GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
thanius
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jul 2010, 14:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av thanius »

Sedan Mozilla uppdaterade Firefox med en massa säkerhetsfixar har BankID fungerat lite knaggligt, detta på grund av att libP11-biblioteket som Nexus förser programmet med inte riktigt fungerar som det ska.

Om du upplever att Firefox fryser direkt efter installation av Nexus Personal BankID, bör du göra dessa ändringar!

1. Ladda ned och installera Nexus Personal enligt anvisningarna på hemsidan:
https://install.bankid.com/installbankidcom

2. Efter normal installation, öppna upp en terminal och mata in följande kommando:

Kod: Markera allt

sudo rm /usr/local/lib/personal/libP11.so && sudo apt-get install libp11-1
Nu är libP11-biblioteket vara uppdaterat och Firefox bör fungera som det ska. Hoppas detta löser allas problem!
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av min01max »

thanius skrev:Nu är libP11-biblioteket vara uppdaterat och Firefox bör fungera som det ska. Hoppas detta löser allas problem!
Helt fantastiskt. Jag står stum av beundran inför denna instruktion som faktiskt löser problemet!

Jag hoppas att Handelsbanken, och övriga, uppdaterar sina instruktioner.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av pun »

BUMP............ KLISTRAS !
devourer
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 jul 2010, 22:31
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av devourer »

Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av pun »

BUMP igen....... :P
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av min01max »

Efter uppdateringen av FF till 3.6.7 i Lucid häromdagen så fungerar denna fix fortfarande. Inloggning och utloggning görs problemfritt, åtminstone till min bank, alltså även på ett andra och tredje försök efter att säkerhetsdosan varit inkopplad.

Dock, för min egen del så har kvittens/verifiering av transaktioner på Handelsbanken blivit skakig. Det fungerar, men intermittent. Tyvärr kraschar ibland Nexus/FF så att man måste göra en xkill på dem.

Det ser alltid ut på samma sätt när detta sker, när transaktionen skall signeras öppnar Nexus säkerhetsdosan för verifiering genom PIN. Efter att man knappat in PIN (och dosan gett ok) händer inget mer. Nexus meddelanderuta stannar kvar, och FF laddar inte någon ny sida med kvittens från banken. Allt är fryst.

Jag har provat att ta bort allt och ominstallera Nexus, men utan att stabiliteten för kvittering ökar.
polyene
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 jul 2010, 17:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av polyene »

Tack! Detta verkar lösa mitt problem!

Hade tidigare problem med att firefox hängde sig så fort man laddade en sida med flash-innehåll. I bland så räckte det med att starta om FF, ibland var jag tvungen att skapa en ny profil eller radera filen secmod.db i den aktiva profilen för att överhuvudtaget kunna starta firefox.

Hoppas att lösningen håller i längden!
suliman
Inlägg: 168
Blev medlem: 20 mar 2009, 15:36
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av suliman »

Tack!!! Jag använder oftast Chrome men märkte för några veckor sen att firefox vägrade starta men kunde inte göra kopplingen till Nexus. Kommandot funkade klockrent!
choel
Inlägg: 102
Blev medlem: 07 dec 2006, 02:26
Ort: grekland, mm...

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av choel »

min01max skrev: Det ser alltid ut på samma sätt när detta sker, när transaktionen skall signeras öppnar Nexus säkerhetsdosan för verifiering genom PIN. Efter att man knappat in PIN (och dosan gett ok) händer inget mer. Nexus meddelanderuta stannar kvar, och FF laddar inte någon ny sida med kvittens från banken. Allt är fryst.

Jag har provat att ta bort allt och ominstallera Nexus, men utan att stabiliteten för kvittering ökar.
Jag sitter med samma problem. Är det kanske någon som har en lösning för det? Lätt irreterande att allt låser sig när man knappar in pin-koden på dosan.

/joel
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av min01max »

choel skrev:Jag sitter med samma problem. Är det kanske någon som har en lösning för det? Lätt irreterande att allt låser sig när man knappar in pin-koden på dosan.
Har du problem med inloggningen i banken också, eller bara med kvittenser/godkännanden? Kan du kvittera/godkänna efter omstart av datorn?
choel
Inlägg: 102
Blev medlem: 07 dec 2006, 02:26
Ort: grekland, mm...

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av choel »

Jag kan logga in en gång, sen måste jag starta om firefox och nexus. Sen kan jag logga in igen. Så när jag ska signera så kan jag inte. Och loggar jag ut å sen försöker logga in igen så går inte det. måste alltså starta om FF och Nexus.
LA
Inlägg: 118
Blev medlem: 15 dec 2007, 18:31
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av LA »

Hmm också problem. Provade avinstallera och intstallera om både FF och Nexus samt ovan tips. När man ska kolla bankid på https://install.bankid.com/sv/installba ... skontroll/ så händer inget, bara står och går fast sidan visar klar.

