installera om OS men behålla filer?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
toto
Inlägg: 96
Blev medlem: 01 feb 2011, 21:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

installera om OS men behålla filer?

Inlägg av toto »

Jag har en installation som inte längre fungerar som den ska.
Förmodligen beror det på att jag uppdaterat några gånger för mycket(?) men det är inte problemet.
Jag vill ladda en nyinstallation av 18.04 men går det att "spara" min "home" (med de filer jag har där) som ligger på en egen disk och samtidigt installera 18.04 + återskapa/koppla min "home" till den nya installationen eller är det bara att göra om från början?
/toto
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: installera om OS men behålla filer?

Inlägg av JoWa »

Ja, det går. Vid installation ska du formatera systemdisken och välja monteringspunkt / för den. Disken med /home ska du förstås inte formatera. Den ska ha monteringspunkt /home.

Det skadar förstås inte att kopiera /home till en annan disk innan du sätter igång.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: installera om OS men behålla filer?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Inte sällan är det så att när en installation, efter upprepade uppgraderingar, "inte längre fungerar som den ska", beror det på saker just i /home, såsom obsoleta konfiguationsinställningar och cache-kataloger.

Om jag hade varit i din situation, hade jag antagligen valt att börja om helt från början, och kopiera över innehållsfilerna från någon backup av /home till den nya /home.

Idén med att ha /home på särskild disk/partition, och bara uppdatera systemkatalogerna, är bra i teorin men fallerar ofta i praktiken.
toto
Inlägg: 96
Blev medlem: 01 feb 2011, 21:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: installera om OS men behålla filer?

Inlägg av toto »

Ibland verkar saker och ting lösa sig självt!
Nu när jag kopplat ihop min gamla stationära dator, som krånglade innan, så fungerar allt som det ska.
Jag har testat ett tag nu och det verkar vara stabilt så jag avvaktar nog med ominstallationen tills jag får väldigt lite annat att göra.
/toto
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"