Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Inlägg av BjHstad »

Hej,
Skaffade en ny (beg.fr Inrego) laptop enl ovan.
Som vanligt är ju W10 installerat på burken, men efter att ha haft Ubuntu sen 07 var det ju tvunget att installera det med.
Ordnade snabbt en skiva med U16.10 och startade inst.prog.
När inst. alternativen dök upp saknade jag valet installera bredvid Windows. Första alternativet var ju inte aktuellt, då jag ville ha kvar Windows trots allt. Testade andr alternativet. med kryptering. Det stod inget om att allt skulle rensas. men då inst. var klar var Windows borta. Frågan är om det är helt raderat eller om man kan återställa det på nått sätt? Har använding av Windows i vissa situationer, bla då jag håller datakurser för nybörjare o de flesta har windows i sina datorer, men kan då visa Ubuntu som ett alternativ.
Egentligen borde första alternativet va att installer tillsammans med windows. då jag tror att många trots allt vill ha kvar windows... Blir lite sur när man ändrar så att det blir svårare att förstå hur man ska göra..
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Krypteringsalternativet är inte ett självständigt alternativ, utan ett tillval till det huvudalternativ du väljer, så mycket talar för att du blåste bort Windows. Hur det är med den saken kan du ta reda på genom kommandot:

sudo fdisk --list

Första alternativet brukar vara att installera bredvid befintligt/befintliga system, men ibland visas inte det alternativet. Jag vet inte varför eller under vilka förutsättningar det händer.

En generell regel när man installerar Ubuntu på en dator där man redan har något man vill behålla är: Chansa inte, utan avbryt och sök hjälp om du är osäker. ( Ursäkta om jag slår in en öppen dörr i ditt fall, men någon annan kanske också läser det här. ;) )
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Inlägg av Ratatosk »

Du kan annars också titta på hårddisken med t.ex. programmet Diskar (eller GParted).
Men, som sagt, grundtipset är att Windows är borta.

Som jag dock skrev i svar till dig på annat ställe går Windows att ladda ned från Microsoft och återinstallera.

Håller med om att det är trist och dåligt att Ubuntus installationsprogram kan missa att se ett UEFI-installerat Windows 8 eller 10.
  • En sak som kan orsaka detta är nog om installationsprogrammet av någon anledning startas i BIOS-läge i stället för UEFI-läge. Detta bör man under alla omständigheter försöka undvika, eftersom ett BIOS-installerat Ubuntu inte går särskilt bra ihop med ett UEFI-installerat Windows.

    Ett sätt att garantera start i UEFI-läge är att starta från en USB-sticka dit man bara har kopierat installationsskivans mappar och filer medelst enkel filkopiering. Alltså montera ISO-filen för installationsskivan och sedan bara kopiera mappar och filer till stickan. (Därmed undviker man att få med någon startbar bootsektor eller annat som används vid BIOS-start.) Mera om detta här.
     
  • I sammanhanget ska kanske också sägas att då du dubbelbootar Windows med Linux eller med vad som helst (även med annat Windows) så bör Windows snabba start vara avstängd! (Detsamma gäller förmodligen viloläget, "hibernate".) Vet inte om den kan göra Windows osynligt för Ubuntus installationsprogram, men den bör under alla omständigheter inte vara på. Gör du en sökning på "corruption", "dual" och "fast startup" så hittar du skräckhistorier om vad som i värsta fall annars kan hända.

    Med kommandot  powercfg /hibernate off  – givet som administratör i Windows – sätter du både Windows snabba start och dess viloläge ur spel.
En varning möjligen är att just HP åtminstone för ett par år sedan var särskilt ökända för usla UEFI-implementationer som gjorde livet svårt för dem som ville dubbelboota Windows och Linux. Förhoppningsvis har de bättrat sig sedan dess.
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Re: Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Inlägg av BjHstad »

Har brännaren Brasero utgått. hittar den inte i programförråd.. bara en mysko brännare Simple Burn
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Re: Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Inlägg av BjHstad »

Tack för svar o tips.. Håller på att ladda ner en ISO-fil av Windows 10,, får se hur det går
Hörs
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

BjHstad skrev:Har brännaren Brasero utgått.
Nej.

https://launchpad.net/ubuntu/+source/brasero
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Inst. av U 16.10 på HP 8740w

Inlägg av Nemo »

BjHstad skrev:När inst. alternativen dök upp saknade jag valet installera bredvid Windows. Första alternativet var ju inte aktuellt, då jag ville ha kvar Windows trots allt. Testade andr alternativet. med kryptering. Det stod inget om att allt skulle rensas. men då inst. var klar var Windows borta. Frågan är om det är helt raderat eller om man kan återställa det på nått sätt?
Inrego brukar ha med en återställningspartition på hårddisken som kan användas för att återställa datorn som den var då du köpte den. Dock finns risken att installationen har blåst bort alla partitioner som fanns på datorn.
BjHstad skrev:Egentligen borde första alternativet va att installer tillsammans med windows. då jag tror att många trots allt vill ha kvar windows... Blir lite sur när man ändrar så att det blir svårare att förstå hur man ska göra..
De få gånger jag installerat och har velat ha kvar Windows på datorn, har jag krympt Windowspartitionen och därefter skapat upp extra partitioner för Linux. Sedan har jag kört med alternativet "Någonting Annat" då jag installerat för att själv kunna välja vilken partition jag vill installera på.

Länken som Ratatosk hänvisar till borde gå att använda i ditt fall. Inrego har licensnyckeln på en etikett under datorn och om jag minns rätt kommer deras datorer med Windows 10 Pro. Det borde därför fungera att du installerar Windows 10 från den länk Ratatosk hänvisade till och anger produktnyckeln som du har under datorn.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"