Bootar inte efter ny installation!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Bootar inte efter ny installation!

Inlägg av buskerika »

Trodde allt var ok efter ny installerat 16.04 men vid första omstarten sket det sig direkt! Jag hade ju visa problem när jag skulle installera 16.04 vid sidan av 14.04 (på en separat Hdd) och HOPPADES att allt var rätt, men nej. :'(
20161204_0141-1-1.jpg
Har försökt välja olika enheter i bootmenyn att starta från men jag hittar ingen som funkar. Så många att välja på dessutom. Tog några bilder med kameran i hopp om att någon kan förstå och hjälpa mig!
20161204_0153-1024x735.jpg
20161204_0154-1024x576.jpg

http://s1379.photobucket.com/user/Intre ... sort=3&o=0

http://s1379.photobucket.com/user/Intre ... sort=3&o=4

http://s1379.photobucket.com/user/Intre ... sort=3&o=2
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Bootar inte efter ny installation!

Inlägg av Ratatosk »

Besynnerligt. Detta ser väldigt mycket ut som ett problem man vid start i BIOS-läge (inte i UEFI-läge) från en USB-sticka ibland kan få – beroende på hur stickan har förberetts.

Om du möjligen har kvar USB-stickan du installerade från (eller någon annan startbar USB-sticka) i datorn kan du alltid prova att helt enkelt ta bort den.

Fast du borde inte få problemet om du uttryckligen väljer rätt alternativ i menyn. (Ja, det som du har markerat på bilden bör vara det önskade – borde ge BIOS-start av Grub från MBR på hårddisken.) Du borde för övrigt inte heller få detta från en USB-sticka startad i UEFI-läge, och i din meny kommer ju alla UEFI-alternativ före motsvarande BIOS-alternativ, så har du 64-bits Ubuntu på stickan borde den inte starta i annat än UEFI-läge. Besynnerligt, som sagt.
________________________________________

I förbigående sagt, om det handlat om att i BIOS-läge starta från en USB-sticka med detta problem, då ska en lösning vara att att bara skriva "help" på tangentbordet och trycka på Enter, för att komma till en hjälpmeny. Sedan trycka på Enter igen för att komma ut och vidare till normal start.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Bootar inte efter ny installation!

Inlägg av buskerika »

OK @ratatosk. Jag har så småningom gått igenom alla de diskar som erbjuds i bootmenyn men inget funkar. Får detta varje gång:

Kod: Markera allt

Reboot and select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key
[/b]
en gång gick jag direkt till Bootmenyn i stället för via Setup och då fick jag andra val som jag provat, bl a "UEFI: Built-in EFI Shell". När jag provade det kom jag till EFI Shell och "Device mapping table", en tabell med en massa blocks och en uppmaning om att skippa startup.nsh eller fortsätta. Inget hände dock förrän jag skrev help. Jättebra kommando om man vet vad man ska göra men alla valen. Försökte en del parametrar men hade ingen tur.
Problemet med Setup är att om jag nu SKULLE kunna starta eländet så vet jag inte vilken disk, hard disk eller hard disk eller hard disk? Längst ner i den sista bilden ser man 3 rader där den översta säger "Hard disk drive BBS priorities" som jag klickat på och där finns mina 3 partitioner men ingen hint om vilken som är rätt att starta från. Ska jag ge upp?
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Bootar inte efter ny installation!

Inlägg av buskerika »

Jag har gett upp och installerar om nu :-\
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"