Uppgradera och Migrera?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Uppgradera och Migrera?

Inlägg av edfast »

Hej!

Jag kör 12.04.03(?) Precise Pangolin, 32-bit på en Macbook 2b, tror jag den kallas, (sen 2007a!) och har gjort så med utmärkt resultat i snart fyra år. Men nu känner jag kalldraget i nacken, snart är det april 2017 och då upphör uppgraderingarna, då försvinner supporten till mjukvaran. Jag får ständiga påminnelser om möjligheten till att uppgradera till 14.04.05, men vet inte om det skulle kunna fungera. Orsaken till att jag inte har provat är att jag också har en del programvara som jag inte finner någon 'modern' motsvarighet till, och som jag inte återfinner i senare års repos.

Så jag har ett sammansatt problem:

1. duger min hårdvara till att köra 14.04? (processorn är en Intel Core2 CPU T7400 @ 2.16GHz × 2 och aktuell linuxkärna är 3.2.0-115) och hur tar jag på ett säkert vis reda på det?

2. Finns något sätt som jag kan fortsätta att köra, till exempel men inte bara, program som pirateplayer (min ursäkt: reser mycket, jobbar av och till utomlands, 'behöver' spara ned svensk tv för att se vid senare tillfälle; osv.) och andra bild- och enklare videobehandlingsprogram som jag använt mycket och ofta och känner mig hemma med.

Finns i forum något förslag på hur jag, utan att äventyra min nuvarande installation, skulle kunna testa kompatibiliteten av hårdvaran, och möjligheten att köra gamla program, alltså migrera dem till, en senare ubuntudistribution?

Att bara uppgradera från uppgraderingshanteraren känns som ett vågspel, och jag befarar att jag inte skulle fixa att paddla baklänges vid en krasch, som verkar vara en fullt möjlig följd av alltför frejdigt experimenterande.

Har någon i forumet provat vad jag funderar över och lyckats, eller annars har några goda råd att ge? Och javisst, snart brinner det väl i knutarna...

I spänd förväntan,..
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av JoWa »

Det är en 64-bitarsprocessor (AMD64), så jag skulle välja Ubuntu 16.04.x 64-bit.

Har du provat svtplayer-dl? Finns i förrådet. Jag har hämtat program från SVT Play och Öppet arkiv med det. Andra kanaler har jag ingen erfarenhet av.

Du kan skapa ett installationsmedium (DVD/USB), starta från det, och välja Prova Ubuntu (tror jag att det står).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av eson57 »

Det går ju också att sätta upp en virtuell 16.04 (VirtualBox) och prova olika önskade program. Man skulle t.o.m. kunna ta en säkerhetskopia på nuvarande konfiguration, med hjälp av Aptik, och försöka återställa den i en virtuell 16.04.
Kort sagt... det finns många sätta att testa, innan man hoppar! :)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av edfast »

@JoWa:
Det är en 'möjlig' 64-bitars processor, och fungerade som sådan i storebror MacBook Pro. I lillebror MacBook (no-pro) fixades någon slags hårdvarulås, kanske firmware-lås, vad vet jag, som gör att den bara kan köra 32-bitars system. I själva verket är de båda datorerna strukturellt närmast identiska, men den ena såldes med den inbyggda begränsningen 32 bitar, max 3 GB RAM, medan den andra klarade 6 bitar och fler GBitar, minns inte just hur många. Och till ett högre pris förstås. Badge engineering, eller kanske snarare omvänd badge engineering, när den är som finast.
Vad gäller svtplay-dl fick jag höra om den för ungefär ett halvår sedan, men när jag sökte den tillhandahölls den inte längre, man uppgav att den 'inte fungerade' sedan 2015 ngn gång. Jag når inte heller någon svtplayer-dl från mina repos.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av edfast »

@eson57
se föregående svar. Jag har faktiskt aldrig försökt mig på att köra 64-bitars via min virtualbox (på en 32-bitars maskin). Det låter inte som om det skulle vara möjligt. Gör eventuellt ett prov i helgen, men det fattar inte riktigt hur det skulle kunna funka.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av eson57 »

Nej är maskinen begränsad till 32-bitars system så går det inte med 64-bitars virtuellt heller.
Dock finns 16.04 i 32-bitarsversion...
http://releases.ubuntu.com/16.04/
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av JoWa »

svtplay-dl finns i förrådet för aktuella Ubuntu-utgåvor (14.04+), och underhålls: https://launchpad.net/ubuntu/+source/svtplay-dl
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av edfast »

Ska kolla detta med svtplay-dl. Är det möjligt för mig att, från 12.04, använda mig av förråden till 14.04?
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av edfast »

Sedär; har ju svtplay-dl i förråden till linux mint 18 sarah. Däremot kan jag kanske inte köra trusty tahr versionen från 12.04, men i så fall kan det ändå finnas hopp om att kunna att uppgradera till 14.04 eller rentav 16.04, och fortsätta kunna se svensk TV i förskingringen. Detta måste testas i v-boxen!

