Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Jag lyckas inte installera Ubuntu 16.04 parallellt med det förinstallerade Windows 10 på min nya dator (Lenovo H55-50. När jag söker information på internet hittar jag att BIOS har ersatts av UEFI på nyare datorer och att detta kräver viss uppmärksamhet. När jag misslyckades med installationen hade jag gjort en startbar USB med hjälp av Rufus. Nu har jag gjort en ny startbar USB med hjälp av Unetbootin. Såvitt jag kan se ska den fungera med UEFI. Jag har ännu inte vågat prova lyckan och se om det fungerar. Jag har även hittat någon som lyckats installera Ubuntu 16.04+ utan problem. Betyder detta + 16.10 och uppåt? I så fall är jag beredd att ladda hem den versionen.
http://askubuntu.com/questions/221835/i ... -with-uefi

/Erik
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av Ratatosk »

Ja, på en ny dator med Windows 10 (eller för den delen 8 ) förinstallerat, kan man räkna med att datorns fasta programvara är UEFI i stället för BIOS, och att Windows är installerat för att använda detta fullt ut. Då bör man lämpligen försöka se till att ens Ubuntu gör likadant. (Annars får man sannolikt trassel med bootmenyerna.)

På min egen två år gamla dator (också en Lenovo förresten) har jag installerat Ubuntu 14.04 parallellt med mitt Windows (först 8.1, sedan) 10. Utan problem.
________________________________________

Först: Nya Windowsversioner (fr.o.m. 8 ) har en "finess" kallad snabb start. Den ska absolut inte vara aktiverad i ett dubbelbootande system.

Jag skulle rekommendera att du gör som jag och sätter "hibernate" helt ur spel i Windows.
Det kan du göra med kommandot  powercfg /hibernate off  – givet som administratör i Windows –
vilket sparar plats på disken och som bieffekt också sätter Windows snabba start ur spel.

I Windows diskhantering kan du förresten passa på att krympa Windowspartitionen (partitioner kallas "volymer" i Windows) för att ge plats åt Ubuntu på disken.
________________________________________

Installationen av Ubuntu sedan:
  1. Börja med valet "Try Ubuntu".
     
  2. Kontrollera att Ubuntu Live-körningen är i UEFI-läge.

    Du kan dels verifiera att katalogen  /sys/firmware/efi  existerar i filsystemet. (T.ex. kan du titta i Filer/Nautilus, på "Computer", och se om du kan navigera till den katalogen.)

    Dels kan du (i terminalen som du får upp med Ctrl+Alt+T) se att du inte får felmeddelande på kommandot

    Kod: Markera allt

    sudo efibootmgr
    Får du felmeddelande, eller nämnd katalog inte existerar, då är Ubuntu-körningen antagligen i något slags "legacy"- eller BIOS-läge, utan full tillgång till UEFI:t.
     
  3. Om du är i UEFI-läge, installera! (Särskild ikon finns ju för det i Live-körningen.)

    Om du inte är i UEFI-läge, låt bli att försöka någon installation! Bättre då att skapa en USB-sticka med Ubuntu på så vis att den bara inte kan bootas i annat än UEFI-läge. Se också över inställningarna för datorns fasta programvara, dess EFI ("BIOS"), så att inget "legacy" eller CSM (Compatibility Support Module) är valt.
________________________________________

En ytterligare komplikation finns kanske. Ubuntus installationsprogram har, åtminstone tidigare, haft märkligt svårt att se ett redan installerat Windows 8 eller 10 på disken.

Om ett alternativ att installera Ubuntu vid sidan om ditt befintliga Windows saknas, välj då i stället det sista alternativet, "Någonting annat". Så är det inga problem. (Du får då specificera exakt hur dina Ubuntu-partitioner ska se ut.)

