Testa Linux o Ubuntu mfl.

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Testa Linux o Ubuntu mfl.

Inlägg av LennartL »

Här finns en länk där man kan testa ett OP innan installation:
https://distrotest.net/?module=systems&action=list
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Testa Linux o Ubuntu mfl.

Inlägg av civilpolisen »

Alla har vi vårt kall! :-)

Imponerande att ta sig tid att samla alla världens obskyra operativsystem på det viset! Fint att få allt att fungera så man kan starta och klicka runt... fast det vet jag inte, om jag ska vara ärlig. Jag prövade någon och bara utgår från att resten också fungerar! :-)

Däremot kan jag personligen känna ett visst motstånd mot att övningsköra ett operativsystem under så pass kort tid.

Vad gäller Linux, som jag kör, finns det vissa saker på just operativsystemnivå som jag saknar från Windows. Detta med att kunna skapa mappar i Öppna-dialogrutan. Öppna-rutan är dessutom olika i olika program. Det finne en begränsad variant, som till exempel Atom använder och sen finns det en utökad och mer normal variant som till exempel Textredigeraren använder.

För mig är det stökigt att det finns alternativa Öppna-fönster, men det är inget man ser direkt i operativsystemet utan det märker man efter en tid när man arbetat med programmen som i sin tur pratar med operativsystemet.

Phew... så mycket text! Hur som helst! Därför är det svårt att pröva ett operativsystem på det viset som tjänsten erbjuder.

Men i andra sammanhang ser jag en poäng. Man vill installera ett program och se hur det fungerar i den miljön. På det viset är det fantastiskt! :-)
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Testa Linux o Ubuntu mfl.

Inlägg av anth »

Distrotest.net slutade existera för mer än ett år sedan.
(Jag gissar att driftkostnaderna blev för höga)

Men jag hittade en ny sajt som gör samma sak: DistroSea:
https://distrosea.com/
Skriv svar

Återgå till "Guider"