Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Inlägg av edfast »

Efter flera försök med att komma runt förmodade hårdvarubegränsningar i min gamla MacBook 2.1 (1997) bet jag i sista minuten i det sura äpplet och använde uppdateringshanteraren till att indstallera version 14.04.5. Det verkade gå fint, men jag förmodade att jag misstog mig här: Varje fråga om att behålla gamla konfigurationsfiler eller byta mot nya och förlora gjorda förändringar (hur svårt hade det kunnat vara att korrigera i efterhand?..) valde jag att behålla de gamla oförändrade. Efter omstart går datorn fint igång, och visar den övre, vänstra 1/16 av skrivbordet. Jag kommer åt de flesta filerna via en start-CD, så installationen verkar för övrigt ha fungerat. Startscreenen har normal storlek och upplösning. Jag kommer inte över i Recovery Mode (+shift) utan datorn går direkt till Ubuntu. Omstart av Nautilus med

Kod: Markera allt

$ nautilus -q && nautilus &
förändrar ingenting. Förslag?
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Inlägg av edfast »

Kom temporärt in i GRUB via +SHIFT, valde Hoppa till en root-prompt och skrev: mount -o remount,rw /, därefter: mount --all, och: startx , allt enligt https://wiki.ubuntu.com/RecoveryMode#See_also och kom till ett skrivbord, tomt förutom dokumentet "alt fstab" som ffa verkar ange information om var mount, home och swap befinner sig. Försökte därefter normal omstart men kom just inte vidare, utan hamnade i samma situation igen. (Efter inloggning släcker datorn ned, vid ny omstart visas 1/16 skrivbord..) Har vidare provat följande lösning från https://help.ubuntu.com/community/LiveCdRecovery:
Boot the Ubuntu Live CD.
Press Ctrl-Alt-F1
sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo mount --bind /dev /mnt/dev
sudo mount --bind /proc /mnt/proc
sudo mount --bind /sys /mnt/sys
sudo chroot /mnt
apt update
apt upgrade
utan framgång. Efter reboot går datorn till hibernering evt. stänger den av sig helt. Skärmen svart. Efter kallstart tillbaka till 1/16 skärm som förut..

Nu har jag inga fler förslag. Någon annan? Hjälp?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

En sak du kan göra är att lägga 14.04 på en USB-pinne eller DVD-skiva, starta upp från pinnen/skivan, och "pröva Ubuntu". På det sättet kan du se om din gamla burk klarar av att köra Ubuntu 14.04.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Inlägg av edfast »

Sorry, jag var oklar.
Jag kommer åt de flesta filerna via en start-CD, så installationen verkar för övrigt ha fungerat.
Live-CDn är en installationsCD, Ubuntu 14.04.5; men jag installerade slutligen från programuppdateraren. Det går finfint att köra MacBook med Ubuntu 14.04 32-bit (har en separat tråd som diskuterar just detta och relaterade frågor - "Uppdatera och Migrera").
Senast redigerad av 1 edfast, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bra, då vet vi det.

Som du indikerar kan det förstås hänga ihop med att du valde att behålla gamla inställningar i några konfigurationsfiler, men det är inte helt enkelt att hjälpa dig om du inte kommer ihåg exakt vilka filer det handlade om och vad skillnaderna var.

Verkar som att du har hamnat i ett läge då det enklaste är att spara undan hemkatalogen och göra en nyinstallation från skivan.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Inlägg av edfast »

@Gunnar: Du har säkert helt rätt, och jag ska söka en gammal tråd för hur jag gjorde sist; men såklart och som vanligt har jag dåligt med tid, och dåligt minne, så hoppades på en "quick fix"...
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: Efter uppgradering visas en 16-del av skrivbordet

Inlägg av edfast »

Borde väl stänga tråden här. Lösningen visade sig vara att uppgrade till 16.04, efter att ha sparat över alla relevanta data till en tillfälllig hårddisk. Av en händelse fann jag att Ubuntu nu tillhandahåller en 32-bitars version av 16.04 LTS, som jag vill minnas bara lanserades i 64 betars version när den kom. Nu finns 32-bitaren bland "Alternative downloads" och körs alltså på en tio år gammal MacBook utan egentliga mankemang, en hyllning såväl som till linuxkärnornas kravlöshet som till Apples hållbarhet; vilket ju inte är uppenbart om man ser till tåligheten i uppgraderingarna av deras egen mjukvara. Hur som helst har jag fått mig en veritabel tidsmaskin, snabbare och stabilare än den var under 12.04.5, och med alla väsentliga programfunktioner intakta. Kudos.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"