Du ska naturligtvis inte välja något alternativ att skriva över hela disken med Ubuntu!
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Tack för tipsen. Nu har jag något att prova när tillfälle bjuds.
/Erik
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Hej igen.
Jag har följt det tips jag fått och satt "hibernate" ur spel i Windows 10. Jag tackar för tipset, men resultatet har inte riktigt blivit det önskade. Det kan mycket väl bero på mig. Jag får upp en svart skärm med LENOVO i vit text. Nedtill snurrar de runda ringarna som känns igen från Windows 10. Sedan blir allt svart och texten "No signal" syns en kort sekvens. Därefter öppnas Windows 10 startbild och jag kan logga in som vanligt. Ytterligare en sak som inträffat är att jag inte längre kan komma in i Bios/Uefi genom att trycka F1 under startprocessen.

Jag har inte gjort mig någon brådska med detta, eftersom jag har Windows 10 som fungerar. Men det vore roligt att komma tillbaka till Ubuntuvärlden igen.

Söndagshälsning
Erik
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av Ratatosk »

Om start av Windows fortfarande funkar, men nu, då du har har stängt av den snabba starten där, tar längre tid, då beror väl det bara på att den snabba starten i Windows 8 & 10 verkligen fungerar så som annonserat av Microsoft, antar jag. (Den svarta skärmen med texten Lenovo får jag också medan datorns fasta programvara sparkar igång maskinen, innan den lämnar över till någon bootladdare av ett OS.) Jag har hört lite blandade bud om saken, men måste erkänna att jag kör Windows så sällan över huvud taget, och nästan aldrig har använt dess snabba start, att jag inte har mycket till egna erfarenheter om saken. På min egen dator tycker jag Windows 10 startar alldeles tillfredsställande snabbt även utan någon snabb start (har i och för sig en hyfsat snabb dator och Windows på SSD).

Windows snabba start bör dock verkligen vara avstängd – om man vill köra dubbelbootande. Gör du en sökning på "corruption", "dual" och "fast startup" så hittar du skräckhistorier om vad som i värsta fall annars kan hända. (Ska i och för sig säga att det enda jag själv råkat ut för då den snabba starten av misstag varit på är att Linux vägrar montera Windowsdisken.)
________________________________________

Att det skulle bli svårare att ta sig till inställningarna för EFI:t (/BIOS:et) utan snabb start än med, det låter däremot som upp-och-ned-vända världen! Helgalet! Så som jag har förstått saken kan Windows snabba start tvärtom förhindra just att man tar sig till dessa inställningar på normalt vis. Som ersättning finns det ett särskilt sätt att stänga av Windows för att ta sig dit.

Jag hittade en hjälpsida hos Lenovo (på engelska) med förklaringar av olika vägar att ta sig in i "BIOS:et". Själv använder jag mest en behändig "Novo-knapp" för ändamålet (en liten knapp med en liten böjd pil bredvid den vanliga startknappen), men en sådan finns nog bara på bärbara Lenovodatorer, inte på stationära, verkar det som. Men misslyckas du verkligen komma in med F1/F2 kan du alltså göra det från Windows (med eller utan den snabba starten aktiverad).

Från Windows 10 alltså: Inställningar → Uppdateringar och säkerhet → Återställning → Starta om nu → Felsök → Avancerade alternativ → UEFI-inställningar → Starta om.
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Hej och stort tack för den värdefulla informationen. Jag ska prova enligt dina förslag.
/Erik
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av skalman65 »

Hittade denna sida när jag googlade efter annat, har inte lusläst den men den kanske kan vara användbar...

https://help.ubuntu.com/community/UEFI
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Hej igen.
Nu har jag äntligen lyckats installera Ubuntu på min Lenovo. För att komma in i inställningarna fick jag trycka upprepade gånger på F1 eller F2 under startfasen. Jag som trodde det skulle räcka med en nedtryckning under längre tid. Tack för länk med tips. Väl där var det lätt att stänga av snabbstart.

Av någon anledning kunde jag inte installera Ubuntu 16.04 från USB-sticka. Då gjorde jag en sticka med 16.10. Med den kunde jag installera Ubuntu på min dator. Snabbt och smidigt. Vid sidan av Windows 10. Min glädje var stor, men kortvarig. När jag efter installationen startade om datorn, gick den direkt till Windows 10. Jag som är van att få välja OS när jag startar en dator med flera OS. Var hittar jag nu min nyinstallerade Ubuntu?

