Taking Back Our IM (Jabber/XMPP).

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
AJxn
Inlägg: 118
Blev medlem: 07 jan 2007, 22:13
OS: Debian
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Gävle

Re: Taking Back Our IM (Jabber/XMPP).

Inlägg av AJxn »

nixy skrev:
Hund skrev:... Jabber skickar filer direkt mellan varandra. Till skillnad från MSNP går det ruskigt snabbt och jag kan nyttja all min bandbredd. ...
Det skulle jag gärna använda, men jag har inte lyckats få filöverföringen att funka i jabber: t.ex. när jag försöker skicka en fil till min kompis, som liksom jag har ett jabberkonto, får vi båda meddelandet att han skulle ha avbrutit överföringen, och när han försöker skicka en fil till mig får vi båda meddelandet att jag skulle ha avbrutit meddelandet. Vi använder Pidgin och ingen av oss har avsiktligt avbrutit överföringarna. Ska vi behöva öppna en särsklild port i våra routrar, eller vad kan vara fel?
Det finns flera olika standarder att skicka filer i XMPP, detta för att komma runt NAT i IPv4. Det skall bli såååå skönt när IPv6 blir spritt och man bara behöver öppna ett hål i brandväggen för sådant här.

Hur har ni inställt i Pidgin för filöverföring? Jag använder själv inte någon multiprotokollklient, eftersom de normalt inte implementerar de tjänster som jag vill ha i en Jabber-klient (som att kunna undersöka vilka tjänster som finns i en Jabberserver).

Egen erfarenhet säger att de bästa Jabberklienterna är Gajim, Psi, Concinella(stavning?) samt Bombus för mobiltelefoner.

För videosamtal och IP-telefoni använder jag Ekiga (SIP och även H.323). Med SIP och en teleoperatör, så kan man ringa vanliga telefonsamtal. Men samma sak här, NAT ställer till det! :(
För IP-telefon så sök anders.jackson i ekigas standardinställning för operatör, ekiga.net

PS:
Ni har väll ställt in så att Jabber talar om när någon skickat in ett svar på era inlägg?
DS:
jonasbjork
Inlägg: 184
Blev medlem: 05 maj 2007, 18:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Taking Back Our IM (Jabber/XMPP).

Inlägg av jonasbjork »

Har man GMail (Googles eposttjänst) så har man också chat i webbmailen och t.ex. Pidgin stödjer Google Talk (som chatten kallas), den är jabberbaserad och är kompatibel med andra jabbertjänster. Mycket enkel och i varje fall jag uppskattar den.
Skriv svar

Återgå till "Guider"