Förberedelser för uppgradering?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Med risk för att bli idiotförklarad ställer jag denna fråga. Min dator har tjatat på mig att jag ska uppgradera men det var så länge sedan den började med det att den version av Ubuntu som jag ska uppgradera till (14.04.5) antagligen hunnit bli gammal. Håller just på att föra över hela Home mappen till min backup disk ifall något skulle hända vid en uppgradering (jo, jag har säkerhetskopior men hängslen och livrem) men hur kan jag annars förbereda mig? Ska jag innan uppgraderingen logga ut mig från alla webbplatser jag är inloggad+Google? Finns det något annat att tänka på? Jag tänkte försöka nästa helg om jag känner mig modig nog. Är alltid nervös då det gäller uppgraderingar. Senast jag uppgradera något var just upp till 12.04 från 10.04 och då var installationen helt ny utan några egna filer.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av JoWa »

Jag skulle nog hellre göra en ren installation av 16.04.3 (om jag ville hålla mig till LTS).

Att ha /home på en egen partition eller disk underlättar då.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag instämmer med Jowa.
Du har tydligen en separat /Homekatalog som du nu backupar. Det är bra. Både, att den är separat och att du kopierar den till annat media, för säkerhets skull.

Gör du sedan en nyinstallation på den senaste LTS-versionen så berörs enbart din root och din /Home lämnas orörd. Det är en fördel för dig att du får det senaste på LTS. Vad gäller säkerhet bl.a..

Att göra en backup på /Home bör göras regelbundet, så det är bra att du redan har gjort det i detta fall. Framöver bör du nog göra en sådan backup mer regelbundet. Lite beroende på hur mycket du tillför, eller tar bort, från din /Home.

Blir det frekventa ändringar på den, bör du göra backupen ofta. Annars kan du låta det gå några veckor, någon månad, mellan varven.

Noteras bör, att i /Home sparas dina personliga inställningar till alla dina program. Ändrar du i ett separat program, så kan det vara läge för att göra en backup omedelbart därefter. Då får du med den senaste förändringen även till backupen.

Säkerhetskopian på /Home kommer att kännas än mer viktig den dag du hamnar i att disken, eller annan hårdvara, slutar att fungera. Då vill du nog ha en så fräsch backup som möjligt när du har skaffat ny hårdvara och skall försöka att börja om med datorn, där du senast befann dig.

Lycka till med en nyinstallation! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Jo det är klart, en senare version vore kanske bättre. Hittade versionen på nätet och tog hem den. Hade ingen DVD brännare till hands denna gång och misslyckades (naturligtvis >:( ) med att göra ett bootbart USB minne.

Detta kan bero på både det ena och det andra men det KAN bero på att min maskin inte klarade av 64-bitars versionen. Varför tog jag hem 64:an och inte 32:an då? Jo, för att jag vill fortsätta att använda Google chrome som webbläsare och den måste uppdateras. Den enda uppdatering som finns till Linux är dock till 64-bitars versionen. Och jag har mina skäl att använda denna webbläsare. Den går bra, klarar Youtube video (hm, nåja :-\ ) och jag trivs med den. End of story.

Ska bara inflika en sak här angående den säkerhetskopiering jag nämnde i min post: min dator gör backup ungefär en gång i veckan och jag kan också göra det självmant och jag önskar. Det jag gjorde igår var en gammaldags kopiering av hela Home mappen till den andra hårddisken. Dock inte utan problem då vissa filer inte kunde kopieras hur som helst. Bla. kunde inte skärmbilden (!) kopieras. Hallå, det är en vanlig *.png fil, vad är problemet?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av JoWa »

Din processor avgör om du kan köra 64-bit eller tvingas välja 32-bit.

Det är sant att Chrome endast finns för 64-bit. Dock finns Chromium 32-bit i förrådet, och Vivaldi finns också för 32-bit.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Broder Tuck »

Städarn skrev:. . . .Bla. kunde inte skärmbilden (!) kopieras. Hallå, det är en vanlig *.png fil, vad är problemet?
Som befintlig skärmbild kan du nog inte spara den. Men som en png-fil borde det inte vara problem att kopiera den.

Om jag själv använder mig av egna skärmbilder, så sparar jag först ner dem. Sedan högerklickar jag på bilden och väljer "använd som bakgrundsbild".

Jag har inte listat ut hur man sparar egna bilder till Ubuntus lager av bakgrundsbilder. Annars hade jag haft dem där.

Så, det går nog inte att förvänta sig att det går att göra på något annat sätt.
::)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Har ingen erfarenhet av Vivaldi men Chromium har jag aldrig fått att fungera till någon reda. Kändes ungefär som att köra bil med bränslesystemet fullt av skräp (jo, jag har gjort den erfarenheten. Inga frågor på det tack). Chromium kändes ytterst seg och filmklipp var rent omöjligt att titta på. Så den undviker jag. Firefox är inte bra den heller men lite bättre. Kör "Eldräven" under Linux Mint 18 Xfce men det fungerar inte heller bra. Så Chrome är mitt val.

