Taking Back Our IM (Jabber/XMPP).

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Taking Back Our IM (Jabber/XMPP).

Inlägg av Hund »

Tänkte tipsa om ett mycket bra öppet och fritt protokoll, nämligen Jabber.

Taking Back Our IM är ett projekt som har som uppgift att upplysa allmänheten att det finns faktiskt ett bättre och fungerande protokoll än t.ex det väldigt populära MSN-protokollet. Det verkar helt ha dött nu men förhoppningsvis kan vi fortsätta upplysa allmänheten vad det är för något.

---

Jabber är ett så kallat snabbmeddelandeprotokoll för att kunna skicka snabbmeddelanden likt det populära protokollet MSN Messenger. (Engelska: IM; Instant Messaging). Fördelen med Jabber är att det bygger på öppen källkod. Jabber-projektet startades redan 1998 av Jeremie Miller, och dess första stora allmänna release skedde i maj 2000.
  • Vad är fördelarna med Jabber?


Säkert
Du kan välja att kryptera dina konversationer med dina kontakter så att du är riktigt säker på att bara du och dina kontakter kan se de meddelanden som skickas.

Konferensrum
Det finns s.k konferensrum (gruppchattar) vilket gör att flera personer kan prata med varandra samtidigt, med ett IRC-liknande upplägg. Dessa rum finns alltid tillgängliga och man kan ansluta till dessa när man vill. Det går även att lösenordsskydda Jabber’s konferensrum.

Snabbare filöverföringar
Snabba filöverföringar tack vare direktanslutningar mellan dig och personen du får filen från. Ddu kan även skicka filer som inte blockeras av Microsoft! ;)

Flera klienter
Möjlighet till att ha flera klienter anslutna samtidigt, på flera olika ställen. Jag har alltid min dator på hemma och är alltid ansluten till Jabber där, just nu sitter jag på en altan och surfar via en laptop och är ansluten till samma konto även här. Fördelen med detta är mina kontakter fortfarande kan nå mig via den klient som jag har ansluten hemma när jag loggat av här.

Transports
Stöd för såkallade transports, som gör att du kan använda övriga protokoll, till exempel MSN Messenger genom Jabber. Med detta menas att när du ansluter till ditt Jabberkonto så ansluts du automatiskt till ditt MSN Messenger konto. Inget jag personligen rekomenderar dock.

Offlinemeddelande
Stöd för offlinemedelande, vilket gör att du kan skicka medelande till någon som inte är online, så kan personen läsa det när han/hon loggar in igen.

Inga gränser
Du kan ha hur många kontakter du vill, du slipper alltså MSN-gränsen på 256 kontakter.

Jag är dock osäker på om Microsoft höjt denna gräns nu? Har du info om det så informera mig gärna!

Öppen källkod
Jabber är ett öppet och standardiserat protokoll som bygger på XML-teknik. Fördelen med att protokollet består av öppen källkod är bl.a att vem som helst kan skapa en klient för Jabber som har ett mycket bra stöd för alla dess funktioner som finns för protokollet.

Man kan även ha en egen Jabberserver med sin egna jabberdomän.

Ingen censur
Med MSN Messenger finns en viss censur, om detta är till en fördel eller nackdel är högst personligt. Själv tycker jag att det är en självklar rättighet att kunna skriva precis det jag vill och kunna länka till allt utan att det finns en massa filter som tar bort vissa saker. För inte så länge sedan uppmärksammades det att Microsoft filtrerade alla Youtube länkar i MSN Messenger, lagomt till det att Microsoft lanserade deras egna tjänst som ska konkurera med Youtube.

Jabber är tuffare än MSN!
Vi lovar, det är verkligen det!
  • Klienter


Det finns en hel uppsjö med klienter för Jabber och det finns alltid en klient som passar just dig och dina behov. Nackdelen är att det är väldigt lätt att gå vilse i djungeln, men nedan har jag listat de klienter jag kan rekomendera.

Windows

Pidgin
Pandion
PSI

Linux

Pidgin
Kopete
Gajim

OS X

Adium
PSI
iChat

Lista över mer klienter.
  • Webbchat


Det går även utmärkt att chatta med dina Jabber-kontakter via webbläsaren utan att behöva installera något program på datorn.
Du går surfar bara in på Jabber.se och klickar på "Webbchat".

Jag är osäker på om Jabber.org erbjuder webbchat. Har du info om det så informera mig.
  • Jabber via mobilen


Bombus är en fri Jabber-klient för Jabber-protokollet. Den är skriven i Java och kan användas på mobiltelefoner med stöd för J2ME/MIDP.

http://babelfish.altavista.com/babelfis ... 3Ddownload
  • Komma igång


Att skaffa ett Jabber-konto är väldigt enkelt. Jag rekomenderar orginalet, dvs Jabber.org. Dom använder sig av ejabberd som finns under GNU General Public License och körs på en Debianserver. Absolut enklaste sättet att skapa ett konto är via Pidgin klienten genom att skapa nytt konto och bocka för valet att skapa kontot på servern. Pidgin är den klient som jag rekomenderar över alla andra.
  • Forumets medlemmar med Jabber-konton


Här finns en tråd där medlemmarna har uppgivit sin adress för er som vill ha någon att snacka med. :)
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 13 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Faie
Inlägg: 241
Blev medlem: 21 jul 2006, 23:24
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Tír na nÓg
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Faie »

jätte bra.. tack för länken
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Hund »

Kul att du gillar det. :)

Hoppas att fler gör det!
Om ni prövar det kom gärna med kommentarer om vad ni tycker om det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Inlägg: 2504
Blev medlem: 15 apr 2006, 15:37
OS: Arch Linux
Ort: Bohuslän
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av zero gravity »