/Erik
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av Ratatosk »

ErikH skrev:För att komma in i inställningarna fick jag trycka upprepade gånger på F1 eller F2 under startfasen. Jag som trodde det skulle räcka med en nedtryckning under längre tid. Tack för länk med tips. Väl där var det lätt att stänga av snabbstart.
Ifall det finns en UEFI-inställning för snabbstart eller "fast boot" – det kan det göra – då är det någonting helt annat än Windows snabba start. De har ingenting med varandra att göra, gäller två olika skeden under datorns start. Inställningen i UEFI:t borde du förmodligen kunna låta vara påslagen, det är den i Windows som måste vara avstängd. Rod Smith förklarar närmare på Ask Ubuntu.

(Vad gäller tangenttryckningar under start så misstänker jag att det egentligen handlar om att om man trycker ned tangenten innan datorn kommit igång ordentligt så registreras det inte. Men genom att trycka ned tangenten flera gånger får man flera chanser. Detta är dock spekulation från min sida.)
ErikH skrev:Av någon anledning kunde jag inte installera Ubuntu 16.04 från USB-sticka.
På vilket sätt blev du hindrad? Vad fick du för fel?
ErikH skrev:När jag efter installationen startade om datorn, gick den direkt till Windows 10. Jag som är van att få välja OS när jag startar en dator med flera OS. Var hittar jag nu min nyinstallerade Ubuntu?
Det var märkligt.

Gjorde du kontroll enligt mitt första inlägg ovan att du var i UEFI-läge innan du installerade?

Om du trycker F12 vid start ska du få upp UEFI:ts bootmeny. Där borde det finnas en post för Ubuntu (borde egentligen vara först) och en för Windows – om Ubuntu blev ordentligt UEFI-installerat. Den här menyn ska man nog för övrigt hitta också bland inställningarna för UEFI:et, där man kan redigera den. (Man kan annars redigera den även med kommandot efibootmgr i Linux.)
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Tack för snabbt svar, Ratatosk.
Vad gäller tangentbordstryckningarna på F1, alt F2 så fick jag tipset på Lenovos supportsida. Tryck 5-10 ggr på tangenten vid start av datorn.

När jag kör Ubuntu utan att installera får jag följande resultat i terminalfönstret:

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo efibootmgr
BootCurrent: 0009
Timeout: 1 seconds
BootOrder: 0009,0000,0001,0008,0006,0007,0004,0005
Boot0000* Windows Boot Manager
Boot0001* ubuntu
Boot0004* Generic Usb Device
Boot0005* CD/DVD Device
Boot0006* UEFI: IPV4 Realtek PCIe GBE Family Controller
Boot0007* UEFI: IPV6 Realtek PCIe GBE Family Controller
Boot0008* ubuntu
Boot0009* UEFI: KingstonDT 101 G2 1.00
ubuntu@ubuntu:~$ ^C
ubuntu@ubuntu:~$

/Erik
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av Ratatosk »

Det ser bra ut, det! :)

Den enda lilla detaljen som är lite störande är att Windows (av någon anledning) står före Ubuntu i bootordningen. Men det borde vara lätt fixat.

Ge först samma kommando som du gjorde ovan (sudo efibootmgr utan argument) bara för att säkert kolla läget igen. Sedan kastar du om ordningsföljden på 0:an och 1:an, Windows och Ubuntu, med t.ex.

Kod: Markera allt

sudo efibootmgr -o 9,1,0,8,6,7,4,5
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Nu har jag följt ditt råd och gjort ändringar av bootordningen i terminalfönstret, men mina ändringar vill inte "fastna". Det beror nog på att jag kör "Try Ubuntu without installing" från min USB-sticka. Då försvinner väl alla ändringar när man stänger av datorn. Jag borde kunna söka upp rätt katalog i min installation och göra ändringar där? Eller finns det någon annan, bättre lösning?

/Erik
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Nu har jag provat mig fram. Genom att trycka på F12 vid start av datorn, kunde jag ändra bootordning och välja Ubuntu före Windows. Men bara temporärt, visade det sig. Väl inne i min egen Ubuntu gick jag in i efibootmgr och trodde att mina ändringar skulle bli permanenta, men icke.

