Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

Hej!

Jag har försökt installera Ubuntu 16.04, och den nyare versionen 17.xx, men får inte nätverket att fungera alls. Jag har provat med både trådat nätverk och USB WiFi dongle. Både sladd och USB Dongle är testade på andra datorer och fungerar.

Jag får inte ens upp att datorn har lyckats ansluta till trådat nätverk, och datorn visar inte att det finns något wifi inkopplat.

När jag tar fram en lista från Terminalen på vilka USB-tillbehör som är inkopplade så visar den att mina USB wifi dongle är inkopplad.

Är det någon som vet hur jag ska göra för att lösa problemet och få internet uppkoppling på min Ubuntu dator?
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av viper »

Hej SuperUser

Såg din fråga när jag var inne i forumet och botaniserade.

För mig verkar det underligt att inte få internet vid installation. Har aldrig hänt under alla år och varianter jag installerat.

Så därför vill jag fråga om det är så att datorn i fråga är "ny" i ditt nätverk? För i så fall kanske svaret finns i routerns inställningar.
Bara som ett hugskott.

:)
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

Datorn har stått i nätverket hemma i ett par år, fast med en Windows installation.

Om jag tar i/ur USB dongle eller nätverkssladd så händer inget på datorn, mer än att jag i USB listan ser att donglen inte sitter i, eller sätts i.

Jag har även testat Linux Mint, men det är samma problematik där.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av Broder Tuck »

;) Välkommen till forumet.
SuperUser skrev:Datorn har stått i nätverket hemma i ett par år, fast med en Windows installation.
Fråga: har du flyttat datorn inom nätverket? Hur ser inställningarna i routern ut? Fast eller automatisk IP?

Jag själv är ingen stjärna på det här, men ger dig gärna en länkadress som du kan ta del av. Det följer ett antal sidor från den första.

Kanske också att denna adress kan ge dig något.

Om du startar med installationsmediet för Ubuntu i datorn, kommer du då in på Internet?

Vi har en guide i forumet för det här med att felsöka internetuppkoppling, men när jag skall söka efter den, så lyckas jag inte finna den. Kommer jag åt den, skall jag lägga in adressen här. Under tiden hoppas jag att du kan få hjälp av fler medlemmar. Tillsammans, skall vi förhoppningsvis få ordning på ditt problem.

Guiden hittad. Härligt. Men jag trodde att det var mer om trådlöst i den, än vad det nu visade sig att vara. Annars är det mycket matnyttigt om mycket, som kommer fram i tråden. Ber om ursäkt för att jag delvis vilseledde dig. (Gubben e gammal och glömsk ;) )
Ett kommando för att göra en omstart på network manager får du här:

Kod: Markera allt

sudo service network-manager restart
testa det. Kanske det kan skaka liv i något.

Som sagt, välkommen /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av webaake »

Tyvärr kan man inte utgå från att Wifi via USB Dongle fungerar på Linux. Drivrutiner måste finnas i kärnan (helst). Trådat är i allmänhet bättre på den punkten. Är det trådade också en dongle?

Ang det trådade: Har du DHCP i routern? Alltså tilldelar den IP-nummer? Isåfall är din Ubuntuinstallation inställt på DHCP? (dynamisk tilldelning)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

Datorn ansluter inte till nätverket via min kabel heller, nätverksguiden som man får upp i "network" visar att "Wire - cable unpligged" och jag får inga indikationer från routern(dynamisk DHCP) att datorn har anslutit.

Jag har provat att ladda hem drivrutinerna till WiFi donglen, men att kompilera dessa överstiger min kunskapsnivå tyvärr, jag är också handikappad av att jag inte kan ladda hem några drivrutiner på nätet... Jag testade även Linux Mint och Debian, men båda har samma problem, inget nätverk fungerar.

För att utesluta dongeln så har jag testat 2st olika, men med samma resultat. Även tangentbordslayoten är emot mig, den går av någon anledning inte att ändra till Svensk och jag har lite problem med den engelska.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av Broder Tuck »

SuperUser skrev:. . . Både sladd och USB Dongle är testade på andra datorer och fungerar.
Bra att du har testat det. Då kan de uteslutas som felkälla.

1. När du skriver "på andra datorer", menar du då andra datorer på DITT hemmanätverk, eller på datorer utanför ditt hemmanätverk?

