Egen partition till home, hur funkar det?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av Dendrite »

Om jag delar upp hårddisken i 3 partitioner + swap, har en till home, en till Ubuntu och en till, tja, Mandriva kanske. Kommer Mandriva och Ubuntu använda samma homepartition då? Kommer de att använda varandras inställningar? (För i Home sparas setupfiler och sånt, har jag förstått det rätt?)

Anta att jag byter ut Mandriva mot Suse. Kommer Mandrivas inställningsfiler att ligga kvar i Home partitionen då? Hur får man bort dem utan att ta bort något som används av Ubuntu och Suse?

Anta att Ubuntu krachar och jag installerar det från CD igen. Kommer det fortfarande att ha samma inställningar som före ominstallationen, eftersom de finns lagrade i Home? (Så har jag fattat att det funkar...) Eller måste jag ställa in allt igen?

I en sån ominstallation antar jag att jag förlorar alla program jag har installerat manuellt. Kan man göra ett script som installerar alla dom programmen igen? Så varje gång jag bestämmer mig för att jag vill ha ett program permanent, så lägger jag till en rad i scriptet, och skulle jag behöva göra allt på nytt, så kör jag bara scriptet istället för att göra allt förhand?
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av David Andersson »

Dendrite skrev:Om jag delar upp hårddisken i 3 partitioner + swap, har en till home, en till Ubuntu och en till, tja, Mandriva kanske. Kommer Mandriva och Ubuntu använda samma homepartition då? Kommer de att använda varandras inställningar? (För i Home sparas setupfiler och sånt, har jag förstått det rätt?)
Det kan du välja. Antag att du har två partitioner / och home för ubuntu. När du installerar mandriva kan du välja om du vill ha en partition för den, med en home-mapp i eller om du vill dela home-partition med ubuntu. Det är inte farligt att dela home mellan olika distributioner. Om båda använder gnome så kommer båda att ha samma gnome-inställningar (teman etc). Om den ena använder kde och den andra gnome så förblir desktop-inställningarna separata. Om du använder VLC i båda så får du samma vlc-inställningar om de har gemensam home. För det mesta är det praktiskt och bra med gemesam home, om man inte ska experimentera mycket, eller vill se originaltemat för en viss distribution.
Dendrite skrev:Anta att jag byter ut Mandriva mot Suse. Kommer Mandrivas inställningsfiler att ligga kvar i Home partitionen då? Hur får man bort dem utan att ta bort något som används av Ubuntu och Suse?
EDIT: De ligger kvar. Om både mandriva och suse använder kde och du vill ha kvar kde-inställningarna så behöver du inte ta bort dem. Varje program sparar inställningar för sig, kan man säga, inte distributionen. Har du samma program i flera distron får de samma inställningar i alla distron med samma home. T.ex samma sparade mejl om du använder thunderbird i olika distron.
Dendrite skrev:Anta att Ubuntu krachar och jag installerar det från CD igen. Kommer det fortfarande att ha samma inställningar som före ominstallationen, eftersom de finns lagrade i Home? (Så har jag fattat att det funkar...) Eller måste jag ställa in allt igen?
Om home finns kvar så finns inställningarna kvar. Du kan som sagt välja om home ska vara en egen partition och i så fall vilken.

Du kan om du vill börja äventyret i en ny distribution med att ha en home-mapp i distrons root-partition, för att känna på den fräsh, och sedan radera dess /home/xxx och ändra i dess /etc/fstab att använda din "riktiga" home-partition när du ska vara prodktiv med alla gamla inställningar och dokument.
Dendrite skrev:I en sån ominstallation antar jag att jag förlorar alla program jag har installerat manuellt. Kan man göra ett script som installerar alla dom programmen igen? Så varje gång jag bestämmer mig för att jag vill ha ett program permanent, så lägger jag till en rad i scriptet, och skulle jag behöva göra allt på nytt, så kör jag bara scriptet istället för att göra allt förhand?
Ja, det är enkelt, men ingen vet riktigt hur?

Se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 63#p269863 och http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 63#p270093
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av Dendrite »

Coolt! Så det betyder också, att om jag vill leka lite, och mixtra med inställningar, men fortfarande vara säker på att ha ett fungerande OS när jag ska göra "ordentliga" saker, så kan jag ha två home till samma distribution? Skulle jag råka ha sönder nåt när jag leker och inte lyckas fixa det, så är det bara att byta till den riktiga "home" när jag faktiskt behöver använda datorn?
Skulle det i såfall vara bäst att ha lek-home (Åh, jag vill kalla den lekstugan! :D Men antar att den måste heta home?) också på samma partition som root, eller i en till, egen partition?
Men måste jag då spara bakgrundsbilder, ikonteman, osv. i båda home-mapparna?

