Avbruten installation pga I/O problem [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
runaln
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 dec 2008, 08:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Avbruten installation pga I/O problem [LÖST]

Inlägg av runaln »

Jag försökte igår kväll installera "64-bit PC (AMD64) desktop " versionen på min CD, efter att ha testat Ubunbu från CD'n (jag har en udda Pentium 64 bits processor, och Windowx XP Prof. x64). Installationsprocessen kom till ca 27% av filerna kopierade, när installationen avbröts p g a läs/skrivproblem. OBS: jag behåller min Windows installation på halva hårddisken.

Efter att ha skapat en ny installations CD testade jag denna (testade inte den första), och hittade fel i 2 filer. Då skapade jag en tredje CD, och valde denna gång att bränna CD'n med ISO Recorder och halv fart (de tidigare brände jag med InfraRecorder. På den tredje CD'n fanns inga fel (enligt kontrollen).

Jag startade åter installationen, och vid partitionsfasen såg jag att den första avbrutna installationen reserverat två extra små partitioner som den nya installationen inte hanterade. Fortsatte i alla fall och denna gång avbröts installationen när ca 65% av filerna kopierats. Kan tänkas att min hårdisk inte är riktigt frisk. Tilläggas kan att innan jag började installera Ubuntu utförde jag i Windows CleanUp och Defragmentering.

Nästa steg bör vara att fixa till partitionen manuellt, så att "små" partitionerna som uppstått p g a avbrutna installationer kan inkluderas i en partition för Ubuntu. Är det möjligt att återigen starta Ubuntu från CD, och sedan manuellt fixa paritioneringen?

Hur gör jag detta? Finns det bra instruktioner någonstans om att skapa partitioner manuellt? Tilläggas kan att standardinstruktionen "Installera Ubuntu 8.10 (Skrivbordsversionen)" tar lite för lätt på just partitionering. Den info som finns lyder: "Det tredje alternativet är att partitionera hårddisken manuellt. Detta kräver lite erfarenhet, men borde vara lätt att lära sig. Gör du en manuell partitionering, så skapa en separat partition till /home. " "Borde vara lätt att lära sig". Varför inte instruera hur det går till? Jag är Linux-novis och behöver steg för steg instruktioner.

Så hur går jag vidare? I går kväll var jag rätt taggad att på allvar testa Linux och just Ubuntu. Nu är jag mer tveksam när jag inte ens lyckades installera :(
/Rune
Senast redigerad av 1 runaln, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Avbruten installation pga I/O problem

Inlägg av farmfield »

Jag skulle rekommendera dig att köra 32-bitars eftersom det är just 32-bitars som har mest stöd i applikationerna samt faktum att skillnaden i prestanda mellan en 32-bitars och 64-bitars GNU/Linux fortfarande är rätt liten*.

Vad gäller partitioneringen så kan du ta en titt i den här sidan där vår egen Bossieman beskriver hur man gör partitioneringen manuellt. Bläddra ungefär halvvägs ner på sidan så går han först igenom den vanliga partitioneringen och därefter den manuella.

Och länken är alltså: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... del-2.html

* jupp, läs detta testet från Phoronix om inte annat.
runaln
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 dec 2008, 08:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Avbruten installation pga I/O problem

Inlägg av runaln »

Tack för informationen. Jag kommer i fortsättningen försöka installera 32-bitarsversionen instället!

Väldigt bra artikel (artiklar) om installation! Jag har snabbt kollat igenom artikelns beskrivning av manuell partitionering. I mitt fall vill jag ha en sk. dual-boot eftersom Windows ska ligga kvar på halva disken. Artikelförfattaren har inte Windows på sin dator, så det han beskriver relaterar delvis till min situation. Eftersom jag är novis vet jag inte om jag klarar mig enbart med informationen i den artikeln.

En annan fundering jag har i detta sammanhang är om det är smart att installera inställningar från Windows? Vad är det ingentligen man kopierar över från Windows? För- nackdelar?

Jag antar att det efter installation går att komma åt filer i Windows-partitionen från Ubuntu?

/Rune
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Avbruten installation pga I/O problem

Inlägg av Bowmore »

runaln skrev:En annan fundering jag har i detta sammanhang är om det är smart att installera inställningar från Windows? Vad är det ingentligen man kopierar över från Windows? För- nackdelar?
Det är inga inställning utan IE bokmärken och kanske även mail, det med mail är jag osäker på.
runaln skrev:Jag antar att det efter installation går att komma åt filer i Windows-partitionen från Ubuntu?
Japp
runaln
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 dec 2008, 08:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Avbruten installation pga I/O problem [LÖST]

Inlägg av runaln »

Har äntligen kommit igenom installationen efter att ha bränt 7 CD-skivor. Testade bl a "ubuntu-8.10-nordic-remix-desktop-i386" på två skivor med hittade fel i 6 filer. Det bler tillslut den vanliga "ubuntu-8.10-desktop-i386" som fungerade!

Har lärt mig manuell partitionering under resans gång :)

Nästa utmaning är nog att kunna synka mobilen mot en lämplig kalender/adressbok.

/Rune
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"