Fria(re) program som bör rekommenderas

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

I den här tråden kan vi som gillar fria program lista de program som fungerar tillfredställande med properitära format. Jag har tidigare försökt att påtala fria programs fördelar utan framgång. Förhoppningsvis kan den här tråden få den effekten att den andliga ledningen för Ubuntu-se väljer att rekommendera fria program framför ofria.

Fria(re) alternativ som fungerar utmärkt för mig:

Properitärt friare
msttcorefonts ttf-liberation
w32codecs ffmpeg

Jag har även för avsikt att skapa en wikisida i detta ämne.

EDIT: Wikisidan är nu skapad:

http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Fria_alternativ
Senast redigerad av 2 Sid, redigerad totalt 15 gång.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Lars »

unrar respektive unrar-free.

Det vore också intressant att dokumentera vilka skillnaderna är, eventuella nackdelar o.s.v. Det finns också en viss principiell skillnad mellan t.ex. w32codecs och msttcorefonts, den ena bryter förmodligen mot diverse licenser medan den andra distribueras helt lagligt.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Lars skrev:unrar respektive unrar-free.

Det vore också intressant att dokumentera vilka skillnaderna är, eventuella nackdelar o.s.v. Det finns också en viss principiell skillnad mellan t.ex. w32codecs och msttcorefonts, den ena bryter förmodligen mot diverse licenser medan den andra distribueras helt lagligt.
Finns det någon dom att hänvisa till i Sverige?
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Jag tycker inte att unrar-free hör hemma på listan. Jag lyckas aldrig packa upp en rarfil med den. Min tanke med den här listan är inte alla alternativ utan bara alternativ som fungerar bra. Jag ska göra det tydligare i mitt första inlägg.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Lars »

Sid skrev:Finns det någon dom att hänvisa till i Sverige?
Vet inte riktigt vad du menar, men msttcorefonts distribueras under en EULA från Microsoft, "You may reproduce and distribute an unlimited number of copies". Däremot får man inte modifiera typsnitten, och det finns ju ingen öppen källkod för dem.

w32codecs är som jag förstår det kopior av DLL:er från Windows, RealPlayer etc. Dessa får inte distribueras hur som helst, men jag ska erkänna att jag inte har kollat upp respektive licens.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Lars »

Sid skrev:Jag tycker inte att unrar-free hör hemma på listan. Jag lyckas aldrig packa upp en rarfil med den. Min tanke med den här listan är inte alla alternativ utan bara alternativ som fungerar bra. Jag ska göra det tydligare i mitt första inlägg.
Jo, alternativ som fungerar dåligt ska vi nog undvika. Ett annat exempel på det är väl gnash om jag förstått saken rätt. För mig har dock unrar-free fungerat bra.

P.S. Ubuntu-se ser lite annorlunda ut sedan jag ersatte msttcorefonts med ttf-liberation, visste inte alls att jag använde de typsnitten dagligen.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Lars skrev:
Sid skrev:Finns det någon dom att hänvisa till i Sverige?
Vet inte riktigt vad du menar, men msttcorefonts distribueras under en EULA från Microsoft, "You may reproduce and distribute an unlimited number of copies". Däremot får man inte modifiera typsnitten, och det finns ju ingen öppen källkod för dem.

w32codecs är som jag förstår det kopior av DLL:er från Windows, RealPlayer etc. Dessa får inte distribueras hur som helst, men jag ska erkänna att jag inte har kollat upp respektive licens.
Nu hamnade det här offtopic direkt. Mig veterligen så är det helt lagligt att använda dessa filer i Linux om du inhandlat Windows lagligt. Har du någon annan information?
Användarvisningsbild
Turbo
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 feb 2007, 19:40
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Turbo »

Hur är det med "p7zip-full" ? Är det gpl?

unrar------p7zip-full
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Turbo skrev:Hur är det med "p7zip-full" ? Är det gpl?

unrar------p7zip-full
Nej p7zip har inte stöd för rar.
Lars skrev: P.S. Ubuntu-se ser lite annorlunda ut sedan jag ersatte msttcorefonts med ttf-liberation, visste inte alls att jag använde de typsnitten dagligen.
Sämre?
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Lars »

Sid skrev:Mig veterligen så är det helt lagligt att använda dessa filer i Linux om du inhandlat Windows lagligt. Har du någon annan information?
Jo, det kan nog stämma, men bara om det är på samma dator. Ett tag hade jag symlänkar till /media/win/WINDOWS/SYSTEM32, men det slutade att fungera när jag uppdaterade Windows eftersom det bara var vissa versioner av DLL:erna som fungerade. Om det ska fungera bra måste man alltså ladda ner rätt version från nätet (vilket är klart olagligt om man inte har upphovsrättsinnehavarens tillstånd). Dessutom ska vi inte anta att alla har en Windows-licens ;)
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Lars »