Med script, om jag skriver in alla komandon som man måste skriva i terminalen för att installera diverse ting (fast då måste jag ju lära mig använda terminalen då...), och så kör filen om jag måste göra om alla installationer?
Går det, och vilket efternamn ska en sån fil ha isåfall?

Två frågor till, när jag ändå är igång:

1. Hur ställer man tillbaka alla inställningar till default? (Om jag skulle trassla till det väldigt mens jag leker... jag vet ju sällan vad jag gör...)

2. Hur gör man för att köra helt textbaserat, utan gnome/X, osv? Jag menar, inte ett terminalfönster, utan hela skärmen som terminal. (Kan också vara ganska bra att veta om något skulle skita sig)
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av David Andersson »

Dendrite skrev:Med script, om jag skriver in alla komandon som man måste skriva i terminalen för att installera diverse ting (fast då måste jag ju lära mig använda terminalen då...), och så kör filen om jag måste göra om alla installationer?
Ja. Om du använder apt-get i stället för synaptic så är det jätteenkelt att bara spara kommandona i en textfil.
Dendrite skrev:Går det, och vilket efternamn ska en sån fil ha isåfall?
Nu kommer vi till en skillnad mellan Windows och Unix som kan vara lite svår att vänja sig vid: filer behöver inte ha efternamn.

Det finns flera sätt att se vad en fil har för typ. En är att studera ikonen för filen i filutforskaren (om man kör grafiskt). En annan är kommandot file (om man kör i en terminal). Ofta så låter man filer ha vanliga efternamn ändå, så att det är lätt att se på namnet vad det är.

Körbara program, inklusive script, är ganska vanligt att inte ha efternamn alls på. Så du skulle kunna kalla scriptet myinstalleverything eller nåt. För att det ska bli ett riktigt skript krävs 1) en rad i början #!/bin/bash och 2) göra körbar med chmod a+x myinstalleverything. Men du kan strunta i det och starta scriptet med bash myinstalleverything eller source myinstalleverything. Plus sudo nånstans förståss.
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av Dendrite »

Hoppas Linux är bättre på att känna igen filtyper än windows då, för i deras filhanterare visas mina matlabscript som winampfiler, och när jag dubbelklickar på dem försöker det spela upp dem i winamp...

Funkar det att skriva sudo en enda gång först, direkt efter #!/bin/bash?
Hur blir det då? Att körningen av scriptet stoppar tills man har skrivit in sitt lösenord?

Finns det någon nybörjarguide för hur man skriver script för terminalen nånstans?
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av David Andersson »

Dendrite skrev:Hoppas Linux är bättre på att känna igen filtyper än windows då, för i deras filhanterare visas mina matlabscript som winampfiler, och när jag dubbelklickar på dem försöker det spela upp dem i winamp...

Funkar det att skriva sudo en enda gång först, direkt efter #!/bin/bash?
Nej. Antingen kopierar du apt-get kommandot rakt av, så det står sudo på varje rad ("sudo apt-get install xyz"). Eller så har du inga sudo alls i scriptet (bara en massa "apt-get install xyz") och skriver sudo framför kommandot när du startar scriptet. I båda fallen behöver du bara ange lösenord en gång. Båda funkar, men jag tror det är bäst att inte ha sudo i scripts.
Dendrite skrev:Finns det någon nybörjarguide för hur man skriver script för terminalen nånstans?
Säkert, men vet inte var utantill. Har du kollat denna sajts wiki-del?

Ett par tips till ditt script.
Man kan skriva kommentarer med tecknet #.
Exempel:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

# Mer svenska-stöd
apt-get install language-pack-sv
apt-get install language-pack-sv-base

# Testar några musikspelare
apt-get install  rhythmbox
apt-get install  audacious
apt-get install  audacious-plugins-extra

# Grafiskt interface till lshw eller nåt, ska jag ha kvar den?
apt-get install hardinfo
Man kan ange flera paket i ett install-kommando.
Exempel:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

# Mer svenska-stöd
apt-get install language-pack-sv language-pack-sv-base

# Testar några musikspelare
apt-get install rhythmbox audacious audacious-plugins-extra

# Grafiskt interface till lshw eller nåt, ska jag ha kvar den?
apt-get install hardinfo
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av David Andersson »

