Cookie-hantering i Firefox

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Cookie-hantering i Firefox

Inlägg av eson57 »

Har i många år använt Cookie Controller för att få lite kontroll över kakorna, men den kan för en ovan användare verka lite omständlig att använda och svår att konfigurera, så jag tänkte tipsa om mitt nya cookie-hanteringsfynd...

När jag testade ett nytt väldigt flexibelt snabbstarttillägg, upptäckte jag att samma utvecklare hade producerat en bra cookie-hanterare som automatiserar det mesta på ett bra sätt. Med Cookies Exterminator vitlistar man önskade cookies och rensar bort oönskade, i realtid. Man behöver alltså inte stänga webbläsaren för att bli av med sessions-cookies. Som grädde på moset, rensar det här tillägget även LocalStorage.

Förutsättningen för en bra cookie-hantering är förstås att Firefox egen grundkonfiguration är rätt utförd. Min konf. kan ses nedan. Med denna konf. kombinerat med Cookies Exterminator, behöver man knappt bry sig längre. Bara vitlista en eller annan webbplats efter behov.
cookiehantering.png
Alltid på kanelen!

Återgå till "Guider"