Låter som något man bör titta på.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av vulfgar »

Låter intressant, skall testas!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Okänd »

Samma här.
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av DeepThought »

Bestämde mig för att testa Jabber för ett tag sedan, men har inte lyckats få mina vänner att byta (har iofs inte tjatat så mycket heller..). Iallafall så har jag inte riktigt hunnit testa allt, mest p.g.a. att jag inte pratat med så många via Jabber. Det jag dock insåg är att man kan använda sin Gmail (om man har).. jaja, verkar lovande så fort jag hittat folk att prata med ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Hund »

DeepThought skrev: Bestämde mig för att testa Jabber för ett tag sedan, men har inte lyckats få mina vänner att byta (har iofs inte tjatat så mycket heller..). Iallafall så har jag inte riktigt hunnit testa allt, mest p.g.a. att jag inte pratat med så många via Jabber. Det jag dock insåg är att man kan använda sin Gmail (om man har).. jaja, verkar lovande så fort jag hittat folk att prata med ;)
Det glömde jag nämna! Jag använder min Gmail-adress. Mkt smidigt för då har jag samma adress till både Jabber och MSN.
Och det fungerar även att lägga till dom som har Gtalk, har en kontakt som använder det. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Hund »

Jag minns att det var ett väldans massa jobb med att hitta en vettig klient till Windows, men tillslut hittade jag en som var riktigt bra.
Pandion - http://www.pandion.be/

[img width=283 height=484]http://www.pandion.be/screenshots/large/contactlist.png[/img][img width=508 height=420]http://www.pandion.be/screenshots/large ... sation.png[/img]

Det går att byta smilisar och teman för konversationerna om så önskas.

För Linux så finns ju Gaim och Gajim som är mkt bra.
Kopete har ju stöd för Jabber med, men jag har aldrig kunnat logga in med Kopete dock, vet inte varför men? :-\
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Neme
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 feb 2007, 14:49
Ort: Sverige / Karlstad
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Neme »

Hund skrev: Kopete har ju stöd för Jabber med, men jag har aldrig kunnat logga in med Kopete dock, vet inte varför men? :-\
Skapade nyss ett konto och loggade in med Kopete, fungerar fin fint. Dock så är ju kontaktlistan väldigt tom då man inte känner några som kör med jabber. :]
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Hund »

Neme skrev:
Hund skrev: Kopete har ju stöd för Jabber med, men jag har aldrig kunnat logga in med Kopete dock, vet inte varför men? :-\
Skapade nyss ett konto och loggade in med Kopete, fungerar fin fint. Dock så är ju kontaktlistan väldigt tom då man inte känner några som kör med jabber. :]
Då var det bara hos mig problemet var då. :) Får kika närmare på det sen.
Du kan ju alltid lägga till mig hehe. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Neme
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 feb 2007, 14:49
Ort: Sverige / Karlstad
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Neme »

Hund skrev: Då var det bara hos mig problemet var då. :) Får kika närmare på det sen.
Du kan ju alltid lägga till mig hehe. ;D
Tyvärr så är din mail dold, så det var inte lätt att leta fram den inte. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Hund »

Neme skrev:
Hund skrev: Då var det bara hos mig problemet var då. :) Får kika närmare på det sen.
Du kan ju alltid lägga till mig hehe. ;D
Tyvärr så är din mail dold, så det var inte lätt att leta fram den inte. ;)
Ändrat. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Neme
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 feb 2007, 14:49
Ort: Sverige / Karlstad
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Neme »

Då skall vi se ifall det funkar då. :)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Hund »

Ngn som prövat Jabber då? Och vad tycker ni om det isf? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Kerath
Inlägg: 630
Blev medlem: 25 jan 2007, 19:51
OS: Arch Linux

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Kerath »

Hur lägger man till sin gmail? Vad ska man skriva på resource? Min gmail-adress är hevoos@gmail.com så jag antar att man ska skriva Sreen name:hevoos, Server:gmail.com, eller?

Ni som vill får gärna lägga till mig. ;)
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Hund »

Om jag inte missminner mig så är det bara att logga in med sin Gmail. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Petri
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 maj 2006, 01:31
Ort: Göteborg

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Petri »

Jag har bara använt psi som jabber klient och tyckte det var rätt så trevligt. Det stora problemet är ju att konvertera sina vänner till jabber för dom bryr sig inte.

Msn "fungerar" så orka bry sig <-- ungefär det svaret jag fick av en vän som en vecka tidigare blev drabbad av virus just genom msn. (not: situationstecknen är mina ;))

Om man kör jabber och har en transport till msn. finns det nån jabber klient som klarar av att visa msn smileysar?
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Inlägg: 1436
Blev medlem: 17 jun 2006, 21:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Hägersten

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av HenrikAn »

Se hur man gör för att använda sitt gmailkonto i gaim här: http://www.google.com/support/talk/bin/answer.py?answer=24073&useful=1&show_useful=1
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: Tips: Taking Back Our IM.

Inlägg av Okänd »

HenrikAn skrev: Se hur man gör för att använda sitt gmailkonto i gaim här: http://www.google.com/support/talk/bin/answer.py?answer=24073&useful=1&show_useful=1
Tjena Henrik!

Kan du ta den här och trycka in den även i HowTos?
Vi samla ihop allt möjligt från HowTos för att överföra sen till den nya sidan, och den här
är ganska viktigt, tycker jag  ;) ;) ;)

Hälsningar
Peter
Skriv svar

Återgå till "Guider"