HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Christian Johansson »

Den populäraste C64-emulatorn för Windows är VICE. Lyckligtvis finns VICE även för Linux. Gör på följande sätt för att installera VICE:

1. Installera vice i Synaptic. I skrivande stund är den senaste versionen man kan hitta i Synaptic 1.19 medan den senaste utgivna versionen är 1.21. För en vanlig användare som mest vill spela spel spelar detta dock ingen större roll. Version 1.19 duger bra.

2. Av copyright-skäl ingår inte ROM-filerna (Kernal, BASIC och tecken-ROM) i installation så dessa filer får man ladda ner och kopiera separat. Själv laddade jag ner senaste Win32-zip-filen. Sedan kopierade jag filerna basic, chargen och kernal från /WinVICE-1.21/C64/ i den nedladdade .zip-filen till /usr/lib/vice/C64 . I VICE ingår även emulatorer för andra 8-bitars Commodore-datorer än C64 (t.ex. C128) och man kan kopiera ROM-filer för dessa emulatorer på liknande sätt om man vill använda de emulatorerna också. Det går också att hitta svenska versioner av filerna chargen och kernal om man vill ha en C64 med ÅÄÖ men det är lite överkurs. När ni gör kopieringen så är det viktigt att notera att sudo-rättighet behövs för att kopiera/skriva till /usr/lib/vice/C64 . Själv startade jag filhanteraren nautilus från ett Terminal-fönster med "sudo nautilus" (ska nog egentligen vara "gksu nautilus" eftersom nautilus är ett grafiskt program). Sedan kunde jag bara dra och släppa filerna i rätt katalog. Det går också bra att kopiera med "sudo cp ......." om man vill det.

Hur man startar VICE:

Som jag skrev tidigare ingår flera olika Commodore-emulatorer i VICE. Vill man starta C64-emulatorn kan man helt enkelt skriva x64 i ett Terminal-fönster (den fullständiga sökvägen är /usr/bin/x64). Själv tycker jag dock det är lättare med en ikon. Jag använde "Edit Menus" för att lägga till en ikon i Applications-menyn. Jag valde då "x64" som Command och bockade i "Run command in a terminal". Sedan högerklickade jag dessutom på det tillagda alternativet i Applications-menyn och valde "Add this launcher to desktop" för att få en ikon på skrivbordet.

Hur man använder VICE:

Man kan få fram en meny genom att trycka ner höger musknapp och en annan genom att trycka ner vänster musknapp. Det kan vara bra att börja med "höger-knapps-menyn". Gör följande inställningar där:

1. Ställ in Drive Settings -> Drive #8 model till 1541. Under Drive settings finns också "Enable true drive emulation". Om man bockar för det går det långsammare att ladda men de spel som är uppdelade i flera filer och använder snabbladdare (här pratar jag om flera Commodore-filer i en .d64-arkiv-fil) går endast att ladda om detta är förbockat. För demos behöver oftast detta alternativ vara ibockat men de flesta spel kräver det inte.

2. Under Joystick settings -> Joystick device in port 1/2 kan man välja om C64-joysticksport 1/2 ska motsvaras av knapptryckningar eller av en PC-joystick. Själv kopplar jag in en USB-joystick INNAN jag startar VICE (under Windows är det viktigt att göra det innan man startar VICE men jag har inte kollat det i Ubuntu) och väljer Joystick settings -> Joystick device in port X -> Analog joystick 0. Om man gör det för port 1 eller för port 2 (X=1 eller 2) beror på vad det är för ett C64-spel. De flesta C64-spel använder port 2. Prova dig fram! Det är dock förmodligen bäst att inte välja analog joystick 0 både för port 1 och port 2 utan bara för den ena åt gången för att undvika konflikter.

3. Under VIC-II settings kan det vara bra att bocka för Double size för att få ett större fönster. Under samma meny finns också alternativet Enable fullscreen för fullskärmsläge. Jag har inte själv testat fullskärmsläge men en person som har gjort det har haft problem med konstig upplösning som gjorde att han fick starta om X när han testade det. Jag har läst något om att VICE behöver kompileras för fullskärmsläge för att det ska fungera men jag är inte säker på det.

