Guide Installera Ubuntu från USB-minne.

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
*Teknikern*
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 sep 2015, 12:42
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Guide Installera Ubuntu från USB-minne.

Inlägg av *Teknikern* »

Har du stångat pannan blodig och övervägt att hiva ut datorn genom fönstret för att inget sätt fungerat att installera Ubuntu på? Lugn, här kommer en How To när inget annat funkat.

Efter en uppgradering till ssd-disk och 8 Gb ramminne så funkade inte installationen alls men efter 4 dagars trixande så gick det klockrent så jag tänkte dela med mig av det enda sättet som fungerade.

2 Gb ramminne byttes det tillbaks till under installationen annars hängde sig datorn på halva vägen och började om, USB-minnet laddades med Ubuntu desktop 64-bitars (eftersom datorn klarar det) och programmet jag använde, det enda som fungerade heter Rufus och kan laddas ner här.https://rufus.akeo.ie/

Ladda ner din Ubuntudist till hårddisken på en fungerande dator, ladda ner Rufus, starta Rufus och följ det som står på skärmen (mer info finns på Rufus hemsida om det behövs) och voila, Rufus fixar bootbart USB-minne med Ubuntudisten på.

När installationen på USB-minnet är klart så flytta det till den dator du vill installera Ubuntu på, starta datorn och installationen börjar. Du måste ev. välja USB-minnet manuellt i BIOS som det medie datorn ska boota från.

När installationen är klar så är det bara att stänga av datorn, ta ur USB-minnet och sätta i större RAM-minne om man vill det, det är bara under installationen det annars kraschar.

Lycka till, och jag skulle bli förvånad om det inte fungerar med andra Linuxdistar också.

Återgå till "Guider"