Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

Hej,

Jag gick loss på hitta en lösning på ett av de största problemen vid köp av ny laptop: påtvingad köp av Windowslicens. Jag testade naivt, dock med låga förhoppningar, att skicka ett mail till ASUS support om hurvida man skulle gå till väga. Allt vad jag hört skall det vara näst intill omöjligt att få tillbaka pengarna från sin oanvända licens, men i svaret jag fick lät det bättre än så. De skrev:
Dear Valued Customer,
Thank you for contacting ASUS Customer Service.

The Windows license can be refunded from a notebook if you contact us within 14 days of the purchase.

What is important is that you do do not start up the machine and pick a language to install it as this would invalidate the actual return.

When you buy the machine we will arrange a return of the Windows license/label as long as you contact us within 14 days.
Jag undrar därför, är det någon här som hört om det är såpass enkelt att returnera en Windowslicens vid köp av ASUS-laptop (min fråga var angående köp av ASUS U36JC, en 13.3" notebook, inte EeePC), eller någon som kanske nyligen köpt en, och vill testa?
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av ubot »

Det här var intressant! Följ upp med mer info när/om du får reda på mer. :)
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av Kirill »

Det är enkelt hos vissa, skitsvårt hos andra!

Följ min tråd här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=52072. Så förstår du...

Jag har inte vågat ta tag i detta, då jag jobbar som IT-konsult och kan sätta käppar i hjulet för fortsatt anställning i just detta företag. Trots att vi är oberoende av leverantör så är Microsoft en av de största hos oss!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

Till vilken adress skickade du detta mailet? Hur var tillvägagångssättet? Jag har precis köpt en Asus U36SD från Dustin Home och skulle vilja undvika Windowstaxan (speciellt mtp att vi kan få Windows7 gratis via skolan, om man nu tvunget skulle vilja ha det...).
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

Jag använde "Technical Inquery Form", som går att hitta här: http://vip.asus.com/eservice/techserv.aspx . Den är gömd bakom massa klick på support-sidan.
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

Lite off-topic, men, köpte du SSD-varianten eller hårddisk-varianten? Vet du vilket märke SSD-n har i U36SDn?
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

Off topic: Nej, tyvärr, den hade bara en vanlig hårddisk. Det är en hårddisk av denna typen inuti: https://www.adelong.com.au/product_info ... s_id=17043

On topic: Tyvärr kom jag fram till menyn där jag inte ville acceptera licens-avtalet -- och då har man redan passerat language selection-menyn. Jag ska dock skicka in en inquiry ändå, jag kunde ju omöjligt få veta något om licensen innan jag valt ett språk.

Hur har det gått själv, fick du några pengar tillbaka?
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

Varit upptagen under ett tag så har ej haft tid. Nu har jag det dock, och funderar på en U36SD också.
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

Datorn är snabb och händig, 20 mm tjock, 1.7 kg tung, och skyltar med 10h batteritid, och har ett riktigt gött tangentbord -- allt detta för 6770 kr på Dustinhome med studentrabatt... vad väntar du på? :P
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

Har inte studentrabatt :/ Överväger dock SSD-disk, men har ej hittat vad det är för tillverkare/modell på de som har det, och vet inte om det är så genialt som det låter.
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

SSD är nice, har en OCZ Vertex2 i min stationära. De man får med bärbara är dock fetdyra. Samma dator som jag köpte, men med ssd, kostar 4250 kr mer. Bättre att köpa med mekanisk disk och sedan köpa till en SSD om du vill.
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

Man förlorar garantin om man byter lagringsmediat på en U36SD dock.
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

Jaja, gör som du vill då; vi är lite väl långt off topic nu. :)
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

OK, tänkte komma med en uppdatering angående mina försök att få pengarna tillbaka för den Windows-licensnyckel jag fick med den ASUS U36SD jag köpt.

Procedur:
Gömt innehåll: Visa!
Jag kontaktade ASUS support via länken jadahl angav ovan:
Hi,
I just bought an ASUS computer that came with Windows 7 pre-installed. I do not need Windows, and I would like to know what I can do to get a refund for the Windows license the computer came with.
Sincerely,
Edward Dunn
De svarade:
Dear Valued Customer,

Thank you for contacting ASUS Customer Service.

If you ahve already activated your Windows copy then it is too late to ask for refund for that. If you have not activated it then you can send your request to nordicservice@asus.com and in the email you should give the serial number and date of purchase of your computer and also enclosed the copy of your invoice. In teh subject field of the mail you should write the "ASUS CASE ID" which is stated on the top of this e-mail.

