Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk. [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk. [LÖST]

Inlägg av Forcevision »

Tjabba !

Nu när jag skall installera ubuntu 9 server så hittar den ingen hårddisk. Man får en lista på massa olika typer av hårddiskar tror jag det är. Hur skall jag gå till väga ?

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av m!rage »

Prova att göra

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
och se om disken finns med där. Då kan du testa att montera den från terminalen med

Kod: Markera allt

sudo mkdir /media/test
sudo mount /dev/sdx1 /media/test
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Forcevision »

Hur skall jag köra fdisk när jag är i installationsprogrammet ?

Sedan verkar det som att moderkortet behöver disketter om man skall installera windows tex på hårddieken. Alltså en speciell diskett som man får med till morderkortet för att kunna installera windows på hårddisken.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av m!rage »

Du kan väl trycka ctrl+alt+F1 för att komma till ett kommandoskal? Logga in där med användare ubuntu, inget lösenord. Det borde funka.
Vad är det för moderkort?
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Forcevision »

Okej ctrl+alt+F1 i installationsprogrammet eller ?

Moderkortet är ett Asrock K8Upgrade-vm800

Stödjer Ubuntu 9 1tb ide hårddisk ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Bowmore »

Forcevision skrev:Hur skall jag köra fdisk när jag är i installationsprogrammet ?

Sedan verkar det som att moderkortet behöver disketter om man skall installera windows tex på hårddieken. Alltså en speciell diskett som man får med till morderkortet för att kunna installera windows på hårddisken.
Detta tyder på en drivrutin för AHCI stöd för SATA-diskar.

Alternativet är IDE emulation av SATA-diskar där inställningen då görs i BIOS. Har för mig att Ubuntu klarar både och vilket gör mig lite fundersam. Däremot har Windows, åtminstone i tidigare releaser just problemet med att man måste ha en drivrutin på t.ex en floppy för att kunna installera det.

Så kolla i BIOS om AHCI är enablad och testa med att disabla AHCI eller ändra det till IDE emulation beroende på hur det konfigureras i det BIOS du har.
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Forcevision »

Men om sata diskarna inte finns med i bios alls finns då AHCI med ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Bowmore »

Forcevision skrev:Men om sata diskarna inte finns med i bios alls finns då AHCI med ?
Menar du att dina SATA-diskar inte ens dyker upp i Bios?
De borde de göra, annars verkar det vara ett skumt moderkort/bios.
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Forcevision »

Nja alltså när du skall ha diskett till sata diskarna för att kunna installera tex windows så är det väll för att bios inte hittar diskarna eller är jag fel ute ?

*Edit Jag har varit inne och kollat i bios och hittade faktiskt sata disk inställning men det står på dom två portarna jag har på moderkortet not detected står det och disken sitter i och känner att den snurrar. Så det kanske är något fel med utagen då på moderkortet !
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Bowmore »

Forcevision skrev:Nja alltså när du skall ha diskett till sata diskarna för att kunna installera tex windows så är det väll för att bios inte hittar diskarna eller är jag fel ute ?
Kollade lite på ditt moderkort och hittade några K8Upgrade-VM800 guider.

Vad jag förstår så används floppyn för att kunna köra RAIDat och borde inte behövas för att installera ett OS i sig, men har inte hunnit läsa allt i den.

Du kan kolla i Bios under Advanced > IDE Configuration och se hur det ser ut.
Vad har du för inställningar där för t.ex
- Onboard IDE Controller
- SATA Operation Mode

Jag antar att diskarna inte heller syns under Dator när du kör Ubuntu LiveCD?
Användarvisningsbild
Suave
Inlägg: 172
Blev medlem: 25 okt 2007, 15:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Suave »

Forcevision skrev: Moderkortet är ett Asrock K8Upgrade-vm800
du får ändra från non-raid, till RAID.
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Forcevision »

Suave skrev:
Forcevision skrev: Moderkortet är ett Asrock K8Upgrade-vm800
du får ändra från non-raid, till RAID.
Tack för ditt tips det såg jag inte men även fast jag ändrar det till raid så hittar den ingen disk ändå. Känner på hårddisken och den snurrar men bios hittar ingen hårddisk. Hårddisken fungerar för jag kört den i annan dator. Någon som har mera idéer eller kan det vara så då att dom portarna är kass på det morderkortet ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
Suave
Inlägg: 172
Blev medlem: 25 okt 2007, 15:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Suave »

Testa en annan port?
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Rune.K »

Om du bara har en Satadisk inkopplad.
Vad jag vet så bör Ubuntu 9 hitta en satadisk.

