Kan inte logga in

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Kan inte logga in

Inlägg av Svento »

Kanske det finns en enkel lösning på det här...?

När jag startar datorn normalt kommer jag till en grå skärm, sen händer inget mer. med en tidigare konfiguration får jag upp loggan samt en förloppsmätare på den gråa skärmen, men jag kommer inte längre än så. I recovery får jag meddelanden om att Light Desktop Manager inte går att starta. Det jag kan göra är att skriva kommandon och det är ju främmande land för mig...

Grejen är, att jag innan senaste inloggningen försökte sätta systemet på automatisk inloggning genom att lägga till lite i nåt dokument i etc som gällde just LDM och inloggning. Finns det nåt kommando som återställer filen?

Jag ska försöka ta reda på exakt vilken fil det var.

Nåt som möjligen kan spöka är bråk mellan Gnome och Plasma. Jag skulle se om jag kunde få igång såna där screenlets och installerade diverse Plasma-grejer. Synaptic meddelade då att vissa filer inte gick att installera för att det blev konflikt. Men jag reparerade trasiga paket innan jag stängde av, och det är inget gnäll om sånt i Recovery.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Kan inte logga in

Inlägg av Svento »

Det här kan säkert ha nåt med problemen att göra också:

E: /var/cache/apt/archives/kde-config-telepathy-accounts_4%3a15.12.3-0ubuntu1_amd64.deb: försöker skriva över "/usr/share/accounts/services/google-im.service" som också finns i paketet account-plugin-google 0.12+16.04.20160126-0ubuntu1

På nåt vis lyckades jag ta mig tillbaka in i systemet. Vet inte riktigt hur... Men det finns nåt trasigt paket, och när jag försöker reparera får jag det citerade beskedet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte logga in

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Använder du KDE? Om inte, så bör du nog ta bort det där paketet.

sudo apt purge kde-config-telepathy-accounts
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Kan inte logga in

Inlägg av Svento »

På nåt vis löste jag det. Oklart hur... Men, ja - allt mer centralt KDE åkte ut så snart jag kom tillbaka in i skrivbordsmiljön. Nu verkar det fungera.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"