If you continue to experience issues in the future, please do not hesitate to contact us.
From Sverige: 08 587 69 407
From Norge: 23 16 26 82
From Danmark: 38 32 29 43
From Finland: (09) 69 37 96 90 (10:00-18:00) [GMT+2]

Best Regards,

Olev
ASUS Customer Service

Warranty Info: http://support.asus.com/repair/repair.a ... uage=en-us
Register Your Product: http://member.asus.com/login.aspx?SLanguage=en-us
Download: http://support.asus.com/download/downlo ... uage=en-us

Please do not remove any of the previous correspondence in this mail
Jag mailade ASUS Nordic:
Dear ASUS Nordic,

After contacting ASUS Customer Service about a Windows licence refund (correspondence attached below this message), I was told to proceed with my request at nordicservice@asus.com.

Serial number:
XXXXXXXXXXXX

Date of purchase: 2011-08-22

Invoice information (Fakturainformation):
Fakturainformation
Fakturanr. XXXXX
Fakturadatum 2011-08-22
Förfallodatum 2011-08-22
Valuta SEK
Fakturabelopp 6 796,00 kr


To reiterate, I just bought an ASUS computer that came with Windows 7 Professional pre-installed. I do not need it, and I would like to know what I can do to get a refund for the Windows license the computer came with. I have not activated the Windows copy.

Sincerely,
Edward Dunn Ekelund
ASUS Nordic svarade:
Dear Eddie,

Please have a look at attached document, if you meet all requirements please fill in the form and send it back to us.

Thanks in advance.

We hope we've been of assistance.

If you continue to experience issues in the future, please do not hesitate to contact us.

From Sweden: 08 587 69 407
From Norway: 23 16 26 82
From Denmark: 38 32 29 43
From Finland: (09) 69 37 96 90 (10:00-18:00) [GMT+2]

Best Regards,

Patrik

ASUS Customer Service
Warranty Info: http://support.asus.com/repair/repair.a ... uage=en-us
Register Your Product: http://member.asus.com/login.aspx?SLanguage=en-us
Download: http://support.asus.com/download/downlo ... uage=en-us

Please do not remove any of the previous correspondence in this mail.
Det hela slutade med att jag fick ett dokument jag skulle fylla i och posta in. Det bifogade dokumentet (.docx ::) ) specifierade att jag skulle skaffa ett RMA och sedan skicka in Windows-klisterlappen på datorns undersida till en address ASUS Nordic hade glömt att fylla i (!). Jag mailade ASUS om detta, men då jag inte fått något svar än har jag nu ringt dem och bett om att få adressen och ett RMA, och supporten kunde inte hjälpa mig -- istället sa de att avdelningen som hade hand om dessa ärenden skulle ringa upp och komma med mer information.

Så där står jag nu. Vi får se hur det hela utspelar sig.
MSOSLicenseReturnForm_R.5.3BA-1002617.docx.pdf
Dokument som specifierar hur man får tillbaka pengar för ett icke-använt exemplar av Windows. Tagit bort några bilder för att få ner under 256 kb.
(169.22 KiB) Nerladdad 391 gånger
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av Kirill »

Det är en rejäl djungel för att få tillbaka sin skatt!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

Ja, lätt verkar det inte vara -- frågan är om det ens går. Detta är dock något jag velat prova länge, men jag har inte behövt en ny laptop förrän nu.

Jag är förvånad över att jag inte kan hitta mycket information online om någon som försökt göra något liknande i Sverige tidigare. Min tanke är att lägga upp hela händelseförloppet på en websida, så att det hela blir dokumenterat en gång för alla. Beroende på hur ASUS handlägger det hela, kommer de få antingen positiv eller negativ press.

Alla. Vill. Inte. Ha. Windows. Windows-licencen är värd minst 850 spänn. Det är inte en oansenlig summa.
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

Har du sett den här (http://rma.asus.se/) sidan? Kanske man kan fylla i formuläret för upphämntning av Notebook och skriva där att det angår licens refund, samt att inget skall hämtas upp, du behöver bara ett RMA-nummer?
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av AbtZ »

Hm, kanske. Om de inte kontaktat mig till imorgon kan jag prova den vägen. Undrar om jag kan skicka klisterlappen med deras UPS-bud, istället för hela datorn?
jadahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 okt 2010, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av jadahl »

När det gäller pris, någon aning om man skall man ange priset för OEM-varianten eller Retail-varianten av Windows? Har dåligt med koll på vad skillnaden är, förutom att de kostar väldigt olika.
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Lämna tillbaka Windows vid köp av ASUS-laptop

Inlägg av Kirill »

jadahl skrev:När det gäller pris, någon aning om man skall man ange priset för OEM-varianten eller Retail-varianten av Windows? Har dåligt med koll på vad skillnaden är, förutom att de kostar väldigt olika.
OEM är det som du skall ange, eftersom retail köper du ute i butik. :) Visst, du kan köpa OEM ute i butik också men på laptops så är det en OEM-licens som gäller.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Guider"