Jag lär mig ju i alla fall lite nya grejer när jag håller på, men snart hoppas jag komma i mål.

Tack för ikväll.
Erik
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av Ratatosk »

Nej, efibootmgr med väljaren -o borde ha funkat utmärkt även från en live-körning från USB-sticka. Med den väljaren ska den nya bootordningen skrivas in bland UEFI-variablerna i datorns permanenta minne – om ditt EFI funkar som det ska. (Det gör det för mig.)

Något jag nu funderar över är att du har två Ubuntupunkter i menyn, 1 och 8. (Möjligen ett resultat av att du tydligen gjorde två installationsförsök, det första med 16.04.) Kanske vore det intressant att se om det finns någon skillnad på dem, om du kör

Kod: Markera allt

sudo efibootmgr -v
I så fall skulle du ev. också kunna se om det funkar bättre med 8:an före Windows-0:an. Alltså t.ex.

Kod: Markera allt

sudo efibootmgr -o 9,8,1,0,6,7,4,5
Hade du haft en några år gammal dator hade det möjligen annars varit läge att överväga en uppdatering av ditt EFI (även om sådan aldrig är riskfri), men datorn är väl helt ny, vad jag förstår. För ett par år sedan var det nog inte helt ovanligt med usla, illa fungerande UEFI-implementationer som envisades med att sätta Windows först, i strid mot användarens vilja. (Särskilt HP gjorde sig ökända för det, men jag såg ett tidigt fall bland Lenovo-datorer nämnas också, 2011 tror jag.) Jag trodde dock att de mörka dagarna i stort sett var över nu.

En väljare som då oftare verkade fungera var -n med vilken man kan bestämma en av punkterna ur bootmenyn för nästa start bara. Alltså i ditt fall t.ex.

Kod: Markera allt

sudo efibootmgr -n 8
(eller -n 1) för att köra Ubuntus grub vid nästa start. Men det är ju inte mycket att bygga en permanent lösning på.
________________________________________

En bättre väg förbi ett sådant problem är förmodligen den som föreslås av Rod Smith på Ask Ubuntu, att ändra i Windows BCD (Boot Configuration Data) så att menypunkten för Windows i själva verket direkt lämnar över till Ubuntus bootladdare.

Som administratör i Windows kan man för detta ge kommandot:

Kod: Markera allt

bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\ubuntu\shimx64.efi
(shimx64.efi är den Microsoftsignerade primära bootladdaren för Ubuntu, som normalt funkar med Secure Boot påslaget, och den ligger alltså i angiven katalog i EFI-systempartitionen på disken. Shim laddar i sin tur den Canonical-signerade grubx64.efi; kör man utan Secure Boot kan man om man vill hänvisa direkt till grubx64.efi.)

Bara som experiment (inte för att jag alls behöver det då mitt eget UEFI funkar bra också med väljaren -o) testade jag själv nu att göra exakt detta i mitt eget Windows 10 och det funkade utmärkt.

Vad som hände var att UEFI:ts gamla menypunkt för Windows ändrades till att peka till Ubuntus shimx64.efi. Samtidigt skapades nedanför de gamla menypunkterna en ny Windowspunkt som pekar till Windows gamla egentliga bootladdare (\EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi). Använder man den gamla Windowspunkten kommer man nu i själva verket till Ubuntus Grub. Men man kommer fortfarande mycket enkelt till Windows när man vill, antingen från Ubuntus grub eller också via den nya punkten i UEFI:ts meny.

(För att få mera detaljer om hur bootmenyn ser ut – inklusive filnamnen på bootladdarna som olika menypunkter hänvisar till – kan man som sagt använda efibootmgr med väljaren -v.)
________________________________________

Om ditt EFI verkligen 2016 inte funkar som det ska i detta avseende skulle jag själv nog dock också ha klagat hos Lenovo.

