e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av jonblund »

Den ursprungliga beskrivningen i denna tråd förutsätter , om jag förstår rätt, att man har sertifikat. Det jag och säkert många fler linuxanvändare vill se är en fungerande e-legitimation via SEB.
SEB bryr sig inte om att svara på frågor (antagligen sura för att dom inte får bonus). Telia påstår sig vara medvetna om problemet och har lovat en fix nu i dagarna.
Har inte tid och ork att hålla på med deras problem, men skulle uppskatta om det funkade till deklarationen skall vara inne.
Om någon här får en "vanlig" installation via SEB att funka så berätta det gärna här.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av Svento »

Jag gjorde deklarationen i XP. Lustigt nog via Firefox 3.0, där e-legget fungerade helt utmärkt innan Telia hittade på det där med "buggen i Firefox 3.0". Jag har för övrigt sänt Telia den anpassade installationsfilen, den som är korrigerad enligt anvisningarna i början av den här tråden.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 13 gånger.
odinb
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2009, 17:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av odinb »

jonblund skrev:Den ursprungliga beskrivningen i denna tråd förutsätter , om jag förstår rätt, att man har sertifikat. Det jag och säkert många fler linuxanvändare vill se är en fungerande e-legitimation via SEB.
SEB bryr sig inte om att svara på frågor (antagligen sura för att dom inte får bonus). Telia påstår sig vara medvetna om problemet och har lovat en fix nu i dagarna.
Har inte tid och ork att hålla på med deras problem, men skulle uppskatta om det funkade till deklarationen skall vara inne.
Om någon här får en "vanlig" installation via SEB att funka så berätta det gärna här.

Om du INTE HAR certifikat följer du 6a, om du redan HAR certifikat följer du 6b.

Så det funkar oavsett! Enda kravet är att du kan få (6a) eller redan har fått (6b) certifikatet via SEB/Telia.

//Odin
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av Svento »

odinb skrev:
jonblund skrev:Den ursprungliga beskrivningen i denna tråd förutsätter , om jag förstår rätt, att man har certifikat. Det jag och säkert många fler linuxanvändare vill se är en fungerande e-legitimation via SEB.
SEB bryr sig inte om att svara på frågor (antagligen sura för att dom inte får bonus). Telia påstår sig vara medvetna om problemet och har lovat en fix nu i dagarna.
Har inte tid och ork att hålla på med deras problem, men skulle uppskatta om det funkade till deklarationen skall vara inne.
Om någon här får en "vanlig" installation via SEB att funka så berätta det gärna här.

Om du INTE HAR certifikat följer du 6a, om du redan HAR certifikat följer du 6b.

Så det funkar oavsett! Enda kravet är att du kan få (6a) eller redan har fått (6b) certifikatet via SEB/Telia.

//Odin
Vad trött jag börjar på att vara på att höra det där om att det fungerar...
Efter att ha följt instruktionerna så startar jag om Ff och startar igen från SEB. Och Telia säger bara det vanliga:



Ditt operativsystem och/eller webbläsare stöds inte.

Du använder ett operativsystem och/eller en webbläsare som inte stöds av Telia e-legitimation.

Ditt operativsystem verkar vara UNIX och din webbläsare verkar vara Gecko (Firefox) .

Klicka på Nästa för att få reda på vilka kombinationer av operativsystem och webbläsare stöds.

UserAgent:Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; sv-SE; rv:1.9.1b3) Gecko/20090305 Firefox/3.1b3
odinb
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 feb 2009, 17:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av odinb »

Vad trött jag börjar på att vara på att höra det där om att det fungerar...
Efter att ha följt instruktionerna så startar jag om Ff och startar igen från SEB. Och Telia säger bara det vanliga:
Om du absolut inte kan få det att fungera med att hämta certet från Telia via SEB (det funkade för mig... :P ), så prova att exportera det från din XP-maskin med NetiD och importera dem i din linux/ubuntu miljö.

Jag hade ett internt certifikat på det företaget jag jobbar som Telias webguide vägrade låta mig hämta, detta hämtade jag då på min XP maskin och importerade till Ubuntu.

Gör så här:

1) Exportera certifikatet i din XP burk från NetiD och dumpa det exporterade certifikatet i .iid/tokens/ i din hemmakatalog på din ubuntumaskin.

2) Öppna pkcs11.html i Firefox för att avregistrera pluginen. (mao välj "Uninstall Net iD"). Sstäng av firefox processen, och verifiera att den "dött".