Sid skrev:
Lars skrev: P.S. Ubuntu-se ser lite annorlunda ut sedan jag ersatte msttcorefonts med ttf-liberation, visste inte alls att jag använde de typsnitten dagligen.
Sämre?
Nä, det kan jag inte påstå, annorlunda bara.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Lars skrev:
Sid skrev:Mig veterligen så är det helt lagligt att använda dessa filer i Linux om du inhandlat Windows lagligt. Har du någon annan information?
Jo, det kan nog stämma, men bara om det är på samma dator. Ett tag hade jag symlänkar till /media/win/WINDOWS/SYSTEM32, men det slutade att fungera när jag uppdaterade Windows eftersom det bara var vissa versioner av DLL:erna som fungerade. Om det ska fungera bra måste man alltså ladda ner rätt version från nätet (vilket är klart olagligt om man inte har upphovsrättsinnehavarens tillstånd). Dessutom ska vi inte anta att alla har en Windows-licens ;)
Det beror väl helt på vad du har för avtal med microsoft. Om jag har ett avtal med Microsoft om att få använda det på 20 datorer så måste jag få använda dessa dll-filer på 20 datorer också.
Användarvisningsbild
Turbo
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 feb 2007, 19:40
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Turbo »

p7zip-full provides:
- /usr/bin/7za
a standalone version of the 7-zip tool that handles 7z archives
(implementation of the LZMA compression algorithm) and some other
formats.
- /usr/bin/7z
not only does it handle 7z but also ZIP, Zip64, CAB, RAR, ARJ,
GZIP, BZIP2, TAR, CPIO, RPM, ISO and DEB archives. 7z compression
is 30-50% better than ZIP compression.

p7zip-full har stöd för rar. :)
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av vulfgar »

Jag har flyttat tråden till Tips och trix och passar på att klistra den tills wiki-sidan är klar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av upnorth »

Ursäkta, jag vill inte orsaka mer jobb för någon annan än mig själv, men jag har använt Ubuntu i snart ett år och känner mig som ett frågetecken när paketen ställs upp emot varandra rakt upp och ner...

En sak som jag själv kan bidra med är att skriva ihop en kort text som "säljer in" fri programvara i början av den här listan, men sedan vore det bra om varje paket som finns i en fri och ett ofri variant får en förklaring/kommentar om dess funktion som vem som helst kan läsa och förstå.

Jag vet t.ex. inte vad w32codecs eller ffmpeg gör. Jag är nog insatt att jag vet att codec och mpeg är begrepp som hör multimedia till, codec avkodar något och mpeg har jag för mig är en container(?), men där tar det stopp. Då spenderar jag ändå extremt mycket tid vid datorn. En länk till wikipedia kanske skulle klara biffen?

Här är ett förslag till text i alla fall, saxat och modifierat från affischprojektet:
Varför du och din dator tjänar massor på att använda och främja fri programvara framför de ofria alternativen:

Fria program är licenserade under GPL (GNU Public License), som går ut på att alla får...

...använda dessa program hur som helst, och till vad som helst - inga avtal eller licenser!
...dela med sig av bra program till varandra - ha alltid det bästa!
...undersöka hur program fungerar och vad de gör - ingen elak kod kan ta sig in!
...ändra program efter sina behov och önskemål - programmen utvecklas extremt snabbt!
Givetvis kan man slänga in länkar till förklaringar där också, men den röda tråden i mitt resonemang är att budskapet måste bli mer pedagogiskt ;)
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Varför måste det krånglas till?
Hej jag vill spela minfilm.wmv
Installera ffmpeg
Tack
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av vulfgar »

Sid, skriv som du känner att du vill så får vi se hur det blir om något behöver förtydligas och om mer info ska till. Jag gissar att det blir bättre när det hamnar i wikin, mer överskådligt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av upnorth »

Varför förutsätter du att: mer information = krångel?
Nu är ju läget enligt dig: för lite information = fel fokus.

Det kanske är krångligt i dina ögon då du är van fri mjukvara och framför allt att du har bra koll på skillnaden. Men all den kunskap som du redan sitter på är något vi, uppenbarligen, behöver bli bättre på att förmedla. Då behöver ju vi som ska förmedla det ha bra koll på det också, vilket jag hävdar att många inte har.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:Varför förutsätter du att: mer information = krångel?
Nu är ju läget enligt dig: för lite information = fel fokus.

Det kanske är krångligt i dina ögon då du är van fri mjukvara och framför allt att du har bra koll på skillnaden. Men all den kunskap som du redan sitter på är något vi, uppenbarligen, behöver bli bättre på att förmedla. Då behöver ju vi som ska förmedla det ha bra koll på det också, vilket jag hävdar att många inte har.
Det här är anledningen att inte jag ska starta en sån här tråd. Då slipper vi såna här diskussioner...
Skriv svar

Återgå till "Guider"