Installera SDK för android

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Installera SDK för android

Inlägg av vulfgar »

Det är testat och funkar för mej på ubuntu 11.10 32-bitars och 12.04 64-bitars. Jag är ingen stjärna, så om det inte fungerar för dej så är det inte alls säkert att jag kan hjälpa.

1. Du måste installera java och även java SDK, det funkade utmärkt med open-java för mej. Om du kör 64-bitars så måste du också installera ia32-libs. Allt detta finns i förråden

2. Ladda hem linux-varianten av sdk-filen härifrån http://developer.android.com/sdk/index.html

3. Packa upp filerna på lämpligt ställe. Öppna ett terminalfönster och navigera till mappen /android-sdk-linux/tools och ge kommandot ./android
Nu öppnas ett fönster där du kan välja komponeneter att ladda hem. Låt datorn jobba, det tar en bra stund innan allt är hemma och installerat.

4. När installtionen är klar kan du stänga fönstret. Anslut luren till datorn i laddningsläge och i terminalen navigerar du nu till mappen /android-sdk-linux/platform-tools och ger kommandot

Kod: Markera allt

./adb devices
5. Om du har tur så får du upp nåt likannade detta

Kod: Markera allt

List of devices attached 
HTxxxxxxxxxx	device
där xxxxxxxxxx är en blandning av siffror och bokstäver.

6. Om du istället får upp

Kod: Markera allt

List of devices attached 
????????????	no permissions
så kör du kommandot lsusb (fortfarande i terminalen) och kollar värdet:

Kod: Markera allt

Bus 001 Device 006: ID 0bb4:xxxx High Tech Computer Corp. 
Skapa en fil som du kallar 99-android.rules där du lägger in följande kod:

Kod: Markera allt

# SUBSYSTEM=="usb", ATTRS{idVendor}=="0bb4", SYMLINK+="android_adb", MODE="0666" GROUP="plugdev"
SUBSYSTEM=="usb", ATTRS{idVendor}=="0bb4:xxxx", SYMLINK+="android_adb", MODE="0666" GROUP="plugdev"
TEST=="/var/run/ConsoleKit/database", \
RUN+="udev-acl --action=$env{action} --device=$env{DEVNAME}"
och ersätt värdet 0bb4:xxxx med det ID som du fick vid lsusb-kommandot. (0bb4 lär stå för HTC, får du andra värden där så använder det som gäller för din lur)

Spara filen och flytta den till /etc/udev/rules.d
Starta om udev med kommandot

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/udev restart
Prova nu igen att köra kommandot från punkt 4 igen. Om du får samma resultat kan du behöva starta om adb, det görs med kommandona:

Kod: Markera allt

./adb kill-server
./adb start-server
Prova nu med

Kod: Markera allt

./adb devices
igen.
Nu ska det fungera, om det inte gör det har jag sett tips på att man kan behöva starta om både datorn och luren.

När det gäller alla kommandon som anges i olika trådar för tex adb, fastboot osv så måste man i linux ange ./ framför (såvida man inte joxat med sökvägar).
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Peyam
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 feb 2013, 21:09
OS: Xubuntu

Re: Installera SDK för android

Inlägg av Peyam »

Det lättaste tycker jag är att:
1. Installera Open JDK
2. Ladda ner Android ADT och köra Eclipse därifrån.


Android ADT innehåller både Eclipse och Android SKD
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installera SDK för android

Inlägg av TicToc »

Peyam skrev:Det lättaste tycker jag är att:
1. Installera Open JDK
2. Ladda ner Android ADT och köra Eclipse därifrån.


Android ADT innehåller både Eclipse och Android SKD
Nja. ADT är en plugin för Eclipse.
Användarvisningsbild
Peyam
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 feb 2013, 21:09
OS: Xubuntu

Re: Installera SDK för android

Inlägg av Peyam »

ADT bundle är komplett, och har har Eclipse i sig. eller Eclipse har ADT'en i sig och sen har de kallat allt för ADT. fan va struligt det blev nu.
http://developer.android.com/sdk/index.html
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Skriv svar

Återgå till "Guider"