Förberedelser för uppgradering?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Citat: "Återkommer med rapport om framgång eller snedsteg". Slut citat.

Jo, det var jag som skrev det. Testade disken med "rätt" dator idag och det fungerade bra. MEN lyckades inte åstadkomma det jag ville göra i övrigt.

Hade exporterat mina bokmärken (vilka det nu är som följer med) till html och sparat den filen på USB minne. Försökte mig på att installera en version av Google Chrome 32-bit härifrån https://google-chrome.en.uptodown.com/ubuntu men det misslyckades. Ja, inte installationen men hur jag än gör så får jag meddelandet "sidan kan inte visas". Kan inte ens välja "ny flik" utan att få meddelandet. Och det värsta är att webbläsaren INTE går att avinstallera. ??? :-X >:D !!

Vivaldi fungerade inte bra på Youtube men det gjorde (nästan) Opera som stödjer html5. OK, det hackar lite i 480P men jag hade inga jätte problem. Men till Opera kan jag inte importera mina sparade bokmärken (filen) och jag vill inte gå omvägen över Google kontot av olika anledningar. Främst därför att de bokmärken jag har på datorn ska vara där och inte i telefonen. Punkt slut! Så hur skaffar jag en fungerande version av Google Chrome 32 bitars? Nej, INTE Chromium!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av JoWa »

Städarn skrev:Så hur skaffar jag en fungerande version av Google Chrome 32 bitars?
Finns ej.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

JoWa skrev:
Städarn skrev:Så hur skaffar jag en fungerande version av Google Chrome 32 bitars?
Finns ej.
Jag kör Chrome version 48.0 just nu. Och det fungerar bra. Går den att ladda ner någon stans? Länken jag gav går till en äldre version vilken sägs vara för Ubuntu men den är stendöd och går inte att avinstallera vilket är skumt. OK, jag kan köra Opera men hur importerar jag bokmärkena?
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Så, då är man på banan igen. Fick hjälp att finna rätt och nu är jag igång med Opera under Ubuntu 17.04. Ja, 17! Fick en uppmaning att uppgradera och det gjorde jag. Webbläsaren fungerar bra men jag får störningar på Youtube i såväl 360 som 480P. Chrome klarade detta utan problem så jag är besviken :-\ . På vissa andra sidor fungerar videos inte alls och jag fick en uppmaning att uppgradera flash. Laddade ner flash-player-ppapi-27.0.0.187-release.i386.rpm men är inte säker på hur jag ska installera det. Hittar ingen "paketinstallerare". Kan jag få lite hjälp tack? Och kommer detta att lösa problemet tror ni?

I övrigt ser systemet ut att fungera. Lite smolk finns dock i glädjebägaren. Hade slängt ut den förb... Inloggningsnyckelringen men den vägrade att försvinna ur systemet. Så den fortsätter att poppa upp sina rutor i tid och otid. :P Skit också...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Broder Tuck »

. . . Laddade ner flash-player-ppapi-27.0.0.187-release.i386.rpm men är inte säker på hur jag ska installera det. Hittar ingen "paketinstallerare". Kan jag få lite hjälp tack? . . .
Rpmfiler är inte för Debianoperativ. I debian heter de något på "deb".

Installera flashplugin i ubuntu med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt install flashplugin-installer
. . . Inloggningsnyckelringen men den vägrade att försvinna ur systemet. Så den fortsätter att poppa upp sina rutor i tid och otid. . .
På vårt forum finns denna tråd. Ytterligare tips.

Ge Google Crome ännu en chans. Du har inget att förlora. Lycka till vad du än väljer. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:
. . . Laddade ner flash-player-ppapi-27.0.0.187-release.i386.rpm men är inte säker på hur jag ska installera det. Hittar ingen "paketinstallerare". Kan jag få lite hjälp tack? . . .
Rpmfiler är inte för Debianoperativ. I debian heter de något på "deb".

Installera flashplugin i ubuntu med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt install flashplugin-installer
. . . Inloggningsnyckelringen men den vägrade att försvinna ur systemet. Så den fortsätter att poppa upp sina rutor i tid och otid. . .
På vårt forum finns denna tråd. Ytterligare tips.

Ge Google Crome ännu en chans. Du har inget att förlora. Lycka till vad du än väljer. /tukken
*tillägg* Du kanske inte har ubuntu-restricted-extras installerat? Det är ytterligare en programkälla som kan vara dig till gagn.

Kod: Markera allt

sudo apt install ubuntu-restricted-extras
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Broder Tuck skrev:Installera flashplugin i ubuntu med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt install flashplugin-installer
Det paketet funkar för Firefox, men inte för Opera. För den senare gäller adobe-flashplugin.

