Min dator räcker inte till?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Min dator räcker inte till?

Inlägg av nobbens »

Tänkte installera Ubuntu 16.04 på min gamla laptop (2002) jag har XP på men möttes av detta: This kernel requires an x86-64 CPU, but only detected an i 686 CPU. Unable to boot - please use a kernel appropriate for your CPU.

Min processor räcker inte till för detta OS är väl vad som sägs? Finns det någon "Ubuntu Light" som jag kan använda till min oldie?

EDIT: Min engelska är nog inte den vassaste :-[ kanske är det min DVD-skiva som inte min dator klarar av?

Äh...en kombination av otillräckliga datorkunskaper och engelska dito...är nog problemet
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Min dator räcker inte till?

Inlägg av Ratatosk »

Du behöver en 32-bits installationsskiva för den gamla datorn. (Du försökte med en 64-bits. Det var därför du fick felmeddelandet.) I filnamnet för iso-filer (installationsskivor) att ladda ned finns "i386" för 32-bitsskivor, "amd64" för 64-bits.

Men dessutom är minnet antagligen så begränsat att du behöver någonting mindre än vanliga Ubuntu, ja. Lubuntu är ett sådant alternativ.

Hur mycket minne har du i den?
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Min dator räcker inte till?

Inlägg av nobbens »

Ratatosk skrev:Du behöver en 32-bits installationsskiva för den gamla datorn. (Du försökte med en 64-bits. Det var därför du fick felmeddelandet.) I filnamnet för iso-filer (installationsskivor) att ladda ned finns "i386" för 32-bitsskivor, "amd64" för 64-bits.

Men dessutom är minnet antagligen så begränsat att du behöver någonting mindre än vanliga Ubuntu, ja. Lubuntu är ett sådant alternativ.

Hur mycket minne har du i den?
Tack för svar - :-[ pyttelite minne 240 MB RAM och CPU 1.80 GHz Intel Celeron samt Hårddisk 18,6 GB
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Min dator räcker inte till?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:pyttelite minne 240 MB RAM och CPU 1.80 GHz Intel Celeron samt Hårddisk 18,6 GB
Tveksamt om 240 MB funkar ens för Lubuntu. Åtminstone kan det vara så att datorn inte klarar det grafiska installationprogrammet.

Du bör fråga dig om det är det värt besväret. I alla händelser behöver du nog köpa till mer minne för att kunna använda den datorn som en skrivbordsdator.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Min dator räcker inte till?

Inlägg av nobbens »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
nobbens skrev:pyttelite minne 240 MB RAM och CPU 1.80 GHz Intel Celeron samt Hårddisk 18,6 GB
Tveksamt om 240 MB funkar ens för Lubuntu. Åtminstone kan det vara så att datorn inte klarar det grafiska installationprogrammet.

Du bör fråga dig om det är det värt besväret. I alla händelser behöver du nog köpa till mer minne för att kunna använda den datorn som en skrivbordsdator.
Nä det är nog sant - fick en lite för ljus idé om att sparka igång någonting som jag borde droppa i grovsoprummet istället. Nä inte kostar jag på nåt på den. Det får allt vara. Tack!
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Min dator räcker inte till?

Inlägg av skalman65 »

Nu har det visserligen gått nästan 3 månader, men om du inte har kastat i väg maskinen
och vill ha en maskin för att enklare göromål eller att lära på
så är detta ett förslag.

http://puppylinux.org/main/Overview%20a ... tarted.htm

vad jag kan se så bör du klara maksinvarukraven:
http://www.puppylinux.org/wikka/Minimum ... quirements
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"