4. Under SID settings kan man sätta SID engine till fast SID eller reSID. reSID ska ge en bättre emulering av ljudet från SID-chipet men personligen tycker jag bara att det stämmer om jag sätter SID settings -> reSID sampling method till något annat än Fast. Lägg märke till att reSID sampling method Resampling kräver väldigt hög CPU-kraft (åtminstone gjorde det det under Windows XP där min 2,6 GHz Pentium III inte räckte till utan det hackade när jag provade det). Själv kör jag med reSID med sampling method Interpolating.

5. Det kan vara bra att bocka i "Save settings on exit" för att de inställningar man har gjort ska kommas ihåg när man avslutar VICE.

Vänster-knapps-menyn:

Det vanligaste formatet för C64-filer är .d64-filer där en .d64-fil motsvarar en sida på en diskett till diskettstationen Commodore 1541. Man kan söka efter det spel man är intresserad av t.ex. på Gamebase64 ( http://www.gamebase64.com/ ) som försöker göra en databas över alla C64-spel som någonsin givits ut. Där finns länkar för att ladda ner .d64-filer (hela GameBase 64 finns också som ett antal CD-skivor som man kan ladda ner via aMule, jag tror att den senaste versionen där är version 3 men version 4 har varit på gång länge). Sedan kan man starta spelet t.ex. genom att på vänster-knapps-menyn välja Attach a disk image -> Unit #8..., välja en .d64-fil, klicka OK, ge kommandot LOAD"*",8 och sedan ge kommandot RUN när spelet har laddat klart (när det står LOADING READY.).

Det finns en hel del mer man skulle kunna skriva men detta är i alla fall lite grundläggande saker. Mer information kan hittas på min webbplats Commodore 64 - datorernas folkvagn ( http://folkvagn.commodore64.org/ ) där det även finns ett vänigt diskussionsforum ( http://www.folkvagn.commodore64.org/phpbb/ ).
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Okänd »

Wow Christian ! Jättebra!

Kan du lägga upp den i wikin också ? Om du inte vet hur, hör av dig!

/Peter
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Okänd »

En till VICE användare ser jag..........

(long live C-64)

(pssst, Vic-20 fan också?)

;)
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Christian Johansson »

DimensionX skrev: ...
(pssst, Vic-20 fan också?)

;)
...
Nej, jag hade aldrig någon VIC-20 men jag har faktiskt köpt en för första gången helt nyligen. Jag har dock ingen dokumentation för VIC-20 utan har bara spelat några spel. Jag är nog framför allt intresserad av C128. Jag ville ha en på 80-talet men fick aldrig någon för den var för dyr så det har jag kompenserat för genom att på senare år köpa flera C128or. Jag har ganska nyligen experimenterat lite med Z80-programmering på C128.
Okänd
Inlägg: 30172
Blev medlem: 03 mar 2008, 01:30
OS: Ubuntu

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Okänd »

Kul med fler retrofreaks än jag på forumet. :)

Själv skaffade jag en Vic-20 1983 sen borde det ha blivit en C-64 men blev en Atari 800XL istället. Jag har nog haft det mesta i datorväg tror jag, i alla fall av de äldre datorerna.

Bra guide förresten. :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag är den mer udda personen i det här sällskapet.
Tänk att på den tiden hörde jag till ZX Spectrum-lägret. Helt otänkbart att köra Commodore 64 ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Christian Johansson »

Jag kan förresten påpeka att det finns en UNIX-variant för Commodore 64. Det finns t.o.m. en speciell Commodore 128-version. Se http://en.wikipedia.org/wiki/LUnix och http://lng.sourceforge.net/ .
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Christian Johansson »

Märkligt, VICE fungerar inte för mig längre :( . Jag får bara svart bild. "XCreateImage failed." nedan låter ju inte så bra. Jag undrar vad detta kan bero på. Kan det kanske vara en uppdatering av X som jag fick via Update Manager som har ställt till det?