3) Skapa en fil med namnet iid.conf och innehållet:

Kod: Markera allt

[Soft Tokens]
1=/home/user/.iid/tokens/Cert1.tkn
2=/home/user/.iid/tokens/Cert2.tkn
3=/home/user/.iid/tokens/Cert3.tkn
4=/home/user/.iid/tokens/Cert4.tkn
och spara den i .iid/ i din hemmakatalog. Om det redan ligger en sådan fil i denna katalog (vilket det troligtvis gör i ditt fall), döp om den till iid.conf.old eller liknande.
Här motsvarar user din användare på maskinen, och Cert1.tkn till Cert4.tkn de fyra cert som jag råkar ha på min maskin..
Har du färre cert, färre rader osv.

4) Kör om installationen av netid med den editerade install-filen enligt punkt 4 i den ursprungliga guiden (Kör kommandot "sudo ./install" i katalogen från en kommandorad.)

5) Starta om Firefox (var helt säker på att processen avslutats enligt punkt 2), och öppna pkcs11.html i Firefox för att åter registrera pluginen. (mao välj "Install Net iD")

Du skall nu kunna se dina certifikat under "Edit > Preferences > Encryption > security devices" under Net iD i Firefox.

Testa nu ditt cert på https://cve.trust.telia.com/testa

Lycka till!

//Odin
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av Svento »

Steg 1: Kontroll av programvara

För att kunna använda Telia e-legitimation krävs att operativsystem och webbläsare stöds.


Din dator uppfyller inte de krav som krävs för att använda Telia e-legitimation.

Operativsystem: Okänt
Webbläsare: Okänt
Problem:



Klicka på "Nästa" för att fortsätta.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av Hund »

Svento skrev:Steg 1: Kontroll av programvara

För att kunna använda Telia e-legitimation krävs att operativsystem och webbläsare stöds.


Din dator uppfyller inte de krav som krävs för att använda Telia e-legitimation.

Operativsystem: Okänt
Webbläsare: Okänt
Problem:



Klicka på "Nästa" för att fortsätta.
Det där får du för att du sitter på Firefox 3.1 Beta 3. Byt till senaste stabila från Ubuntus förråd så ska det fungera.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av Svento »

Okej... Men jag hade ju 3.0 och 3.0.5 förut - jag fick samma besked då.

Jag undrar om det inte lika gärna kan ha att göra med att jag inte kan köra sudo ./install i katalogen. Det fungerar med /home/jhwh/iidsetup/install men inte /home/jhwh/iidsetup/ sudo ./install.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av Hund »

Jag har 3.0.8 och hade inte problem med det där testet iaf. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
brannma
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 jan 2009, 21:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av brannma »

Underbart tydlig och korrekt hjälp. Detta hjälpte mig och min hustru mycket! Jag har hänvisat Telia till detta råd, får väl se om det anammas... (Kör nu FF 3.0.10)

Mvh
Mattias
Användarvisningsbild
brattham
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jul 2008, 22:43
OS: Edubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av brattham »

Ett stort tack till en fin guide! Det fungerade klockrent att installera e-legitimationen efter den.

Din "timmes googlande och pillande" sparade mig många timmar... :D

Kan bara tillägga att då man klickar på filen "pkcs11.html" så kommer den klickbara raden som det står "Install Net iD" upp i Firefox: Klicka på den!

Ingenting kan bli övertydligt nog (...eller?). O0

/Mvh Per
fresta
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 sep 2009, 20:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av fresta »

Hej,

nu tror jag att jag fick det att fungera efter en massa krångel. Jag kör Ubuntu 8.04 + Firefox 3.0.14 och har installerat Telia e-legitimation - det är ju till och med ännu mer klåparaktigt gjort än BankID som jag körde förut innan jag lämnade Swedbank. Hur kommer det sig att säkerhetslösningar som är så känsliga och rimligtvis kostat en hel del för bankerna att utveckla är så dåligt paketerade? Varför inte helt enkelt göra ett dpkg om den enda linuxplattformen man säger sig stödja är Ubuntu? Det kan till och med jag göra, och jag är verkligen inte programmerare eller systemutvecklare.

Nåväl, jag försökte först att installera via checkinstall eftersom jag trodde jag lämnat plattformar där man kör opålitliga installerare som strösslar filer över hårddisken bakom mig. Men jag fick det inte att funka eftersom installationsscriptet envisas med att lägga filer under arbetsbiblioteket. Att installera som vanlig användare funkade inte heller, dialogen där certifikatet verifieras mot Telias server hängde sig varje gång jag provade. Så till slut fick jag mot bättre vetande köra "sudo ./install" direkt.

