Installation på en Lenovo Ideapad S300

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av ebbot »

ebbot skrev:Ska kolla in det. Har bara ingen extern DVD-brännare (eftersom min inte har en intern) så jag får klura på hur jag ska lösa det. Kanske kan bygga ihop något med hjälp av ett externt HD chassi med usb-anslutning...
Ser nu att det finns något som kallas "Create Recovery Drive" och tycks acceptera USB-minnen. Det borde ju funka i denna ASUS-dator eftersom den kan starta från USB-stickor (till skillnad från Lenovon). Den ska iaf kopiera "the Recovery Partition" till USB-minnet så det borde ju vara rätt.

För övrigt krashar Windows 8 lite då och då. När jag försöker komma åt brandväggen (inbyggd i Windows 8) krashar gränssnittet (Windows Explorer tror jag det heter - typ som om xorg/lightdm skulle krasha). Kan inte få en nästan 10 år gammal HP laserskrivare att funka. Windows 8 hittar den inte. Verktyget för att lägga till skrivare fryser. Laddar jag istället hem och kör HP:s drivrutiner så öppnas ca 10 fönster för att skanna efter skrivare varpå de fryser och gränssnittet krashar.

Deja vu? Windows 3.0, 3.1, 95, 98, ME (kalla kårar), osv... De har tydligen lagt krutet på en ny bakgrund och gränssnitt av start-menyn och en ny paint som heter "Fresh Paint"... *SUCK!* Hög tid att få klart alla förberedelser för att köra Ubuntu istället.

Samtidigt vill ja ju gärna få kollat eventuella hårdvarufel innan jag kör in Ubuntu.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av Antec »

prova, efter som det inte kostar dej nått!
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av Antec »

Blir det fel , rapportera det här!
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av ebbot »

Ska göra en sticka strax. Backar bara upp lite filer och laddar hem sånt jag kan komma att om jag inte får igång internet/datorn igen.

Frågan är hur sjutton man ska göra med "hårddiskarna". En HD på 500 Gb och en SSD på 24 Gb. Windows använder tydligen SSD:n till att snabba upp uppstart av program. D: på ca 260 Gb är oanvänd och kallas Data av Windows.

Klurar på om jag skulle ta SSD:n till /boot och /. Osäker på inställningar för SSD dock (i exempelvis fstab). Resonerar jag rätt i att köra de två partitionerna på SSD? /home och swap får väl hamna på hårddisken då och så kan jag ha kvar Windows ett tag på övriga partitioner. Är jag ute och cyklar?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av m!rage »

/ ska utan tvekan ligga på SSDn. Varför vill du ha separat /boot? I övrigt är partitioneringen mest en fråga om hur besvärligt man vill göra det för sig. Jag har min /home på en SSD, men några av katalogerna i hemmappen som innehåller stora filer är symlänkar till en partition på en mekanisk hårddisk. På så vis hamnar allt på SSDn som standard, men om något tar för mycket plats kan jag flytta det till hårddisken. Lite bökigt är det dock.

Gällande monteringsalternativ så använder jag noatime och discard på SSD-partitionerna. noatime stänger av loggningen av senaste accesstid. discard aktiverar TRIM. Båda är ofarliga och kan aktiveras i fstab när som helst.
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av ebbot »

m!rage skrev:/ ska utan tvekan ligga på SSDn. Varför vill du ha separat /boot? I övrigt är partitioneringen mest en fråga om hur besvärligt man vill göra det för sig.
Nej, det är sant. Boot kan ligga på samma partition, gammal vana bara att ha den separat. Då blir det nog / på SSD om 24 Gb och resten på HD. Hoppas bara inte Windows får fnatt av att jag ändrar och tar bort partitioner (litar inte 100 % på att deras "rescue disk" fungerar. Kommer nog ändrar partitioneringen i Windows (om det nu går med det inbyggda programet).
m!rage skrev:Gällande monteringsalternativ så använder jag noatime och discard på SSD-partitionerna. noatime stänger av loggningen av senaste accesstid. discard aktiverar TRIM. Båda är ofarliga och kan aktiveras i fstab när som helst.
Noatime är det ju såklart. Man har blivit lite lat på senare dar med Ubuntu och inte fipplat så mycket i /etc. Kanske dags att köra LFS igen så man får damma av lite gammal kunskap.

Tack för tipsen!
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"