Install av 16.04 Mate på separat disk

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Install av 16.04 Mate på separat disk

Inlägg av buskerika »

Hej
Finns många trådar om problem med installation men jag har ett annat problem så jag vill inte kidnappa någon annans tråd.
Har om och om igen misslyckats med installation på min primära dator, på olika sätt och med olika resultat. Totalt misslyckande med 64-bitars versionen så nu testar jag 32. Jag har en 2Tb Hdd där jag kör Ubuntu 14.04 Mate (sda)och hade tänkt installera 16.04 på en separat Hdd (sdb) för att i lugn och ro fixa med program och inställningar innan jag raderar 14.04.
Har testat installera 16.04 "vid sidan" av 14.04 och det gick inte. Nu har jag precis testat installera på "en annan" disk (sdb) men det blev problem med grub.
"Misslyckades med att köra "grub-install /dev/sda". Det här är ett allvarligt fel"
Märkligt nog ser jag på bilden att försöket att installera grub är på sda?
Fattar ingenting!!! Känns ännu mer nödvändigt att inte radera 14.04 riktigt än
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Install av 16.04 Mate på separat disk

Inlägg av Ratatosk »

Vet inte hur du har gjort eller hur dina misslyckanden ser ut. Men generellt, då man ska installera dubbelbootande system, tror jag det kan vara en god idé att börja med att köra Ubuntu live (alltså via valet "Try Ubuntu") och därifrån titta på hur disken/diskarna ser ut innan man installerar. I live-körningen finns ju sedan en ikon som låter en installera.

Man får då någonting att jämföra med, för att hålla koll på om installationsprogrammet gör rätt, eller som man har tänkt. Om man som du har två diskar ser man t.ex. vilken av dem som av live-körningen och installationsprogrammet uppfattas som sda och vilken som är sdb.

Verktyg att prova på är t.ex. "Disks" (Diskar) och/eller GParted. De bör bägge finnas på skivan.
________________________________________

Inom parentes: Jag förmodar att det handlar om BIOS-installationer, inte UEFI? Det kan man annars också se genom att titta på disken med din befintliga installation.

I programmet Disks står det uppe till höger vad det är för typ av "partitioning" på disken. Kan vara endera GUID Partition Table (mera känt bara som GPT), eller Master Boot Record (mera känt som MBR). Det förstnämnda används med UEFI, det sistnämnda med BIOS. En UEFI-installation har också en "ESP" (EFI System Partition) där bootladdare normalt placeras. I BIOS-system placeras bootladdare i stället i första hand i MBR, diskens första sektor.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Install av 16.04 Mate på separat disk

Inlägg av buskerika »

Ratatosk skrev:Vet inte hur du har gjort eller hur dina misslyckanden ser ut.....

.......Inom parentes: Jag förmodar att det handlar om BIOS-installationer, inte UEFI? Det kan man annars också se genom att titta på disken med din befintliga installation.

I programmet Disks står det uppe till höger vad det är för typ av "partitioning" på disken. Kan vara endera GUID Partition Table (mera känt bara som GPT), eller Master Boot Record (mera känt som MBR). Det förstnämnda används med UEFI, det sistnämnda med BIOS. En UEFI-installation har också en "ESP" (EFI System Partition) där bootladdare normalt placeras. I BIOS-system placeras bootladdare i stället i första hand i MBR, diskens första sektor.
Jag vet inte heller vad jag gjorde längre. .. Har använt både Disks och Gparted för att förbereda installation och kollat var allt ligger. Verkar som det är MBR i första installationen 14.04, men det står UEFA och EFI i BIOS?

Inatt har jag emellertid lyckats! Gjorde en förberedande formatering och följde alla installationsförslag jag fick som default. Den här gången var det inga problem med grub och starthanteraren.
Eftersom varken jag eller någon annan verkar förstå vad som hänt här kanske jag borde ta bort inlägget?
Tack för feedback Ratatosk!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Install av 16.04 Mate på separat disk

Inlägg av Ratatosk »

Skönt att det ordnade sig!
buskerika skrev:Verkar som det är MBR i första installationen 14.04, men det står UEFA och EFI i BIOS?
Det kan uppenbarligen ibland bli en BIOS-installation även på datorer med (U)EFI men jag måste erkänna att jag inte har något jättebra grepp om varför.

Jag gjorde själv nyligen en installation från DVD av 64-bitars Ubuntu 16.04 på en ASUS-dator med ren och tom hårddisk utan att ens fundera över UEFI eller BIOS. (Spelade ingen större roll heller då det skulle bli enda operativsystemet.) Och blev smått överraskad över att Ubuntus installationsprogram spontant hade installerat på UEFI-vis. Till saken hör att datorn (som jag hade till låns) inte var jätteny. "Secure Boot" fanns inte i dess UEFI, vilket innebär att den knappast kan ha levererats med Windows 8 eller senare (eftersom Microsoft sedan Windows 8 kräver Secure Boot). Gissningsvis såldes den med Windows 7, vilket jag tror alltid var BIOS-installerat. Så detta Ubuntu kan möjligen ha varit det första UEFI-installerade operativsystem som kördes på den datorn.

Jag tror alltså att Ubuntus 64-bitars installationsprogram försöker köra med UEFI om det alls går, och gör BIOS-installation bara som plan B. Vad det hänger på är om Ubuntu-skivan/stickan bootas i UEFI-läge eller inte (d.v.s. om installationsprogrammet ges tillgång till UEFI-variablerna eller inte). Vad som kan förhindra den saken är naturligtvis om det finns någon inställning av "legacy" eller CSM (Compatibility Support Module) vald i UEFI:t. Men annars finns det möjligen egenheter i olika implementationer av UEFI-programvara.

(Om det redan finns ett BIOS-installerat operativsystem på datorn bör läget naturligtvis bli lite annorlunda. Installationsprogrammet får väl då, även om det körs i UEFI-läge, rimligen anpassa sig till den befintliga situationen – om man inte låter det skriva över alltihopa med Ubuntu.)
________________________________________

Observera dock att bitbredden måste vara 64 bitar i både UEFI och på installationsskivan för att det ska bli någon UEFI-installation. (Det är det normala numera.) Bitbredden på UEFI:t bör stämma med den för operativsystemet, och 32-bits skivor med Ubuntu (eller annan Linux tror jag) saknar riktigt stöd för UEFI.

I nya versioner av Debianbaserade system (Ubuntu 16.04 eller senare) kan man se UEFI:ts bitbredd med kommandot

Kod: Markera allt

cat /sys/firmware/efi/fw_platform_size
Svaret bör bli endera 32 eller 64, om UEFI finns och Linux körs i UEFI-läge – och det är ett tillräckligt nytt Debianbaserat system som sagt. (Annars får man bara veta att filen eller katalogen inte finns.)
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Install av 16.04 Mate på separat disk

Inlägg av buskerika »

Det där var lite för avancerat för mig Ratatosk men kanske någon annan blir klokare ;) Betraktar tråden som löst i alla fall. Tack för ditt engagemang! :kram:
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"