Efter att ha mjuklänkat pluggarna till /usr/lib/firefox-addons/plugins gick det att göra underskrifter men inte att logga in. Slutligen listade jag ut att problemet var att inga certifikat registrerats i Firefox under Edit:Preferences:Encryption:security devices, trots att filerna fanns i ~/.iid/tokens. Att registrera dem via pkcs11.html i installationsbiblioteket funkade inte heller utan jag var tvungen att lägga in dem manuellt i Edit:Preferences:Encryption:security devices, med namn "Net iD" och sökväg /usr/lib/libiidp11.so. Nu går det att logga in på t.ex. Försäkringskassan, även om dialogen som frågar efter lösenordet dyker upp flera gånger så jag måste klicka på Cancel för att gå vidare.
Spihc
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 dec 2008, 22:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av Spihc »

Jag måste tacka för all info.

Med första posten (guiden) så kom ja så långt att jag fick in mina tokens. dock inte token 1, som var listad i guiden. Den verkar inte behövas faktiskt. Enligt Telia så var mitt cert fungerande, men jag kunde inte logga in på tex Fk.se.

Tack vare infon i sista (åvanför detta) så fick jag in min Security device manuellt (eftersom att köra html filen gjorde absolut NADA för mig), och sedan fungerade det super, dock så har jag samma sak med "cancel", men det kan man ju leva med.

Att det ska vara så svårt att få till en fungerande inlogning bara för att man inte kör MS är helt otroligt.

Tusen tack alla!

/tobias
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av jonblund »

Försöker att installera under Kubuntu 9.10 och KDE 4.3, hittills utan att lyckas.
När jag kör installationsscriptet får jag inte hemkatalogen som "plugin directory" istället ser det ut så här:
et iD 5.0.0.31
Copyright SecMaker AB

All users installation
Plugin directory: '/usr/lib/mozilla/plugins'
Plugin directory: '/usr/lib/mozilla-firefox/plugins'
Plugin directory: '/usr/lib/firefox-addons/plugins'
Plugin directory: '/usr/lib/firefox/plugins'
Installation started
Create user local config directory
logname: no login name
Create installation directories
Create directory /etc/iid
Copy files
Copy resources
Create symbolic links
Copy configuration
Copy plugin
Install plugin '/usr/lib/mozilla/plugins'
Install plugin '/usr/lib/firefox-addons/plugins'
Install plugin '/usr/lib/firefox/plugins'
Set install directory
Installation successful

NOTE: Open pkcs11.html in your FireFox/Mozilla/Netscape browser
and follow the instruction to register Net iD for the browser.

To add another application supporting the PKCS#11 interface
register '/usr/lib/libiidp11.so' library in that application.
Är det någon som lyckats med Kubuntu och KDE4?

jonblund
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av HakanS »

jonblund skrev:Försöker att installera under Kubuntu 9.10 och KDE 4.3, hittills utan att lyckas.
Har du gjort som det står i denna tråds första inlägg?
jonblund
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 okt 2006, 00:03

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0.5

Inlägg av jonblund »

Ja. Men resultatet av installationen stämmer ju inte med det som beskrivs där.
Användarvisningsbild
upnorth
Inlägg: 7100
Blev medlem: 14 jun 2007, 19:43
OS: Linux Mint
Ort: Oslo

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0

Inlägg av upnorth »

Tack, tack, tack!!

Har slitit sen innan jul med att få igång det, kör Linux Mint med senaste Firefox (3.5.8) och det fungerade fint, hoppade till och med över punkt 8 :)
Idiotiskt att de inte kan slänga in de kodrader du ordnat i installationsscriptet, men de behöver väl återanställa sina Linux-konsulter för att få det på plats? :P
ben72
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 maj 2010, 22:15
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Ubuntu & Firefox 17

Inlägg av ben72 »

Installationen av Net ID startar inte i Firefox 17. Jag skrev ner här hur man kommer runt problemet ifall någon annan råkar på samma problem.

https://bentrixtips.wordpress.com/2013/ ... 7-problem/
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0

Inlägg av Svento »

Finns det nån som kan guida mig genom det här och hjälpa mig få BankID att fungera? Det är inte ofta jag använder det men vissa saker man ska göra blir väldigt krångligt utan.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: e-legitimation SEB, & Telia, Intrepid 8.10 & Firefox 3.0

Inlägg av JoWa »

Kan du använda Mobilt BankID, är det nog den bästa lösningen.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Guider"