linux OS. Jag ringer ASUS Sverige och får mig tillskickat följande instruktion:

citat:
1. Download RT3572USB from http://www.ralinktech.com/en/04_support ... hp?sn=5017

2. Change to the directory you downloaded to and run

tar -C . -xf 2011_0427_RT3572_Linux_STA_v2.5.0.0.DPO.bz2

3. Change to the new directory (2011_0427_RT3572_Linux_STA_v2.5.0.0.DPO).

4. Change HAS_WPA_SUPPLICANT and HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT to 'y' in the config.mk file:

sed -ir -e 's/^HAS_WPA_SUPPLICANT=n/HAS_WPA_SUPPLICANT=y/' -e 's/^HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=n/HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=y/' ./os/linux/config.mk

5. Add you Vendor and Product ID to the RT2870 supported list:

sed -ir -e 's!^#endif /* RT2870 */! {USB_DEVICE(0x0B05,0x179D)}, /* Asus USB-N53 */\n#endif /* RT2870 */!' ./common/rtusb_dev_id.c

6. Update some function names:

sed -ir -e 's/\tusb_buffer_alloc/\tusb_alloc_coherent/' -e 's/\tusb_buffer_free/\tusb_free_coherent/' include/os/rt_linux.h

7. Install the module:

make && sudo make install

8. Create a modprobe.d config file to make sure the modules load:

sudo su -c "echo -e 'alias ra0 rt3572sta\nblacklist rt2800usb' > /etc/modprobe.d/rt3572sta.conf"

9. Now load the module and it should work (did for me):

sudo modprobe ra0
slut citat.

Denna instruktion är över min nivå; jag klarar inte av att installera adaptern efter denna instruktion, då jag inte begriper dess innehåll. Jag kan inte programmera, men har hitintills klarat mig genom att klistra in kommandon i Terminalen.

Går det att göra ett antal programrader som jag kan klistra in i Terminalen och, vips, är adaptern installerad?? Jag har sökt efter detta på nätet utan framgång.

Finns det någon annan USB adapter som är enkel att installera med Ubuntu 12.04 LTS, som är det OS jag använder??

Lyckas jag inte med detta lämnar jag tillbaka adaptern och konstaterar att jag inte kan köra mina stationära datorer trådlöst; i längden är detta opraktiskt och möjligen måste jag gå över till Windows.
Senast redigerad av 1 rkl, redigerad totalt 19 gånger.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter

Inlägg av Antec »

På den här sidan kan du hitta vad som fungerar på Ubuntu gällande Wifi och då också anslutna USB Wifi https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... sSupported
rkl
Inlägg: 494
Blev medlem: 07 aug 2007, 16:43

Re: Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter

Inlägg av rkl »

Tack för svaret. Länken är utmärkt, dock saknar jag en instruktion "från ax till limpa".

I ren desparation tryckte jag bara i adaptern i ett USB och tog bort LAN-kabeln. En ruta kommer upp för ifyllnad av wifi-nyckeln, sedan kommer jag ut på nätet. 54 mbit/sek nedladdning och drygt 19 upp.

Behöver jag göra några inställningar såsom klonad MAC adress, BSSID, eller något annat.

Är det detta som kallas "out of the box" -installation??

Vilken är den bästa säkerhetsnivån??

Tack för hjälpen.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter

Inlägg av Antec »

Det är det som är out of the box. Grattis det fungerar! :glad:
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter

Inlägg av Antec »

Du behöver inte vara så rädd du är realt säker! Ta det lugnt surfa på och använd datorn!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter

Inlägg av Antec »

Jag har än inte hört att en Linux användare blir attackerad för att dom använder sina system :D oavsett om man använder wifi!
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Sv: Installera ASUS USB-N53 - trådlös USB adapter - Löst

Inlägg av axel112 »

Antec skrev:Det är det som är out of the box. Grattis det fungerar! :glad:
Härlig! :-)
Skriv svar

Återgå till "Trådlösa nätverkskort"