Re: återställa säkerhetskopiering

Dessvärre misstänker jag i det här läget att din säkerhetskopia är förlorad.
Namnen på filerna du har ser ut att strikt följa den gammaldags 8.3-standarden i gammaldags DOS. (Alltså högst en punkt med högst 8 tecken före och högst 3 tecken efter, och bara versaler, inga gemena bokstäver.) Det finns nog knappast många Linuxprogram som använder sådana namn. (I Linux tenderar ju tvärtom versaler att användas bara undantagsvis i filnamn.)
Då jag gjorde en sökning på några av filnamnen du har, hittade jag dem dessutom bara i diskussioner om, såvitt jag förstår, diskarna i något slags hårddiskvideo (XTV och Sky HD). Se
här och
här. Det ser alltså ut som detta är gamla filer från någonting helt annat.
Om det bara hade handlat om utrymmesbrist på USB-minnet (fyllt av gamla grejer) hade du dock naturligtvis blivit varnad.
Vad som
kan ha hänt är att du missade att ange
lagringsplats för programmet "Säkerhetskopior" (=
Déjà Dup) innan du startade säkerhetskopieringen. Man kan tycka att programmet också då borde ge ett felmeddelande eller en varning, men det verkar ha som förval att bara utföra kopieringen till en mapp kallad
deja-dup i ens hemkatalog. (Finns inte den mappen så skapas den.)
borde naturligtvis regelbundet säkerhetskopiera sina data, och det är väl sunt att trycka på det.
Programmet är säkert också mycket bra, just för
regelbunden, automatiserad säkerhetskopiering till en ständigt tillgänglig lagringsplats. (Uppdateringar av säkerhetskopian sker såvitt jag förstår på ett smart och effektivt sätt.)
Men programmet kräver alltså att man ser över inställningarna, åtminstone lagringsplats, innan man börjar använda det. För att verkligen dra nytta av det bör man väl också ha en ständigt tillgänglig lagringsplats utanför sin dator – antingen på Internet eller i form av en nätverksdisk hemma i sitt lokala nätverk. Vilket kanske inte alla har ordnat med.
För den som, liksom trådstartaren, bara snabbt vill göra en enstaka kopia av sina data finns förmodligen enklare alternativ.