Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av Christian Johansson »

Det har varit lite svårt för Linux-användare att låna e-böcker från biblioteket och överföra till en e-boksläsare, dels p.g.a. att DRM-skyddet gör att Adobe Digital Editions måste användas, där det inte finns någon Linux-version, och dels för att det har varit svårt att få Adobe Digital Editions körande under Wine att känna av en e-boksläsare inkopplad via USB. Guiden på följande sida fungerade dock bra för mig så att jag äntligen slipper gå över till Windows för att låna e-böcker och överföra till e-boksläsare. Jag har testat den med Ubuntu 12.04 och en iRiver Story HD.

http://robert.penz.name/440/howto-insta ... ok-reader/
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av Kurdistan »

Tack för tråden. Den lär komma till användning för många. :kram:
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av Christian Johansson »

Ingen orsak :) .
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av hjartberg »

Är det någon som har aktuell information om hur jag som Ubuntu-användare kan läsa e-böcker från biblioteket på min läsplatta. Jag har en läsplatta av märket Kobo.

Sättet som ligger närmast till hands är ju att ta bort kopieringsskyddet. Det har jag tidigare lyckats med genom att använda Wine och Epubee, fast det verkar inte fungera längre.

En annan metod är att installera ett tillägg i Calibre och sedan importera en "Keyfile" från Adobe Digital Editions i Wine. Jag har försökt att importera Keyfilen och inte lyckats med det.

Är tacksam för hjälp.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av Christian Johansson »

hjartberg skrev:Är det någon som har aktuell information om hur jag som Ubuntu-användare kan läsa e-böcker från biblioteket på min läsplatta. Jag har en läsplatta av märket Kobo.

Sättet som ligger närmast till hands är ju att ta bort kopieringsskyddet. Det har jag tidigare lyckats med genom att använda Wine och Epubee, fast det verkar inte fungera längre.

En annan metod är att installera ett tillägg i Calibre och sedan importera en "Keyfile" från Adobe Digital Editions i Wine. Jag har försökt att importera Keyfilen och inte lyckats med det.

Är tacksam för hjälp.
För mig så fungerar det fortfarande (i Lubuntu 18.04) att göra så som i artikeln som jag länkade till i det första inlägget (från 2012) i den här tråden.

Edit: ...fast jag gjorde det i Lubuntu 16.04 och uppgraderade sedan till 18.04 så jag är inte säker på om det går att göra direkt i Lubuntu 18.04, dock så borde det fungera ... men av någon märklig anledning så har wine settings försvunnit för mig när jag uppgraderade från 16.04 till 18.04 och man måste enligt guiden gå in i wine settings och ändra enheten till floppy disk så jag hade nog haft problem att få till det direkt i 18.04 (wine-inställningarna från 16.04 ligger tydligen kvar för mig i 18.04 så därför fungerar det trots att jag inte kommer åt inställningarna).
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av hjartberg »

För mig så fungerar det fortfarande (i Lubuntu 18.04) att göra så som i artikeln som jag länkade till i det första inlägget (från 2012) i den här tråden.
Jag kan ändra så att min e-boksläsare blir en "diskett" i Wine, mitt Wine är på svenska. Dock hittar inte Adobe Digital Editions e-boksläsaren.

Någon som har fler tips? Gärna om hur jag får bort kopieringsskyddet. Så länge jag "lånar" e-boken på vanligt sätt först, får ju upphovsmannen sina pengar ändå.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av JoWa »

När jag lånar en e-bok kan jag öppna den ”strömmande” i webbläsaren, utan krångel.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av hjartberg »

Det går faktiskt att läsa i webbläsaren. Det är ju också ett sätt.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Hur man lånar e-böcker och överför till e-boksläsare

Inlägg av Christian Johansson »

hjartberg skrev:
För mig så fungerar det fortfarande (i Lubuntu 18.04) att göra så som i artikeln som jag länkade till i det första inlägget (från 2012) i den här tråden.
Jag kan ändra så att min e-boksläsare blir en "diskett" i Wine, mitt Wine är på svenska. Dock hittar inte Adobe Digital Editions e-boksläsaren.

Någon som har fler tips? Gärna om hur jag får bort kopieringsskyddet. Så länge jag "lånar" e-boken på vanligt sätt först, får ju upphovsmannen sina pengar ändå.
Det var lite klurigt för även om det redan finns en drive-bokstav kopplad till e-boksläsaren i Wine så fungerar det inte om man ändrar till "diskett" för den drive-bokstaven utan man måste klicka "Add..." och lägga till en ny drive-bokstav med samma path, och göra den till diskett. Det skulle kunna vara därför det inte fungerar för dig. En annan sak är att det bara fungerar om man startar Adobe Digital Editions och kopplar in e-boks-läsaren i en viss ordning, kommer inte ihåg i vilken ordning man skulle göra det, om man ska starta programmet först eller vice versa, du kan ju prova med båda.
Skriv svar

Återgå till "Guider"