Felsökningstips:
Prova att byta anslutningskontakt på moderkortet.
När du startar datorn så tryck tangenten "Pause" vid lämpligt tillfälle för att se om BIOS har hittat din hårddisk.
Vad det gäller bygling (master/slave) på Satadiskar så har jag ingen erfarenhet av det, men det kanske kan vara en felkälla.

En bra LiveCD är SystemRescueCd från http://www.sysresccd.org för diverse felsökning.
Den är inte så stor att ladda ner och startar betydligt snabbare än Ubuntu's LiveCD.
Anon
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 jan 2008, 09:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Furudal
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Anon »

det byglas inte på sata diskar (bara en disk på kabeln)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Bowmore »

Problemet är troligen ditt southbridge chipset i kombination med en SATA-2 disk.
South Bridge: VIA VT8237R Chipset
Supports USB 2.0, ATA 133, SATA 1.5Gb/s
VIA VT8237R stöder bara SATA-1 (1.5Gbs) men klarar inte av autonegociering mot SATA-2 diskar för att skruva ner hastigheten från 3 till 1.5 Gbs. Att den inte hittar din disk hårddisk beror gissningsvis på att det just är en SATA-2 disk du har. Flertalet SATA-2 diskar har en bygel där man manuellt kan switcha om från 3 till 1.5 Gbs. Det är det du behöver göra. Finns det ingen sån bygling så är det nog kört.
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Forcevision »

Jag har provat alla två sata utagen. Samma problem. Okej på hårddisken så går det att bygla men det står följande på bygel instruktionerna Master/Slave jumper not required for Sata Jumpered pins 3 and 4 enable PUIS (Power up in Standby) Och 3 och 4 menar dom då pinsen som skall byglas men det finns ju mer pins att bygla som det inte står något om. Kan man få reda på om det går att bygla ner disken till 1,5 sata 1 ?

Hårddisken är en WD 500Gb Caviar Blue eller beteckningen är WD5000AAKS

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Bowmore »

Forcevision skrev:Hårddisken är en WD 500Gb Caviar Blue eller beteckningen är WD5000AAKS
Google is your friend ;)

Hittade den här länken: Problems encountered installing SATA II hard drives on SATA I controllers

Här står också ditt chipset omnämnt och vilka pinnar man ska bygla. Sen gäller det ju att fixa en bygel som antagligen inte skickades med.
Användarvisningsbild
Suave
Inlägg: 172
Blev medlem: 25 okt 2007, 15:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Suave »

Bowmore skrev:Problemet är troligen ditt southbridge chipset i kombination med en SATA-2 disk.
South Bridge: VIA VT8237R Chipset
Supports USB 2.0, ATA 133, SATA 1.5Gb/s
VIA VT8237R stöder bara SATA-1 (1.5Gbs) men klarar inte av autonegociering mot SATA-2 diskar för att skruva ner hastigheten från 3 till 1.5 Gbs. Att den inte hittar din disk hårddisk beror gissningsvis på att det just är en SATA-2 disk du har. Flertalet SATA-2 diskar har en bygel där man manuellt kan switcha om från 3 till 1.5 Gbs. Det är det du behöver göra. Finns det ingen sån bygling så är det nog kört.
Ere bara jag , eller är inte detta ruttet?
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu 9 hittar inte min sata hårddisk.

Inlägg av Forcevision »

Jepp vad jag gjorde nu är:

Gick in i bios ändrade non-raid till raid och sedan byglade hårddiskens 5 & 6 pins nu fungerar det klockrent.

Tack för hjälpen underbart att ha er här ute.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"