Dendrite skrev:Coolt! Så det betyder också, att om jag vill leka lite, och mixtra med inställningar, men fortfarande vara säker på att ha ett fungerande OS när jag ska göra "ordentliga" saker, så kan jag ha två home till samma distribution?
Inte riktigt så. Du kan ha olika home för olika system, eller samma home för alla system, eller för vissa. Om du önskar olika home för samma system så tror jag det är enklast att du helt enkelt har flera användare. Jag har t.ex en användare "david" för normal användning och en användare typ "davidlitewild" som jag loggar in med för att prova buggiga program eller köra program jag laddat ner från skumma sajter (som google earth). "davidlitewild" skulle också kunna användas för att experimentera med teman och sånt utan att förstöra mitt trivseltema, men det har jag inte gjort än.

"Åt var och en sina egna inställningar"
--okänd
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Dendrite skrev:[...] så kan jag ha två home till samma distribution?
[...]
Går det, och vilket efternamn ska en sån fil ha isåfall?
[...]
1. Hur ställer man tillbaka alla inställningar till default?
[...]
2. Hur gör man för att köra helt textbaserat, utan gnome/X, osv?
Eller helt enkelt ha två olika användare på samma home-partition?

Spelar ingen roll. För att slippa köra bash filnamn så kan du låta första raden vara #!/bin/bash och sedan högerklicka på filen och göra den körbar.

För användaren så är det bara att skapa en ny och flytta över de filer du fortfarande vill ha kvar eller ta bort inställningfilerna, eller ta bort användarkatalogen. (Eller byt namn på den och skapa en ny katalog med samma namn). (observera att inställningar som har med själva oset och itne din användare, dvs saker som du måste använda sudo eller administrationslösenordet till antagligen inte spars i hemmappen).

Tryck ctrl-alt-f1 eller f6. För att komma tillbaka till det grafiska, tryck ctrl-alt-f7.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av David Andersson »

Dendrite skrev: Två frågor till, när jag ändå är igång:

1. Hur ställer man tillbaka alla inställningar till default? (Om jag skulle trassla till det väldigt mens jag leker... jag vet ju sällan vad jag gör...)
Olika program har sina inställningar i punkt-filer (dolda filer) i din hemma-mapp. T.ex VLC i ~/.vlc, firefox i ~/.mozilla osv. Om VLC krånglar pga en felaktig inställning så kan man prova att ta bort (eller ännu bättre flytta) ~/.vlc. Nästa gång man startar VLC skapar den en ny ~/.vlc och om det då funkar var det nåt vajsing i den gamla ~/.vlc. Om du skulle få lust att ta bort ~/.mozilla så tänk på att alla dina bokmärken ligger där.

Systemet har också inställningar, bl.a. i /etc. Så om du "leker" med "sudo" så är det helt andra grejer som krävs för att återställa...
Dendrite skrev:2. Hur gör man för att köra helt textbaserat, utan gnome/X, osv? Jag menar, inte ett terminalfönster, utan hela skärmen som terminal. (Kan också vara ganska bra att veta om något skulle skita sig)
Ta det lite lungt nu, snälla :)
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av Dendrite »

Tack för alla bra svar! Kan inte vänta tills jag får ta bort windows och den gamla kubuntuinstallationen och börja experimentera! (Men måste vänta tills året är slut, för är kassör i en förening och måste använda ett bokföringsprogram som bara finns för windows :( )
David Andersson skrev:Jag har t.ex en användare "david" för normal användning och en användare typ "davidlitewild" som jag loggar in med för att prova buggiga program eller köra program jag laddat ner från skumma sajter (som google earth).
Så olika användare kan alltså ha olika program utan att de påverkar varandra? Men jag trodde att att det bara var root som kunde installera program, och att ändringarna då blir för alla användare?
David Andersson skrev:Så om du "leker" med "sudo" så är det helt andra grejer som krävs för att återställa...
Inte mycket man kan göra utan sudo ju *besviken*
David Andersson skrev:Om du skulle få lust att ta bort ~/.mozilla så tänk på att alla dina bokmärken ligger där.
Det var väl jäkla opraktiskt! Jag vill ju att bokmärkena ska följa med automatiskt när jag tar backup på hemkatalogen. Men betyder det att firefox i tex. mandriva eller vad jag nu installerar på den andra partitionen inte kommer att hitta mina bokmärken?
Kan man flytta dem till hemmamappen?