Min CPU är en Intel Pentium 4 på 2.80GHz. Försökte testa USB stickan i en dator med en Pentium 2.0GHz. Båda är väl ungefär lika gamla så det kanske bara är för 32-bitars OS.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av JoWa »

Chrome, Vivaldi och Chromium är alla Chromium under huven. Skillnaderna finns på ytan, samt att Chrome än så länge innehåller Flash Player.

P4-processorer kan stödja AMD64, om de är från 2004 eller senare.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av johanre »

Kör följande kommando så kommer datorn berätta för dig vilken hårdvaruarkitektur den stödjer:

Kod: Markera allt

arch
Är resultatet

Kod: Markera allt

x86_64
så är du hemma.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Tack för det tipset "johanre". Hinner inte idag men ska testa.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Go kväll

Det här var en sak jag tyckte om. Ett lätt kommando som jag kan komma ihåg.

Men som jag trodde var det bara en i686 i Ubuntu maskinen. Får testa med att ladda ner den andra versionen av operativsystemet. Jag har dock en historia av att misslyckas när det kommer till bootbara USB minnen. Jag kommer inte att installera över den disk jag nu använder utan använda en annan hårddisk. Jag har för mig att det är något sektorfel på den men jag kan ta risken. Varför? Jo, för att det blir enklare att koppla in min nuvarande och hämta allt jag behöver sedan. Får återkomma längre fram.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Fick lite tid att titta på detta nu idag men naturligtvis klarade inte datorns BIOS inte av att starta från ett USB minne. Tror inte heller att min Ubuntu dator klarar av detta så jag får låna en dvd brännare till helgen. Jag har ingen nämligen. Läsare har jag men inte brännare. :-\
ecjenny
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 okt 2017, 00:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av ecjenny »

Enklaste sättet att skapa en bootbar USB är att installera UNetbootin från programhanteraren (Ubuntu Software) , ladda ner ubuntu ISO filen och kör den i UNetbootin.
Väldigt enkelt :) :)
ecjenny
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 okt 2017, 00:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av ecjenny »

Att tänka på vid nyinstallation, om du använder hdmi kabel, kabeln bör dras ur , jag har alltid haft problem med den.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

OK, tack. Inte för att jag använder hdmi men tack ändå. UNetbbotin har jag men datorn det ska installeras på är gammal och stödjer säkert inte boot från USB. En skiva är bättre men jag har inga datorer med brännare. Ska låna en kollegas externa brännare i helgen och testa lite saker.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Hej igen.

Hm, det går inte så bra för mig just nu. Min plan var följande:
1. Gör en boot DVD
2. Installera Ubuntu på min extra dator.
3. Flytta över hårddisken till rätt dator.

Men jag kommer inte över steg 1. Min extra dator (gammalt moderkort) har ingen DVD läsare och jag har ingen på lager. Kollegan har säkert ingen och skulle han sitta på någon så är det SATA vilket moderkortet inte stöder. Moderkortet vill heller inte boota från USB (hittade något i BIOS om USB HDD men det hoppade booten över). Hade jag kunnat använda kollegans externa brännare så hade saken varit enkel men den ansluts via USB och den syns inte i BIOS heller.

Dock finns det en strimma av hopp. Under skärmen står en gammal Optiplex GX110 (windows 98) och i den har jag monterat en optisk enhet jag hittade "på lagret". Det var ett tag sedan och jag tänkte inte mer på det men det visar sig faktiskt vara en DVD. För ATA133! Jag får skruva runt på ett par datorer. Återkommer med rapport om framgång eller snedsteg.
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av plemil »

Sök efter PLOP bootmanager. En klurig tysk som har skrivit ett litet program som löser ditt problem. Installera PLOP så kan du boota direkt från usb även på en gammal maskin. Mobilsurfar just nu så orkar inte med några större beskrivningar, men om du söker på mina gammla inlägg så dyker det upp mer PLOP-info.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Oj, det visste jag inte. Nå, tyvärr såg jag inte ditt inlägg förrän nu men det kan vara bra att veta till en annan gång. Så här såg min lösning ut:
Bild
DVD:n kommer från min Windows 98 dator (naturligtvis hittade jag en annan nu på morgonen :( ) och är lite för djup. Hårddisken har jag fått av en kollega och mellan den och moderkortet sitter ett litet controller kort. WiFi anslutning på det och jag lyckades installera Ubuntu 16.10. det enda jag behöver göra innan flytten till rätt dator är att ta reda på hur jag sparar ner alla bokmärken från Google Chrome samt de till programmet importerade genvägarna från Firefox.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Tillägg: Jo, jag vet hur jag ska exportera Google Chromes bokmärken men hur är de med de importerade? Kommer de med vid exporten? Tror inte jag har kvar alla i Firefox så jag kan inte exportera därifrån. :-\
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av JoWa »

Det är väl ingen skillnad på importerade och tillagda bokmärken.

chrome://bookmarks kan du hantera dina bokmärken, och flytta dem mellan mappar o.s.v.

Om du har ett Google-konto och är inloggad i Chrome, kan du komma åt bokmärken och annat i din profil i en nyinstallerad Chrome. Du kan skydda uppgifterna med ett lösenord (se Hålla information privat).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"