2. Kan du starta upp installationsmediet på någon annan dator i ditt nätverk?

3. Kan du starta upp installationsmediet på avsedd dator?
Frågan är ställd tidigare i tråden och det är bra om du svarar på frågorna. Det blir lättare för dem som vill försöka hjälpa dig framåt, om du bidrar med svar under hand som frågorna ställs.

4. Du hade den dator du nu talar om ansluten tidigare, skriver du. Har du från det, ändrat trådanslutningen i routern? Eller kör du på samma anslutning som du gjorde tidigare med windows?

5. Du skriver: Jag får inte ens upp att datorn har lyckats ansluta till trådat nätverk, och datorn visar inte att det finns något wifi inkopplat".
Fungerar det med nätverksanslutning på de andra datorerna?

Vi kan kanske ringa in problemet med tiden. ;) /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av webaake »

Exakt vilken datormodell är det?

"Wire - cable unplugged" kan tyda på att inte heller det trådade kortet fungerar.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

1. Nätverksdongeln används på samma dator, i samma nätverk, fast med Windows på datorn och fungerar då till fullo.

2. Jag har tyvärr bara en dator hemma.

3. Jag kan köra Ubuntu Live USB utan problem, samma sak med Debian och Linux Mint. Det enda som inte fungerar är nätverket.

4. Jag har provat att flytta runt nätverkssladden till olika portar på min router, utan att det fungerar.

5. Det finns andra enheter i nätverket(en chromebook, ett par Ipads, en Apple-TV, en ChromeCast etc...) som fungerar till fullo.
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

Om vi vänder på problematiken, är det någon som vet ett trådlöst nätverkskort/USB Dongle som fungerar Plug and Play med Ubuntu? Dvs att jag inte behöver kompilera några drivrutiner utan bara kan koppla in och köra plug and play?
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av viper »

Tips på artikel som "tar USB-wifi-tjuren vid kompatibilitets-hornen":
https://willhaley.com/blog/linux-usb-wifi/



Edit: under åren har jag ofta använt mig av Wicd när jag hanterat datorer med trilskande nätverk. Vet inte hur relevant det är i detta fall. Tukken och webaake kan nog avgöra det. Den skall finnas i programbiblioteket.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av Broder Tuck »

;)
@viper
Absolut att wicd är ett gott alternativ. Det går alltid att installera och avinstallera.

Som du säger, så finns det redan i programvara för Ubuntu. Läs om wicd här. Allmän info på engelska ubuntu.
Även på vårt forum finns det en hel del matnyttiga trådar att titta igenom.
Mer precist den här t.ex..

Något som jag gärna skulle vilja veta är, om SuperUser kan komma åt nätet när denne har startat datorn på installationsmediet. (Se fråga nr 3.)
Testa genom att försöka starta Firefox från installationsskivan.

Har man uppkoppling då, så kan man sedan få en full installation via nätet. Fungerar det inte, så blir det inget bra. Det kan vara den egna hårdvaran som spökar. (Se webaakes fråga). Men också installationsmediet. /tukken

Går det inte bra ändå, kan jag inte se att du har fler alternativ än det som webaake talar om i inlägget nedanför detta. Alltså, skriv uppgifterna för dator och modell hos dig och sedan kan du och medlemmar här hjälpa till att söka på.
Senast redigerad av 7 Broder Tuck, redigerad totalt 25 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av webaake »

Om hårdvaran spökar måste man kolla exakta datormodellen och därmed kunna få reda på de exakta chipen för dels wifi, och dels det trådade. Vet man detta kan man sedan utreda om drivrutinerna finns i den linuxversion du försöker installera. (det handlar primärt om kärnan (kernel))

Ibland finns det alternativa drivrutiner redan med i kärnan, vilka man kan aktivera istället för de som kärnan antagit vid installationsögonblicket.

Att kompilera själv är en sista utväg i desperation. Dock kan man ha tur att tillverkaren av chipet har en linuxdrivare på sin website. Observera tillverkaren av chippet! Inte datortillverkaren.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av Broder Tuck »

Dubbelpost ::) ???
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 25 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

Nätverket fungerar inte när jag startar datorn på installationsmediet, varken på Wifi eller sladd. Både wifi och sladd fungerar på samma dator, när jag har windows 10 på denna.

