BKUP av dator med synkning mot Google drive!

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

BKUP av dator med synkning mot Google drive!

Inlägg av skalman65 »

En liten beskrivning över hur jag fixade bkup av utvalda filer / mappar på datorn samt sparade dessa i en mapp på servern. Mappen i sin tur synkas sedan mot Google drive , med ett eget valt intervall.

Kanske kan komma till användning för någon som vill ge sig på samma sak.
Om inte annat en möjlighet för mig själv att kunna vända tillbaka om jag skulle behöva göra om installationen.

Steg ett är att ordna till Google Drive Synkningen.

Det finns flera bra manualer för detta, jag valde att följa manualen från:
techrepublic
och nedanstående är i stort sett bara översatt.
Hela förfarandet sker naturligtvis via ett terminalfönster.

Börja med att lägga till arkivet och Uppdatera

Kod: Markera allt

-sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8 
-Uppdatera

Kod: Markera allt

sudo apt update
Installera programmet

Kod: Markera allt

sudo apt-get install grive
Skapa synkningsmappen

Kod: Markera allt

mkdir <sökväg>
Gå till den skapade katalogen

Kod: Markera allt

cd <sökväg>
Skriv nu in kommandot

Kod: Markera allt

grive -a
Kopiera och klistra in länken som kommandot gav i en webbläsare samt stäng inte terminalfönstret.

Url:en öppnar ett fönster för att logga in på Google Drive’s kontot
-Logga in och kopiera den kod som ”ges” tillbaka.
-Klistra in koden i terminalen
-Då var du färdig.

Manuell synkning
öppna ett terminalfönster
-Gå till den skapade ”google drive” mappen

Kod: Markera allt

cd <sökväg>
skriv in kommandot

Kod: Markera allt

grive
Alternativt lägg upp ett crontab jobb
Min ser ut så här!

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

cd /sökväg/till/Google-drive/mappen/ && grive # JOB_ID_1
Då Google drive synkningen nu var klar så vart det till att ordna till bkup på datorn som skall säkerhetskopieras.

Använder själv programmet gedit när jag redigerar systemfiler,
men du kan givetvis välja valfri textredigerare.

Installera cifs-utils

Kod: Markera allt

sudo apt-get install cifs-utils
Skapa sedan en monteringspukt, jag valde att lägga monteringspunkten under mappen /media
samt använda namnet GOOGLE för enkelhetens skull

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/GOOGLE
Nästa steg blir att skapa en lösenordsfil för att kunna ansluta till den monterade mappen GOOGLE.
Skapa därför en fil med namnet .smbcredentials i din hemmapp /home/användare
Skriv in ditt användarnamn och lösenord i filen enligt formen nedan.

Kod: Markera allt

username=dittanvändarnamn
password=dittlösenord
Spara och stäng texthanteraren.
Nu måste rättigheterna på filen ändras för att säkra att inga obehöriga skall kunna öppna den.

Kod: Markera allt

chmod 600 /sökväg_till/.smbcredentials
Nu skall fstab redigeras så att mappen GOOGLE monteras vid uppstart.

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/fstab
Där lägger vi till följande rad

Kod: Markera allt

//dator/utdelad_mapp  /media/GOOGLE  cifs credentials=/sökväg/till/.smbcredentials,_netdev,domain=din_arbetsgrupp,iocharset=utf8,sec=ntlmssp,noauto,nofail,x-systemd.automount,x-systemd.device-timeout=90  0  0
(Istället för datornamn så fick jag använda dess ip nummer för att få det att fungera.)

Spara och stäng texthanteraren.
Pröva sedan att det fungerar med kommandot

Kod: Markera allt

sudo mount -a
i ett terminalfönster.

Skulle det inte fungera, och det blir ett felmeddelande om att ”Permission denied”

Pröva då att ändra

Kod: Markera allt

sec= ntlmssp till
sec=ntlm eller 
sec=ntlmv2
Så bör det fungera.
Mera info om detta här

Då bör mappen GOOGLE monteras vid start.
Och vi kan därmed titta på själva säkerhetskopieringsbiten.

Vilket görs med hjälp av ett script, dessa kan då utformas lite efter vad som passar en själv.
Jag ville ha ett script som kopierade vissa utvalda systemfiler samt några utvalda mappar för att lättare kunna återställa datorn om det tråkiga skulle vara framme.
Mitt script såg ut så här:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
mv /home/användare/Abackupmall/kontor_bkup.tar.bz2 /media/test/kontor_bkup.tar.bz2$(date +-%j)

cd /media/test/
rm "$(ls -t | tail -1)"

dpkg --get-selections > /home/användare/package_list

tar -cjf /home/Användare/Abackupmall/kontor_bkup.tar.bz2 \
/home/Användare/.thunderbird \
/home/Användare/.mozilla \
/home/Användare/bkup \
/home/Användare/package_list \
/etc/fstab \
/etc/samba/smb.conf 
Där mitt script gör är:
- flytta filen kontor_bkup.tar.bz2 till den automonterade mappen,
med datumtillägget -årsdag, för att jag skall kunna se när den är skapad.

- ta jag bort den äldsta skapade filen i den monterade mappen

-Uppdaterar listan över installerade paket.

För att sedan slutligen skapa den nya säkerhetskopian.
Detta script placeras lämpligen i /home mappen.
Själv skapar jag en mapp där jag placerar mina olika script i.

Nästa steg blir att se till att scriptet körs med automatik.

Ta fram konfigurationsfilen för anacron

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/anacrontab
där redigerar man hur ofta och med vilken fördröjning jobbet skall köras.

Ex

Kod: Markera allt

1	20	bkup	/home/användare/bkup.sh
ovanstående skulle köra scriptet:
- varje dag
-20 min efter uppstart
-bkup /namnet på jobbet – måste anges
-/home/användare…. Sökvägen till scriptet.


Därigenom så skapas en bkup på datorn som kan flyttas till en mapp på dator två som genom ett script jobb eller manuellt synkar mappen med Google drive.
Vad som passar en själv bäst.

Återgå till "Guider"