Fria(re) program som bör rekommenderas

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av upnorth »

Sid skrev:
upnorth skrev:Varför förutsätter du att: mer information = krångel?
Nu är ju läget enligt dig: för lite information = fel fokus.

Det kanske är krångligt i dina ögon då du är van fri mjukvara och framför allt att du har bra koll på skillnaden. Men all den kunskap som du redan sitter på är något vi, uppenbarligen, behöver bli bättre på att förmedla. Då behöver ju vi som ska förmedla det ha bra koll på det också, vilket jag hävdar att många inte har.
Det här är anledningen att inte jag ska starta en sån här tråd. Då slipper vi såna här diskussioner...
Så att vi bara kan "köra på" istället?

Visst, kör på med din lista du, jag håller mig väl till föreningen med marknadsföring om du inte har någon nytta av sådant ::)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av ZX Spectrum »

Mycket bra initiativ av Sid med denna tråden. Du har all heder som tar dig an wikin.
Blir det en bra wiki så skriver jag ut den på skrivaren och sätter in i en lättåtkomlig pärm för att använda mig av vid eventuella ominstallationer av Ubuntu.
Sid skrev:Jag tycker inte att unrar-free hör hemma på listan. Jag lyckas aldrig packa upp en rarfil med den. Min tanke med den här listan är inte alla alternativ utan bara alternativ som fungerar bra. Jag ska göra det tydligare i mitt första inlägg.
Även detta är bra. Dom alternativa programmen ska fungera på ett tillfredställande sätt, annars är det ingen mening.
Tror att fler med mig tycker att detta är ett intressant ämne.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:
Sid skrev:
upnorth skrev:Varför förutsätter du att: mer information = krångel?
Nu är ju läget enligt dig: för lite information = fel fokus.

Det kanske är krångligt i dina ögon då du är van fri mjukvara och framför allt att du har bra koll på skillnaden. Men all den kunskap som du redan sitter på är något vi, uppenbarligen, behöver bli bättre på att förmedla. Då behöver ju vi som ska förmedla det ha bra koll på det också, vilket jag hävdar att många inte har.
Det här är anledningen att inte jag ska starta en sån här tråd. Då slipper vi såna här diskussioner...
Så att vi bara kan "köra på" istället?

Visst, kör på med din lista du, jag håller mig väl till föreningen med marknadsföring om du inte har någon nytta av sådant ::)
Jag menade bara att om Urban Anjar hade skapat den här tråden så hade vi kommit mycket längre på två sidor.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Det mina damer och herrar är en fråga om ledarskap
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av upnorth »

Sid skrev:Jag menade bara att om Urban Anjar hade skapat den här tråden så hade vi kommit mycket längre på två sidor.
Jaha, jag glömde visst den lilla detaljen herr solstråle :P
Den "andliga" ledningen var det ja.

Hur som helst, gliringarna har jag fått nog av, du tyckte att jag krånglade till det - kan du förklara hur istället?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av ZX Spectrum »

Sid skrev:Det mina damer och herrar är en fråga om ledarskap
Det där med ledarskap är en vågskål. Å ena sidan vill forumet inte har en stark ledare, å andra sidan ska det vara någon som tar tag i sakerna. Vad man än gör så blir det fel.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av upnorth »

Nog med tjat om det där nu, fortsätt fylla på listan istället ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av ZX Spectrum »

upnorth skrev:Nog med tjat om det där nu, fortsätt fylla på listan istället ;)
Eftersom jag är helt nollställd i frågan så får andra som kan detta fylla på listan. :-\
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Jag har förklarat redan hur du krånglar till det.

Ny Ubuntuanvändare frågar:
Hur spelar jag min campingfilm.wmv?
Lägg till/Ta bort program ---> Multimedia ---> Ffmpeg
Tack
Det är lättare än det ni gör nu...
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

ZX Spectrum skrev:
Sid skrev:Det mina damer och herrar är en fråga om ledarskap
Det där med ledarskap är en vågskål. Å ena sidan vill forumet inte har en stark ledare, å andra sidan ska det vara någon som tar tag i sakerna. Vad man än gör så blir det fel.
En ledare ska göra det han/hon säger. Vår ledare gör inte det.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av upnorth »

@Sid (ej svar på inlägget ovan)

Det fungerar ju bra om man vet vad man ska svara - en lista på paket utan förklaringar på vad de gör hjälper liksom inte då, det andra var bara för att trycka lite på fri mjukvara - det är helt upp till dig om du vill ha med det.

Men jag visste inte förrän jag nu ser ditt exempel att ffmpeg kan användas för att titta på wmv-filer, sådant är inte så självklart som du verkar tro. Det är inte bara lathet som är förklaringen till att fri mjukvara inte har det fokus du efterfrågar.