Datorn är av modellen Asus, men har följande komponenter:

Moderkort:Asus H81M-A_DP/M11AD/DP_MB
Procesor: Intel I5-4440
Grafikkort: Nvidia GTX1050
Minne: 16GB RAM
HD: 200GB SSD

Finns det något internt(PCI_E) nätverkskort som man vet fungerar med Ubuntu?

Edit:
Nätverkskortet som är inbyggt verkar vara av modellen Realtek 8111G. Det finns någon guide som beskriver hur man löser det, men alla förutsätter att man har internetanslutning, vilket jag tyvärr inte har...
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

Äntligen fungerar det trådade nätverket, lite googlande gjorde att jag hittade en guide som fungerade väl. Nätverkskortet RTL8111g fungerar inte direkt med Ubuntu, utan måste ha separata drivrutiner.

Eftersom jag har husdjur kan jag tyvärr inte ha sladdar liggandes tvärs igenom min bostad på längre sikt(dessa fastnar i sladden och skapar oreda).

Mitt USB Wifi kort från Kjell av märket PlexGear kommer med i listan över anslutna nätverkskort, men fungerar trots detta inte. Är det någon som har något tips om hur jag kan göra för att få igång kortet?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... b-s-p61347

Kod: Markera allt

Bus 002 Device 002: ID 8087:8000 Intel Corp. 
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 8087:8008 Intel Corp. 
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 005: ID 058f:6366 Alcor Micro Corp. Multi Flash Reader
Bus 003 Device 004: ID 258a:0001  
Bus 003 Device 003: ID 04d9:a09f Holtek Semiconductor, Inc. 
Bus 003 Device 014: ID 0bda:8812 Realtek Semiconductor Corp. RTL8812AU 802.11a/b/g/n/ac WLAN Adapter
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av Broder Tuck »

:-[
Dubbelpost
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av Broder Tuck »

SuperUser skrev:Äntligen fungerar det trådade nätverket, lite googlande gjorde att jag hittade en guide som fungerade väl. Nätverkskortet RTL8111g fungerar inte direkt med Ubuntu, utan måste ha separata drivrutiner.
De här länkarna kan kanske kan hjälpa dig. Det är tur att du har en platta att nå ut på nätet med. Men det blir ju ett rackans skrivande för dig. ;)

Men håller tråduppkopplingen i sig, så kan du börja med att installera "Synaptic" . Inne i synaptic söker du på "ndiswrapper". Markera de fem, sex alternativen för installation. Här ingår ndisgtk som också nämns här nere. Starta om datorn. Nu bör det fungera.

Utan nätkoppling blir det segare att arbeta med delar av nedanstående.

Första länken talar bl.a. om att du kan installera "ndiswrapper". Installationen blir kanske inte bra för dig, när du redan saknar uppkoppling. Men det kan nog vara värt ett försök. Kanske att det finns något i ndiswrappers som ligger i det lokala programmet och som kan "skaka loss" tillräckligt mycket för att det skall kunna rulla vidare efter en omstart av datorn.

Programmet finns inte i "programvarukällor för ubuntu". Men väl i Synaptic.
Det kan ju bli liknande problem där, med en installation utan anslutning. Men det kan vara värt att testa.

Bäst för dig är att försöka att ladda ner båda på en sticka. Som du kan ansluta till nätet från annan maskin och sedan föra över till datorn. Kan fungera från en windowmaskin med att installera programmet "ndisgtk".
Där kan du välja "ndisgtk". Framgår i ovanstående länk.

Andra länkar:
https://askubuntu.com/questions/770368/ ... untu-16-04
Ger detta med "ndisqtk" i windows.

https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... otingGuide
Problemlösningar.

https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... otingGuide
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1022411
https://askubuntu.com/questions/933055/ ... ing-a-pers

Mina sökbegrepp var detta:
Ubuntu+"Nätverkskortet+RTL8111g"
Lycka till! /tukken
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 25 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av webaake »

Tukken to the rescue! (Som vanligt! :) :) :) :) :) )
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
SuperUser
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 jan 2018, 08:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Ubuntu 16.04 - Inget nätverk

Inlägg av SuperUser »

Problemet är nu löst, jag köpte en TP-Link WiFi Extender som är fungerar som brygga för en sladd - wifi anslutning. Hastigheten blev faktiskt bättre än vad jag hade med Windows och WiFi Dongle tidigare!

Jag tackar alla som har svarat i tråden!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"