Ingen som har ngn vattentät lösning, förutom total ominstallation av 10.04?
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av morpa »

Så sjukt trött på det långdragna Bankid-eländet att jag inte vet vad jag ska göra. Hört att även Mac Os X användare med 64 bitars har det problematiskt. Tror ni en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO) skulle hjälpa, man bli ju faktiskt utestängd från viktiga samhällstjänster som Mac 64/Linux 64 användare. Allvarligt menat alltså
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av Kirill »

northar skrev:Så sjukt trött på det långdragna Bankid-eländet att jag inte vet vad jag ska göra. Hört att även Mac Os X användare med 64 bitars har det problematiskt. Tror ni en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO) skulle hjälpa, man bli ju faktiskt utestängd från viktiga samhällstjänster som Mac 64/Linux 64 användare. Allvarligt menat alltså
Jag har skrivit en debattartikel gällande detta och jag kommer redigera om denna under helgen för att sen släppa den på olika sidor på nätet med Ubuntu Sverige i ryggen...

Jag kommer som den aktivist jag är mot Microsoftskatten även ringa till KO, KKV samt Polisen för att höra mig för hur dessa ser det på saken att vi tvingas till att piratkopiera för att få tillgång till samhällsviktiga tjänster som är en självklarhet. Men där vi som kör Linux 64-bitars inte har tillgång till!

Hmm... Man kanske skulle ta och börja glutta lite i Sveriges grundlag för att se om det står något intressant där!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av pun »

Jo att ställa sig på barrikaderna med meningslösa opinionsyttringar ger jag inte mycket för.... :P

Varför inte försöka starta en officiell Ubuntukommunikation med Nexus-folket och alla problem ???

Sen finns det ju andra banker som inte kör denna miserabla lösning...tex SEB o Swedbank.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av Kirill »

pun skrev:Jo att ställa sig på barrikaderna med meningslösa opinionsyttringar ger jag inte mycket för.... :P

Varför inte försöka starta en officiell Ubuntukommunikation med Nexus-folket och alla problem ???

Sen finns det ju andra banker som inte kör denna miserabla lösning...tex SEB o Swedbank.
Jag för redan en dialog både med Nexus samt Todos-folket sedan tidigare och har nu tagit upp det med resten av gänget (admins, mods, TC samt TL) om jag kan gå ut med detta officiellt och se till så att det händer något!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av pun »

Pontus Öhman skrev:
pun skrev:Jo att ställa sig på barrikaderna med meningslösa opinionsyttringar ger jag inte mycket för.... :P

Varför inte försöka starta en officiell Ubuntukommunikation med Nexus-folket och alla problem ???

Sen finns det ju andra banker som inte kör denna miserabla lösning...tex SEB o Swedbank.
Jag för redan en dialog både med Nexus samt Todos-folket sedan tidigare och har nu tagit upp det med resten av gänget (admins, mods, TC samt TL) om jag kan gå ut med detta officiellt och se till så att det händer något!
Jo det borde vara en framkomlig väg isf att tramsa på barrikaderna.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av Nemo »

thanius skrev:Nu är libP11-biblioteket vara uppdaterat och Firefox bör fungera som det ska. Hoppas detta löser allas problem!
Tänk vad mycket användbart man kan hitta här på forumet. Är helt ny på Linux och fick inte det att fungera med BankID och Firefox 3.6.8 i Linux. Var på väg att kolla om man kunde backa till Firefox 3.5, men ditt tips ovan verkar även fungera för Firefox 3.6.8.

Har testat på https://test.bankid.com/testbankidcom/ och där fungerar det utan problem. Har även testat inloggning mot Internetbanken vilken också fungerar. Skall testa att betala någon räkning och se om även det fungerar.

Tackar för hjälpen, det löste mitt bekymmer

Mvh Nemo
caycothu
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jan 2009, 09:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av caycothu »

Funkade utmärkt med Firefox 3.6.8.
Har testat med flera users på samma maskin och nu funkar det som "normalt"

Kör Lucid 32-bitars

Mvh
Anders
thanius skrev:Sedan Mozilla uppdaterade Firefox med en massa säkerhetsfixar har BankID fungerat lite knaggligt, detta på grund av att libP11-biblioteket som Nexus förser programmet med inte riktigt fungerar som det ska.

Om du upplever att Firefox fryser direkt efter installation av Nexus Personal BankID, bör du göra dessa ändringar!

1. Ladda ned och installera Nexus Personal enligt anvisningarna på hemsidan:
https://install.bankid.com/installbankidcom

2. Efter normal installation, öppna upp en terminal och mata in följande kommando:

Kod: Markera allt

sudo rm /usr/local/lib/personal/libP11.so && sudo apt-get install libp11-1
Nu är libP11-biblioteket vara uppdaterat och Firefox bör fungera som det ska. Hoppas detta löser allas problem!
thanius
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jul 2010, 14:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: GUIDE: Installera BankID utan Firefox 3.6.6-krascher

Inlägg av thanius »

Jag har tyvärr inte prövat denna metod med dosa, kör endast med fil-inloggning. Vad använder man den för egentligen, är det att BankID-filen ligger flashad på dosan eller kortet?
Jag får gräva fram dosan till helgen och kolla vad problemet är.
Skriv svar

Återgå till "Guider"