Grafik fel vid installation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Gezpo
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 okt 2012, 08:40
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Grafik fel vid installation

Inlägg av Gezpo »

Jag har provat att installera ubuntu för första gången. Trodde att det gick fint.
Men grafiken fungerar inte.Vid uppsart så är det en massa vita tecken med svart bakgrund som sedan övergår i vit bakgrund där det kommer några rader med konstiga tecken samt :( på slutet i varje rad.

Testade att installera om såg då detta i börajn av installationen.
Undifened video mode 314. Run scan or wait 30 seconds.
Testat att både vänta och ange alternativ inget funkar.
Tacksam för tips
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Grafik fel vid installation

Inlägg av ubot »

Testat att både vänta och ange alternativ inget funkar.
Du får alltså alternativ till videomode 314? Vad händer om du tar ett annat alternativ, går installationen igenom då? Och hur gick installationen igenom förra gången om inget fungerar nu?

Jag har googlat lite på ditt felmeddelande och det verkar som en annan har haft samma problem p.g.a. lågt video-minne än vad Ubuntu kräver. Läs mer här: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=11
Det gör att jag undrar vad du har för grafikkort? Har du en gammal dator? Kontrollera vilket grafikkort du har med dessa två kommandon och posta resultatet här i kanalen:

Kod: Markera allt

sudo lshw -c display; lspci -nnn | grep VGA
Det här är nog ett steg på vägen också, d.v.s. att hitta maximal framebuffer: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=124036
Gezpo
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 okt 2012, 08:40
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafik fel vid installation

Inlägg av Gezpo »

Jag får alternativ exempelvis resolution 13*60 vga och ett antal till Sedan står det typ kör scan eller vänta 30 sekunder.

Jag har installerat två gånger och försökt "rädda" ett par gånger.installationen går hela vägen men vid reboot så blinkar det till en ruta där det står nåt om ubuntu sedan är det kört. Jag kan inte köra eller öppna något för det finns inte en chans se vad skärmen visar.
Datorn är gammal med inbygd grafik.
Kanske ska testa en annan installation
Gezpo
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 okt 2012, 08:40
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafik fel vid installation

Inlägg av Gezpo »

Löste det hela med att installera xubuntu. så nu lirar det.
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Grafik fel vid installation

Inlägg av ubot »

Gezpo skrev:Löste det hela med att installera xubuntu. så nu lirar det.
Xubuntu ska ju fungera särskilt bra med lite äldre hårdvara. Om det är sant eller inte vet jag inte men eftersom du får igång din dator med Xubuntu så är det inte omöjligt att den är lite för gammal för Ubuntu. :|
Gezpo
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 okt 2012, 08:40
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Grafik fel vid installation

Inlägg av Gezpo »

Ja nu funkar det riuktigt bra.Bara resten att lära;-)
Tack för Hjälpen!!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"