Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av farmfield »

Iom att jag vill komma igång med Ubuntunyheter.nu bestämde jag mig för att skapa en ultimat lösning för RSS så jag har full koll på nyhetsflödena inom Ubuntu & Open Source. Detta är vad jag kom fram till.

Om man inte kör det eller hört talas om det så är 'Liferea' [laɪfʊəri:ə] helt suverän, speciellt den senaste, patchade versionen ihop med hjälpprogrammet i Docky (om man då, som jag, kör Docky). Med den patchade versionen integrerar Liferea med 'indicator-applet', visar nya postar o.s.v, för annars lägger programmet en horribelt ful ikon i vanliga indikatorfältet.

Så vill man då installera sista versionen av denna patchade Liferea får man göra en specialare eftersom killen som patchat inte uppdaterat förråden till Maverick. Annars är ju kommandot apt-add-repository att föredra.

Öppna en terminal och klistra in: (markera allt, [ctrl]+[a])

Kod: Markera allt

echo "deb http://ppa.launchpad.net/sikon/liferea-libindicate/ubuntu lucid main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list && echo "deb-src http://ppa.launchpad.net/sikon/liferea-libindicate/ubuntu lucid main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list && sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com 3C97CFDE && sudo apt-get update
Efter det är klart öppnar man System->Administration->Pakethanteraren Synaptik och söker efter 'liferea'. Markera paketet men installera inte än. Välj först i menyn, Paket->Tvinga version. Där väljer man versionen som slutar på *sikon9. Markera sedan paketet 'liferea-data' och gör likadant.

Nu kan du installera och får då den patchade versionen som funkar med indicator-applet... :)

Notera att när du gjort detta så uppdateras inte paketet med Maverick så det kan vara värt att ta en titt på http://liferea.blogspot.com/ då och då och se när dom har lagt in patchen i den 'riktiga' versionen. Efter dom gjort det är det bara att gå in i Synaptic, Paket->Tvinga paket och ställa tillbaka till Mavericks förråd.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av ubot »

Hur är det med Liferea. Sist jag testade programmet så fungerade inte vissa feeds i Liferea. Jag minns inte om det var feedburners feeds eller så, en något var det. Fungerar "alla" feeds i Liferea nu?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av Hund »

ubot skrev:Hur är det med Liferea. Sist jag testade programmet så fungerade inte vissa feeds i Liferea. Jag minns inte om det var feedburners feeds eller så, en något var det. Fungerar "alla" feeds i Liferea nu?
RSS-flöden består ju av XML och följer tre olika standarder om jag inte minns fel. Så det vore konstigt om vissa flöden skulle vara inkompatibel. :) Låter mer som att sidan failade.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av farmfield »

Aldrig varit med om ett flöde som inte funkat, dock är den lite seg i scrollning på (vissa-) sidor... Dom jobbar tydligen på det iaf, prestandan alltså...

Annars är den himla snajsig. :)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Aldrig varit med om ett flöde som inte funkat, dock är den lite seg i scrollning på (vissa-) sidor... Dom jobbar tydligen på det iaf, prestandan alltså...

Annars är den himla snajsig. :)
Provat Ext4-patchen?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av farmfield »

Ext4 patchen? Noops. Nåt jag missat?

...googleling, googeling... ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av ubot »

Det var någonting som inte fungerade som det skulle iaf. Det kanske var när man du dumpade eller importerade feeds som något gick fel, jag minns inte säkert.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av farmfield »

@Hund

Vet inte om den versionen jag refererar till är patchad till ext4 men den du hänvisar till är ju inte patchad för indicator-applet iaf... ;)

Så, prestanda <-> snygg integration..? ;)

En sak jag dock kan konstatera är att Liferea startar om man anger det kommandot du skriver, även med den versionen jag länkar till... Om det betyder att den är patchad för ext4 eller inte kan jag dock inte avgöra - det kanske inte har med det att göra...