Kod: Markera allt

Reading configuration file `/home/fredmc/.vice/vicerc'.
*** VICE Version 1.19 ***
 
Welcome to x64, the free portable C64 Emulator.
 
Current VICE team members:
A. Boose, D. Lem, T. Biczo, A. Dehmel, T. Bretz, A. Matthies,
M. Pottendorfer, M. Brenner, S. Trikaliotis, M. van den Heuvel.
 
This is free software with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
See the "About VICE" command for more info.
 
X11: Found 24bit/TrueColor visual.
X11: Using private colormap.
DGA2: Found mode:  800x600-0.0Hz, 2
DGA2: Found mode:  640x480-0.0Hz, 3
Loading system file `/usr/lib/vice/C64/kernal'.
C64MEM: Kernal rev #3.
Loading system file `/usr/lib/vice/C64/basic'.
Loading system file `/usr/lib/vice/C64/chargen'.
Loading system file `/usr/lib/vice/PRINTER/mps803'.
Palette: Loading palette `/usr/lib/vice/PRINTER/mps803.vpl'.
Loading system file `/usr/lib/vice/PRINTER/nl10-cbm'.
Palette: Loading palette `/usr/lib/vice/PRINTER/mps803.vpl'.
NL10: Printer driver initialized.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos1541'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/d1541II'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos1570'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos1571'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos1581'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos2031'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos2040'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos3040'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos4040'.
Loading system file `/usr/lib/vice/DRIVES/dos1001'.
Drive: Finished loading ROM images.
X11Video: Successfully initialized, using shared memory.
XCreateImage failed.
XCreateImage failed.
X11Video: Successfully initialized, using shared memory.
Sound: Available sound devices: uss dummy fs speed dump wav
Keyboard: Loading keymap `/usr/lib/vice/C64/x11_sym.vkm'.
Joystick: Linux joystick interface initialization...
Joystick: Warning - Cannot open joystick device `/dev/input/js0'.
Joystick: Warning - Cannot open joystick device `/dev/input/js1'.
Joystick: Warning - Cannot open joystick device `/dev/input/js2'.
Joystick: Warning - Cannot open joystick device `/dev/input/js3'.
Joystick: Warning - Cannot open joystick device `/dev/input/js4'.
Joystick: Warning - Cannot open joystick device `/dev/input/js5'.
Main CPU: starting at ($FFFC).
Main CPU: RESET.
Sound: Opened device `uss', speed 22050Hz, fragment size 23ms, buffer size 371ms
reSID: MOS6581, filter on, sampling rate 22050Hz - interpolating
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Christian Johansson »

Orsaken till att man får svart bild i VICE är en säkerhetsuppdatering av X11 som kom rätt nyligen (den ställde för övrigt till det när man startar Opera också). Detta problem finns tyvärr med alla versioner av VICE (men kommer förhoppningsvis att vara fixat i nästa version av VICE). En lösning på problemet är att ladda ner källkoden för VICE, fixa buggen och kompilera VICE enligt följande tråd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=278022 . Det tyckte jag dock verkade krångligt så jag gick istället in i Synaptic och valde att nedgradera libx11-6 och libx11-data från version 2:1.0.3-0ubuntu4.1 (edgy-security) till 2:1.0.3-0ubuntu4 (edgy). Problemet finns för övrigt i Feisty också men jag kör Edgy.
Användarvisningsbild
Faidros
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 apr 2007, 20:30

SV: HOWTO: Använda Commodore 64-emulatorn VICE

Inlägg av Faidros »

Christian Johansson skrev: Jag kan förresten påpeka att det finns en UNIX-variant för Commodore 64. Det finns t.o.m. en speciell Commodore 128-version. Se http://en.wikipedia.org/wiki/LUnix och http://lng.sourceforge.net/ .
Coolt! För en gammal c64nörd så är det GULD att hitta en såndär site! Tack!
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
Skriv svar

Återgå till "Guider"