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-h ... flash.html
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Broder Tuck »

Gunnar Hjalmarsson skrev:. . . .Det paketet funkar för Firefox, men inte för Opera. För den senare gäller adobe-flashplugin.

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-h ... flash.html
:oops: miss av mig..
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Gunnar Hjalmarsson: Din länk tog mig vidare till https://apps.ubuntu.com/cat/application ... ashplugin/ . Tydligen ska den finnas i Software center. Ska leta efter den där.

Broder Tuck: Tack för tipsen. Ska titta på det.

Trevlig kväll!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Städarn skrev:Gunnar Hjalmarsson: Din länk tog mig vidare till https://apps.ubuntu.com/cat/application ... ashplugin/ . Tydligen ska den finnas i Software center. Ska leta efter den där.
Glöm inte att aktivera Canoncal-partners först.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av JoWa »

Broder Tuck skrev:*tillägg* Du kanske inte har ubuntu-restricted-extras installerat? Det är ytterligare en programkälla som kan vara dig till gagn.

Kod: Markera allt

sudo apt install ubuntu-restricted-extras
Eller kanske chromium-codecs-ffmpeg-extra?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

ubuntu-restricted-extras är ett metapaket som bland annat installerar chromium-codecs-ffmpeg-extra.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Gunnar Hjalmarsson skrev:ubuntu-restricted-extras är ett metapaket som bland annat installerar chromium-codecs-ffmpeg-extra.
Installerade det. Lyckades dock inte lokalisera något Adobe/flash relaterat i Software center så jag kan inte se alla klipp. Dessutom klagar operativsystemet på att ett (okänt) systemprogram har stött på problem. Allt jag gjort sedan sist är att montera in den nya hårddisken och ur den gamla.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Städarn skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:ubuntu-restricted-extras är ett metapaket som bland annat installerar chromium-codecs-ffmpeg-extra.
Installerade det. Lyckades dock inte lokalisera något Adobe/flash relaterat i Software center så jag kan inte se alla klipp.
Ingen har sagt att det skulle ge dig Flash för Opera. Gå tillbaka till länken jag postade ovan, och följ instruktionen avseende adobe-flashplugin steg för steg.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Så tolkade jag inte saken heller. Kanske uttryckte mig lite klumpigt så det såg ut så. Ska titta efter igen.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Lyckades genomföra installationen. Nu fungerar det i vart fall hjälpligt. Något vidare flyt blir det dock inte i 480P. Testade Youtube också och det SER bra ut. MEN men jämna mellanrum dyker det upp en grön box i överkant av videofönstret (öppnar ett litet videofönster om man klikar) och genast hakar videon upp sig >:( för någon sekund. Ytterst irriterande!! Vad gör man åt det? Såg aldrig till detta när jag köder Yoytube på Chrome (inloggad). På tal om Chrome så lyckades jag avinstallera denna döda webbläsare. Det var version 42.0.2311.90-1. Var kan jag hitta en nyare, fungerande version för 32-bitars system?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag tror det gick lite för snabbt när du slog fast att din processor bara stödjer 32-bitars OS. Kommandot arch, som johanre föreslog, visar arkitekturen för den kärna du kör på. Och att det var i686 visste du ju redan...

Så om Opera inte fungerar till belåtenhet, och du hellre vill köra Google Chrome, kan det vara värt att kolla om det vore möjligt att installera Ubuntu för 64 bitar. Pröva då det här kommandot:

lscpu | grep -i 'cpu op'

Det ger för min dator resultatet:

CPU op-läge(n): 32-bit, 64-bit

dvs. processorn stöder såväl 32- som 64-bitars OS.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Min ger bara 32-bit. Kikade förresten på Systemövervakaren. Tydligen är Ubuntu 17 väldigt hård mot såväl minne som processor. Mycket värre än version 12. Blev jag inte upplyst om :-\
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Städarn skrev:Min ger bara 32-bit.
Ok, det var ju synd.
Städarn skrev:Kikade förresten på Systemövervakaren. Tydligen är Ubuntu 17 väldigt hård mot såväl minne som processor. Mycket värre än version 12. Blev jag inte upplyst om :-\
Vem menar du borde upplyst dig om det? Rekommendationer om systemkrav är specificerade på nedladdningssidan.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Förberedelser för uppgradering?

Inlägg av Städarn »

Så stod det inte på den sidan jag laddade ner ifrån. Osäker på var det var men det kan ha varit här: https://ubuntu-se.org/drupal/download. Mitt fel då. Får väl ta och installera Linux Mint 18 istället (lättviktsvarianten).
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"