Lastpass - Lösenordshanterare

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
suliman
Inlägg: 168
Blev medlem: 20 mar 2009, 15:36
OS: Kubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lastpass - Lösenordshanterare

Inlägg av suliman »

http://lastpass.com/

Tänkte tipsa om ett omistligt program jag hittat, eller program är väl fel ord det är ett plattformsoberoende (dvs funkar i Linux, Mac och Windows) tillägg till IE, Chrome och Firefox och antagligen till Opera snart då de börjat titta på webläsartillägg (extensions)

Tidigare, på den tiden jag var ung och dum och använde windows ;) använde jag Roboform som de flesta säkert känner till. Det är bekvämare än man tror att ha alla sina (hur komplicerade som helst) lösenord och andra data man vill skydda samlade på ett ställe.

Men när Roboform mer eller mindre spydigt svarade negativt (de kommer aldrig att stödja linux) på frågan om när de skulle stödja Linux så började jag titta på alternativ. Bland de första som dök upp i en googlesökning var Lastpass, en webbaserad lösenordslagringstjänst.
Som alla som bryr sig om säkerhet så ryggade man tillbaka lite när man hörde ordet "webbaserat" Hur vet jag att Lastpass inte snor alla mina lösenord? Efter att ha läst på deras forum om deras filosofi och det faktum att ingen nånsin lyckats bevisa nåt fuffens eller kunnat knäcka Lastpass kryptering eller idé så beslöt jag mig för att lita på dem som vilket annat program som helst. För den som inte kan programmering och läsa källkod så är ju alla program precis lika farliga egentligen.

Grejen med Lastpass är ju att den är just webbaserad, dvs den krypterade filen med lösenorden som endast kan öppnas med lösenordet finns alltid tillgänglig oavsett var man befinner sig (och har internet) Den är alltid tillgänglig även om man gör ominstallationer stup i kvarten.

Man kan utan problem logga in på Lastpass i vilket land som helst i en offentlig dator som ev. har en keylogger installerad utan att man behöver känna sig osäker. Detta kräver dock en sk "grid" som är specialgjord just för mig. Det är ett sänka skeppsliknande (spelet ni vet) rutnät med bokstäver och siffror som man får ha med sig. Jag har löst det med dropbox och iPhone men det går väl lika bra med en jpg i mobilen.

När man loggar in från en offentlig dator så kräver den vissa kordinater från "grid" för att man ska kunna logga in, och det blir ett engångslösen som bara används just där och då. Detta är en frivillig option som man aktiverar. Det är ju jobbigt att varje gång ta fram "grid" för att logga in till alla lösenord, men detta har de tänkt på så att man kan undanta sin hemdator, arbetsdator osv så att man bara behöver ange sitt masterlösenord. Det innebär att från alla andra datorer i hela världen så måste man ha denna personliga "grid" och master lösenordet för att kunna logga in. Det kvittar om någon känner till ditt masterlösenord, de kan bara använda den i de datorer (tror att id räknas ut på maskinvaran) som du godkänt ska slippa den extra säkerheten.

För övrigt har den alla funktioner som Roboform och liknande lösenordshanteringsprogram har. Naturligtvis funkar den på iPhone och Android också.

Sa jag att den var gratis? :)

Själv har jag valt att stödja dem med de $12 per år som de önskar för att kunna underhålla och utveckla sin tjänst. Jag har använt den i exakt ett år nu och är för mig oumbärligt. Det är så enkelt och underhållsfritt :) Så om någon är intresserad av säkerheten på sina lösenord och andra känsliga data så rekommenderar jag Lastpass starkt.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Lastpass - Lösenordshanterare

Inlägg av farmfield »

OpenID säger jag då... Inte för att jag använder det (fast jag har konto) men hur svårt skall det vara att få till det så folk & sajter kör det liksom...
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Lastpass - Lösenordshanterare

Inlägg av Ganymedes »

Jag använder också LastPass och visst är det enkelt och smidig, och det ska ju vara säkert också. Då jag mest sitter vid min egen dator så behöver jag nästan aldrig skriva ett lösenord, jag kan ha olika lösenord överallt, dom kan vara hur krångliga som helst, jag behöver aldrig hitta på egna lösenord eller komma ihåg dom. Det är oerhört smidigt och än så länge så har det alltid fungerat som det ska.

Tillägg till Firefox finns här:

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/8542/

// Peter
Användarvisningsbild
matza55
Inlägg: 277
Blev medlem: 09 maj 2008, 21:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Lastpass - Lösenordshanterare

Inlägg av matza55 »

Har provat - men keepass som finns i förråden tycker jag funkar helt suveränt! Jag kan exportera det till en usb-sticka m.m. Enkelt!
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Lastpass - Lösenordshanterare

Inlägg av fd.svensson »

Det vi har missat här är att Suliman säger att numera fungerar LastPass även i Opera
Problemet jag hade ned Keepass var att man måste spara root, jag kör olika distar på min hårddisk utan att spara homr (vilket sparas i Lastpass, så jag rensar disken totalt, sedan har jag alla mina bokmärken och lösenord. Som testare så är det ett himmelrike, jag behöver inte bry mig!!

Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Skriv svar

Återgå till "Guider"