Problem med boot av ubuntu.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bring
Inlägg: 41
Blev medlem: 16 jan 2008, 23:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Problem med boot av ubuntu.

Inlägg av Bring »

Har ett lite mindre problem.

Jag har 3 Fysiska hårddiskar på min dator varav 2st är ntsf och en är windows installerat på.
Den sista disken är formaterad med linux på och installerad, men jag får inte upp någon boot screen och kan inte välja vad jag vill starta.
Jag har ändrat i BIOS att den med linux på är Master och den ska boota med HDD, men det vill inte fungera.
Sedan när jag tänkte installera om allting fast via Windows så hittade den bara C och D disken, windows diskarna, finns det någon som kan hjälpa mig lösa detta problem?

Mvh
Jimmy
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med boot av ubuntu.

Inlägg av mcNisse »

Testa att ladda ner en super grub skiva. Med den borde du kunna fixa till booten.
skalman
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 mar 2007, 22:49

Re: Problem med boot av ubuntu.

Inlägg av skalman »

Ursäkta om jag lägger mig i för jag kanske fattade fel, men måste inte den Linux disk du vill boota från ligga på "primary" flatkabeln, förutom att vara byglad som master?
Sedan lägger du den Win disk på samma primary flatkabel men du måste byta byglar mellan master/slave varje gång.

Jag löste detta genom att jag har en nyckelbrytare som kopplar om byglarna så slipper jag rota inne i burken. Bara vrida om nyckel så bootar jag Win eller Linux.

Hälsningar,
Kalman
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"