Ingen bild via installationsskivan (ATI kort)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
jonke
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 mar 2008, 11:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ingen bild via installationsskivan (ATI kort)

Inlägg av jonke »

Hej,

Jag försöker installera 8.10 via installationsskivan men när den ska starta X är det alldeles svart eller vitt.
Jag har testat både x64, x86 samt även den nordiska skivan och jag får hela tiden samma fel.
Jag misstänker att det har med mitt grafikkort att göra, ATI HD4850 som jag nyligen införskaffat, hade tidigare ett nvidia kort med ubuntu 8.04 men har skaffat nytt efter en hdd krash för en månad sen och nu när jag ska installera ubuntu så ser jag ingenting.

Min hårdvara:
ASUS M3A78 PRO
AMD Athlon 64 X2 6000+
Sapphire HD 4850 1GB
Corsair 650W
4x 500GB samsung spinpoint
2x 750GB samsung spinpoint

Någon som har ett tips på hur jag ska få igång ubuntu? Börjar bli less på att köra windows.
Användarvisningsbild
chavash
Inlägg: 72
Blev medlem: 03 jun 2007, 12:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ingen bild via installationsskivan (ATI kort)

Inlägg av chavash »

Jag hade samma problem. Jag löste det så (hittade info nånstans på nätet):

Jag har en bärbar dator. Jag anslöt en annan bildskärm till videoutgång på den bärbara. X startade då. Efter installationen gick jag in på SYSTEM -> ADMINISTRATION -> HÅRDVARUDRIVRUTINER och aktiverade ATI proprietär drivrutin för ATI. Man måste vara uppkopplad till internet, eftersom systemet hämtar drivisarna.

Sen kan man plugga ur den andra bildskärmen. Så funkade det för mig med Ubuntu Hardy Heron. Jag ställde mig in på det när jag skulle installer Intrepid Ibex. Men till min förvåning så startade X utan några problem.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"