Men kör på du, jag kan gott gräva fram lite nyttig information om paketen vare sig du tror det behövs eller inte ;)
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

upnorth skrev:@Sid (ej svar på inlägget ovan)

Det fungerar ju bra om man vet vad man ska svara - en lista på paket utan förklaringar på vad de gör hjälper liksom inte då, det andra var bara för att trycka lite på fri mjukvara - det är helt upp till dig om du vill ha med det.

Men jag visste inte förrän jag nu ser ditt exempel att ffmpeg kan användas för att titta på wmv-filer, sådant är inte så självklart som du verkar tro. Det är inte bara lathet som är förklaringen till att fri mjukvara inte har det fokus du efterfrågar.

Men kör på du, jag kan gott gräva fram lite nyttig information om paketen vare sig du tror det behövs eller inte ;)
Jag förstår inte hur ni tänker. Varje gång jag föreslår något så är det för krångligt för Ubuntus användare. När jag sen visar att det i själva verket är lättare än det ni föreslår så ska ni absolut tvinga på användarna en lång redogörelse.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Ulsak »

Men kan du inte du inte bara lägga in detta i wikin och fylla på. Sen vill jag även att den här tråden skall klistras fast.
Jag tycker att det är viktig. Det är liksom därför jag gått över till GNU/Linux..Hänvisa till Wikin för förklaringar.
Fria(re) alternativ som fungerar utmärkt för mig:

Properitärt friare
msttcorefonts ttf-liberation
w32codecs ffmpeg

Jag har även för avsikt att skapa en wikisida i detta ämne.
Jag gillar ju inte allt du skriver men det här gillar jag.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av vulfgar »

Chilla boyz!

Jag tycker inte vi ska tjafsa för mycket om utformningen av wikisidan innan den finns. Låt Sid fixa som han tänker så får vi väl bygga vidare sen om det behövs, om inte annat så kommer ju nya grejor så kompletteringar lär ju behövas så småningom. Det viktigaste är ju att det kommer igång.
Ulsak skrev:Sen vill jag även att den här tråden skall klistras fast.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 25#p201266 ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av ZX Spectrum »

När man ändå gör en wiki med programalternativ så tycker jag att man kan skriva lite om varför man ska använda dom fria varianterna. Det kan vara en prolog till listan över program.
För en inbiten Windowsanvändare som precis har bytt till linux är inte detta en självklarhet. Bättre att vara tydlig på denna punkten.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Jag tänkte börja pula med en wikisida nu. Jag börjar luta åt att gå ifrån min ursprungliga ide om att bara ha med väl fungerande alternativ till att ta med alla alternativ vi kan komma på. Sen kan man om varje program skriva en presentation vad programmet gör och hur bra det fungerar i jämförelse med det ofria alternativet.

Vad tycker ni om det upplägget?

När man ändå gör en wiki med programalternativ så tycker jag att man kan skriva lite om varför man ska använda dom fria varianterna. Det kan vara en prolog till listan över program.
För en inbiten Windowsanvändare som precis har bytt till linux är inte detta en självklarhet. Bättre att vara tydlig på denna punkten.
Det låter bra.
Sid
Inlägg: 3689
Blev medlem: 12 okt 2007, 17:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Överallt

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Sid »

Jag har redan stött på patrull. Hur skapar man en sida i wikin?
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av andol »

Sid skrev:Jag har redan stött på patrull. Hur skapar man en sida i wikin?
Ett sätt är att bara mata in önskad URL i webbläsarens adressfält. Skulle jag skapa en sida om AFS skulle det till exempel kunna bli: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/AFS

Därefter är det bara att välja att redigera den ofinnandes sidan.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av Lars »

Sid skrev:Jag har redan stött på patrull. Hur skapar man en sida i wikin?
Jag trodde det fanns information om det på wikin, men jag kan inte heller hitta något just nu. Men gå bara till exempelvis http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Fria_alternativ och redigera den sidan.
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Fria(re) program som bör rekommenderas

Inlägg av KiviE »

Sid skrev:Jag tänkte börja pula med en wikisida nu. Jag börjar luta åt att gå ifrån min ursprungliga ide om att bara ha med väl fungerande alternativ till att ta med alla alternativ vi kan komma på. Sen kan man om varje program skriva en presentation vad programmet gör och hur bra det fungerar i jämförelse med det ofria alternativet.

Vad tycker ni om det upplägget?
+1
Sid skrev:Jag har redan stött på patrull. Hur skapar man en sida i wikin?
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 66&t=23539

Edit: andra hann för mig :)
Skriv svar

Återgå till "Guider"