Och så den mest skämmiga frågan: jag är direkt inte blyg för att använda terminalen, men jag gör ju faktiskt inget annat än att klippa och klistra... kan någon peka i riktningen mot en enkel version av syntaxen för svtplay-dl? O0

ni vet: svtplay-dl "URL" -o "Rapport Söndag" -t -S eller hur det nu kan se ut ;D
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av edfast »

Men se på f*siken. Det fungerade ta mig tusan:

Kod: Markera allt

edfast@AsuMint ~/Video/uti bögda $ svtplay-dl http://www.svtplay.se/video/10738795/uti-bogda/uti-bogda-sasong-1-avsnitt-1 -o 01.mp4
INFO: Selected to download hls, bitrate: 2794
INFO: Outfile: 01.mp4
[83/83][=============================================] ETA: 0:00:00
edfast@AsuMint ~/Video/uti bögda $ 

Hjärtligt tack för hjälpen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av Ratatosk »

Beträffande frågan om 32 eller 64 bitar:

Är ingen expert på Mac, men vet så mycket som att den fasta programvaran i sådana sedan länge har varit EFI, inte BIOS. Och att köra ett operativsystem med annan bitbredd än EFI:ts brukar vara problematiskt. (Det ska teoretiskt vara möjligt, men kräver installationsförfaranden och programvara långt utöver vad man får med vanliga installationsskivor.) Så har din dator en 64-bits processor men ändå bara kunnat köra 32-bits Mac OS X så är min misstanke att begränsningen helt enkelt ligger bara i just att datorns EFI är på 32 bitar.

Å andra sidan kan ditt befintliga 32-bits Ubuntu inte vara EFI-installerat alls, eftersom riktigt stöd för (U)EFI saknas på 32-bits installationsskivor för Ubuntu (fortfarande än idag). Mac-datorer har visst något slags BIOS-emulering också, och jag förutsätter att det är den som har använts.

Med BIOS spelar bitbredden ingen roll. BIOS självt är på bara 16 bitar (liksom det MS DOS med vilket det ursprungligen kördes), men funkar med både 32-bits och 64-bits operativsystem. Den enda begränsningen ligger i processorn.

Har du provat att köra 64-bits Ubuntu? Om inte så kan det kanske vara värt ett försök ändå? Observera dock att VirtualBox har sitt eget BIOS (och EFI), så kör du där testar du inte din dators fasta programvara. För att testa den måste du köra "på riktigt" – förslagsvis från DVD eller USB-sticka. Om du kan starta i BIOS-läge från en sådan så får du (efter val av språk) en grafisk skärm med valet Prova Ubuntu, illustrerat med en bild av en DVD (vilket alltså inte rör din installation på hårddisken).
________________________________________

Den anledning som annars ev. kan finnas att fortsätta köra med 32 bitar är om du har ont om arbetsminne, mindre än två gigabyte. Eftersom 64-bitskod tar mera plats kan det i värsta fall då rent av gå långsammare än med 32-bitskod. Men har du mer än två gigabyte finns idag ingen större anledning att köra annat än 64 bitar om du kan.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Uppgradera och Migrera?

Inlägg av edfast »

@Ratatosk: Tack för uppmuntran. Jag har nu provat flera varianter efter ditt förslag, men det verkar inte fungera med någon av dem. Macen tar helt enkelt inte 64-bitars system, och det var ju synd. Istället beslöt jag mig igår kväll för att göra den uppgradering till 32-bitars 14.04.5 som ligger i programuppdateraren. Och det ställde till med en del annat krångel, som dock skall få en egen tråd: "Efter uppgradering visas bara en 16-del av skrivbordet" (eller ngt liknande).

Om jag får nuvarande version att fungera ordentligt, får vi se om jag gör nya försök med att köra 64-bitars om två år, när den 14.04 pensioneras. Återkommer då...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"