Lagras spellistor och sånt också i ~/.amarok?
David Andersson skrev:Ta det lite lungt nu, snälla :)
Hur ska man då lära sig?
David Andersson
Inlägg: 1269
Blev medlem: 15 dec 2007, 03:20
OS: Xubuntu

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av David Andersson »

Dendrite skrev:
David Andersson skrev:Jag har t.ex en användare "david" för normal användning och en användare typ "davidlitewild" som jag loggar in med för att prova buggiga program eller köra program jag laddat ner från skumma sajter (som google earth).
Så olika användare kan alltså ha olika program utan att de påverkar varandra? Men jag trodde att att det bara var root som kunde installera program, och att ändringarna då blir för alla användare?
Program som installeras från förråden med pakethanteraren blir åtkomliga för alla användare.

Jag installerade Google Earth lokalt i min alteregos hemmamap. Det var inget paket på den tiden, utan ett installationsscript. När man laddar ner och kompilerar källkod så kan man oftast välja var programmet ska installeras. Jag har t.ex kompilerat och installerat xv-3.10a och gema i /home/david/install/.
Dendrite skrev:
David Andersson skrev:Så om du "leker" med "sudo" så är det helt andra grejer som krävs för att återställa...
Inte mycket man kan göra utan sudo ju *besviken*
Inte?

Installera program förstås, och installera skrivare. Konfigurera grafik och nätverk kanske. Men sen, i daglig användning är det väl bara backup som kan behöva sudo, om man inte lagt det i crontab.

Allt roligt ska hända i /home

(ska och ska, tycker jag i alla fall)
Dendrite skrev:
David Andersson skrev:Om du skulle få lust att ta bort ~/.mozilla så tänk på att alla dina bokmärken ligger där.
Det var väl jäkla opraktiskt! Jag vill ju att bokmärkena ska följa med automatiskt när jag tar backup på hemkatalogen.
Men ~/.mozilla är ju i hemmamappen. "~" är en alias för /home/david. Den kommer med i backuppen (om du inte använder en av de dumma cd-brännar-programmen som filtrerar bort dolda filer). Och du får samma bokmärken i alla system som använder samma home.

Prova kommandot echo ~
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av Broder Tuck »

Ang bokmärken och behålla dem:
använder du Firefox som webbläsare så kan det vara vettigt att titta på en addon som heter Foxmarks (googla på " mozilla foxmarks " så får du länken direkt till just den sidan och slipper leta i ett helt gäng andra sidor för att finna den).

Med Foxmarks skapar du ett konto hos dem och får låna en del av deras server, dit du lägger upp dina bokmärken. Från annan dator, eller från samma dator, men en annan distribution, där du också använder Firefox, kan du sedan enkelt och smidigt synkronisera samtliga bokmärken. Aldrig mer ett förlorat bokmärke, med andra ord.

Den försiktige gör ju kanske även en egen, lokal backup, från läsarens alternativ. Hängslen och livrem. ;D

Tukken hälsar envar.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
matza55
Inlägg: 277
Blev medlem: 09 maj 2008, 21:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av matza55 »

(Men måste vänta tills året är slut, för är kassör i en förening och måste använda ett bokföringsprogram som bara finns för windows :( )
Själv använder jag Ubuntu 8.10, men är tvungen att kära SPCS Bokföring. Jag är också kassör i en förening-det funkar utmärkt med hjälp av VirtualBox. http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads Ladda hem rätt version bara, OSE har ej usb-stöd!
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Egen partition till home, hur funkar det?

Inlägg av Dendrite »

David Andersson skrev:
Men ~/.mozilla är ju i hemmamappen. "~" är en alias för /home/david. Den kommer med i backuppen (om du inte använder en av de dumma cd-brännar-programmen som filtrerar bort dolda filer). Och du får samma bokmärken i alla system som använder samma home.

Prova kommandot echo ~
ehm hmmm... Det vet jag ju egentligen... *pinsamt* Till mig själv: Tänka FÖRST, SEN skriva.

Jo, skapade ett konto för foxmarks, men gillade inte tanken på att information om vilka sidor jag anser värda att bokmärka lagras på nån server nån stans, så tog bort tillägget. Men är ju praktiskt, så kanske dumt att vara SÅ paranoid.

Tack för tipset om Virtualbox! Nu är det iofs. så få saker kvar att göra innan jag lämnar över ansvaret till nästa års kassör, så kan lika gärna vänta, men, tack ändå.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"