Dropbox i Kubuntu

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Dropbox i Kubuntu

Inlägg av Pavel »

Dropbox är ett program för att synkronisera filer mellan olika datorer och operativsystem. Det gör att man kan ha en säkerhetskopia på nätet på viktiga filer. När man loggar in på olika datorer där man kör Dropbox uppdateras filerna automatiskt. I gratisversionen kan man lagra 2GB. Om man betalar får man tillgång till mer utrymme. Mer om programmet finns att läsa på dess hemsida: http://www.getdropbox.com/

Dropbox behöver filhanteraren Nautilus för att fungera. Skrivbordsmiljön Gnome använder Nautilus. Därför fungerar programmet utmärkt i distributioner som använder sig av Gnome. Bland dessa finns Ubuntu. Det finns färdiga installationspaket att ladda ner anpassade till Ubuntu på Dropbox hemsida. Man kan även ordna med en PPA i Synaptic så att man får hem uppdateringar automatiskt.

Problemet är att Dropbox inte fungerar out-of the-box i Kubuntu och andra KDE-baserade distributioner. Detta beror på att man inte använder Nautilus. Jag rekommenderar inte att installera Ubuntu-versionen av Dropbox i Kubuntu. Det kan leda till problem.

Jag har hittat ett annat sätt att installera och köra Dropbox i Kubuntu och andra KDE-baserade distributioner. Med lämpliga modifieringar borde lösningen kunna användas även i andra distributioner utan vare sig Nautilus eller KDE som skrivbordsmiljö, till exempel i Xubuntu.

1.Ladda ner Dropbox genom att skriva in denna länk i addressfältet i en webbläsare eller klicka på den: http://www.getdropbox.com/download?plat=lnx.x86
Eller: http://www.getdropbox.com/download?plat=lnx.x86_64 (för 64 bitars Kubuntu)
2.Packa upp innehållet i den nedladdade filen. Du ska få en mapp som heter .dropbox-dist. Flytta denna till Home.
3.Öppna en terminal och klistra in denna kommandorad: ~/.dropbox-dist/dropboxd

Om allt nu går som det ska startar Dropbox. I dialogrutor får du möjlighet att starta ett nytt Dropboxkonto eller ansluta till ett du redan har. Du kan välja var du vill spara din Dropboxmapp, standard är i Home.

När allt detta är avklarat återstår ett problem: Att starta Dropbox varje gång du startar datorn. På så sätt synkroniseras dina filer automatiskt.

4.Öppna Kickoff – Systeminställningar.
Klicka på fliken Avancerat.
Klicka på Automatisk start.
Klicka på Lägg till skript till höger.
Bläddra fram till filen /Home – mappen: .dropbox-dist – filen: dropboxd. Välj denna. För att se mappen .dropbox-dist kan du behöva kryssa i alternativet Visa dolda filer.
Låt rutan Skapa som symbolisk länk vara ikryssad.
Klicka på OK.
Stäng ner allt, starta om eller logga ut och logga in igen...

Om allt nu fungerar som det ska har Dropbox startat automatiskt. Det kan du se om det finns en liten blå låda i Systembrickan på panelen En grön bock betyder att alla dina fíler är synkroniserade. En blå snurrande pil betyder att Dropbox arbetar. Ett rött kryss betyder problem med anslutningen. Ikonen är en genväg till din Dropboxmapp.

Jag har inte testat att installera på nätverk där man använder Nautilus för att styra Proxyservrar och andra nätverksinställningar. I sådana miljöer kan det förmodligen bli problem med Dropbox på Kubuntu.

Det mesta av hur man installerar Dropbox utan Nautilus hittade jag på Internet. Särskilt den här sidan var användbar:http://antrix.net/journal/techtalk/dropbox_kde.comments. Jag har översatt, anpassat och försökt förenkla vad jag läst mig till.

Det här är mitt första försök att skriva en guide. Hör gärna av er om ni lyckas följa guiden eller har förslag på förbättringar!
Senast redigerad av 1 Pavel, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Dropbox i Kubuntu

Inlägg av barzam »

Jag installerade Dropbox i Archlinux (kör inte heller Gnome där), och skapade sedan ett skript med sökväg till programmet som jag gjorde körbart och la i /usr/bin. Ganska simpel lösning men det fungerade. Autostart har jag inte brytt mig om att fixa.

Förresten, signa upp er på Dropbox med den här länken så får jag lite extra lagringsutrymme :)
https://www.getdropbox.com/referrals/NTE1MjY4MzA5

EDIT: bra guide förresten! :)
roli
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jul 2012, 13:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dropbox i Kubuntu

Inlägg av roli »

Kör Ubuntu 10.04. Jag hade också problemet att Dropbox inte startade automatiskt vid uppstart av datorn och därför inte heller synkade filer. Löste detta med inspiration från denna tråd. Så här gjorde jag:

klicka på;
1. "system" i menyraden
2. "inställningar -> uppstartsprogram" i menyn som öppnas
3. "lägg till" i fönstret som öppnas (inställningar för uppstartsprogram)
4. "bläddra" i nästa fönster (lägg till uppstartsprogram)

5. skriv in ".dropbox-dist/dropboxd" i textrutan och tryck enter -> enter.
OBS! om det inte finns någon textruta kör kommandot ctrl-L (dvs håll inne ctrl och L samtidigt) så borde en ruta öppnas.

6. starta om datorn.

nu borde dropbox starta automatiskt.
Användarvisningsbild
Anders J
Inlägg: 58
Blev medlem: 06 maj 2007, 07:30
OS: Mac OS X
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Ösmo, Sverige
Kontakt:

Re: Dropbox i Mint 64-bit /Cinnamon

Inlägg av Anders J »

Tack för det.

Men ibland blir man förvånad. Jag har lutat mig emot att Dropbox helt automatiskt har ställt in sig för att autostarta och det har varit ett suveränt sätt att synka mellan olika maskiner och aldrig reflekterat över att det inte skulle fungera.

Tills i förra veckan på min 64-bitsmaskin, då det stannade och Dropbox i startmenyn inte fungerade, gav ett par processer igång en stund och sen inget alls.

Däremot fungerade det med att starta i terminalfönster. Nu har jag lagt till dropboxd manuellt i startup och nu går det igång av sig självt.

Men det är juinte utan att man undrar vad som hände i förra veckan, en uppdatering av något någonstans?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Dropbox i Kubuntu

Inlägg av Antec »

Dropbox blir allt mer viktig för mej med Linux! Vi märker att U1 är på väg att försvinna blir ju dropbox än mer viktigt!
Skriv svar

Återgå till "Guider"