Vad har du för EFI? Vad får du för svar på

Kod: Markera allt

dmesg | grep "EFI v"
(På min egen bärbara Lenovo har jag "EFI v2.31 by INSYDE Corp.". Det funkar som sagt felfritt såvitt jag har erfarit.)
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Jag är verkligen tacksam för att du lägger ned så mycket tid på mina frågor och ger mig så värdefulla svar. Nedan kopierar jag in min senaste terminalkörning i Ubuntu. Härnäst ska jag prova dina tips i Windows terminalfönster.
/Erik

erik@erik-Lenovo-H50-55:~$ sudo efibootmgr -v
BootCurrent: 0001
Timeout: 1 seconds
BootOrder: 0000,0001,0008,0006,0007,0004,0005
Boot0000* Windows Boot Manager HD(1,GPT,150033cc-7d7b-49c5-92db-8d5017a71298,0x800,0x82000)/File(\EFI\MICROSOFT\BOOT\BOOTMGFW.EFI)WINDOWS.........x...B.C.D.O.B.J.E.C.T.=.{.9.d.e.a.8.6.2.c.-.5.c.d.d.-.4.e.7.0.-.a.c.c.1.-.f.3.2.b.3.4.4.d.4.7.9.5.}....................
Boot0001* ubuntu HD(1,GPT,150033cc-7d7b-49c5-92db-8d5017a71298,0x800,0x82000)/File(\EFI\UBUNTU\SHIMX64.EFI)
Boot0004* Generic Usb Device VenHw(99e275e7-75a0-4b37-a2e6-c5385e6c00cb)
Boot0005* CD/DVD Device VenHw(99e275e7-75a0-4b37-a2e6-c5385e6c00cb)
Boot0006* UEFI: IPV4 Realtek PCIe GBE Family Controller PciRoot(0x0)/Pci(0x3,0x4)/Pci(0x0,0x0)/MAC(00016ccfa6be,0)/IPv4(0.0.0.0:0<->0.0.0.0:0,0,0)..BO
Boot0007* UEFI: IPV6 Realtek PCIe GBE Family Controller PciRoot(0x0)/Pci(0x3,0x4)/Pci(0x0,0x0)/MAC(00016ccfa6be,0)/IPv6([::]:<->[::]:,0,0)..BO
Boot0008* ubuntu HD(1,GPT,150033cc-7d7b-49c5-92db-8d5017a71298,0x800,0x82000)/File(\EFI\UBUNTU\GRUBX64.EFI)..BO
erik@erik-Lenovo-H50-55:~$
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Nu har jag provat ditt tips att göra ändringar i Windows kommandotolk. Det funkar klockrent. Stort tack!!
/Erik
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av Ratatosk »

Det var ju för väl att det ändå funkade via tricket att rikta om Windows till Ubuntu. :)

Dock är det solklart fel i din UEFI-implementation då du inte kunde ändra bootordning med efibootmgr -o.
Det verkar faktiskt som om datorns fasta programvara kollar namnen på bootalternativen, och om det finns "Windows" i namnet så så vägrar den prioritera ned det alternativet. Liknande eller samma sak har förekommit förut. Det handlar om tillägg utan stöd i UEFI-specifikationen, som EFI-programmerare med lite för få hjärnceller i huvudet förmodligen själva har hittat på. Dock hade jag fått för mig att åtminstone Lenovo numera hade gjort rent hus med sådant.

Provade du att köra

Kod: Markera allt

dmesg | grep "EFI v"
________________________________________

(Jaha, ditt andra ubuntu-alternativ, 8:an, visade sig helt enkelt peka direkt på grub utan att passera shim. Inga konstigheter alls alltså. Jag har inget sådant själv nu på min egen dator. Men det kan nog mycket väl bero bara på att jag har redigerat bort det i något läge, och sedan glömt bort det.)
ErikH
Inlägg: 151
Blev medlem: 16 jan 2010, 19:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Gävle

Re: Problem att installera Ubuntu vid sidan av Windows 10

Inlägg av ErikH »

Hej igen.
Jag får nedanstående "svar"
dmesg | grep "EFI v"
[ 0.000000] efi: EFI v2.31 by American Megatrends

/Erik
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"