@Ubot

Jag har iaf inte haft strul med nåt alls. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av farmfield »

Lite off-topic, men seriöst, ingen som känner till en RSS-läsare med prestanda? Liferea är inte kodad i C++ utan i Sirap++ och jag flippar snart... Funktionen/layouten är grym, men det är oanvändbart ur en prestandasynpunkt ju...

Och Google reader är inget alternativ, dock kanske det finns nån addon för FF?

Hur gör ni som följer en massa RSS?
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av Ganymedes »

Jag använder "Brief" till mina 38 RSS-flöden:

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/4578/

Den är lagom enkel och tillräckligt funktionell. Jag har inte hittat någon som passar mig bättre.

// Peter
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Lite off-topic, men seriöst, ingen som känner till en RSS-läsare med prestanda? Liferea är inte kodad i C++ utan i Sirap++ och jag flippar snart... Funktionen/layouten är grym, men det är oanvändbart ur en prestandasynpunkt ju...

Och Google reader är inget alternativ, dock kanske det finns nån addon för FF?

Hur gör ni som följer en massa RSS?
Vad är en massa RSS? Jag har ca 100-200 flöden och Liferea är som en oljad blixt för mig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av farmfield »

Ganymedes skrev:Jag använder "Brief" till mina 38 RSS-flöden:

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/4578/

Den är lagom enkel och tillräckligt funktionell. Jag har inte hittat någon som passar mig bättre.

// Peter
Tackar, den täcker precis upp vad jag behöver! ;D

@Hund

Liferia i sig själv är ok men läsaren inuti Liferea är überslö... Har du OMG!Ubuntu! som flöde? Kan du skrolla deras sida laddad i Liferea? Det går fan inte hos mig, den hoppar en centimeter, sen tar det 5 sekunder och så hoppar den en cm till typ... Oanvändbart...

Och visst kan jag öppna sidorna i FF men då är det betydligt bättre att köra RSS'en i FF med addon, Google reader eller whatever...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:
Ganymedes skrev:Jag använder "Brief" till mina 38 RSS-flöden:

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/4578/

Den är lagom enkel och tillräckligt funktionell. Jag har inte hittat någon som passar mig bättre.

// Peter
Tackar, den täcker precis upp vad jag behöver! ;D

@Hund

Liferia i sig själv är ok men läsaren inuti Liferea är überslö... Har du OMG!Ubuntu! som flöde? Kan du skrolla deras sida laddad i Liferea? Det går fan inte hos mig, den hoppar en centimeter, sen tar det 5 sekunder och så hoppar den en cm till typ... Oanvändbart...

Och visst kan jag öppna sidorna i FF men då är det betydligt bättre att köra RSS'en i FF med addon, Google reader eller whatever...
Japp. Så sett är det samma sak för mig. Men jag har aldrig använt den inbyggda webbläsaren. Ser ingen anledning till att man skulle behöva den?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av farmfield »

Orka hoppa mellan applikationerna... ::)

Men skumt att den är så slö när det är webkit i botten. Fast dom har sagt att nästa stota grej ju blir att ta tag i prestandan så får väl checka läget med den om ett halvår igen typ... :)

Tills dess får Brief i FF duga. Den är rätt ok iaf - och så håller man sig iaf i en app. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Orka hoppa mellan applikationerna... ::)

Men skumt att den är så slö när det är webkit i botten. Fast dom har sagt att nästa stota grej ju blir att ta tag i prestandan så får väl checka läget med den om ett halvår igen typ... :)

Tills dess får Brief i FF duga. Den är rätt ok iaf - och så håller man sig iaf i en app. ;)
Givetvis, jag vägrar surfa utan Ad-block etc. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Liferea RSS-läsare (patchad för indicator-applet)

Inlägg av dmz »

farmfield skrev: Hur gör ni som följer en massa RSS?
https://github.com/Dieterbe/rss2email/
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Guider"