Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda alt?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda alt?

Inlägg av Nilleb »

Min knädator No2 HP-Pavilion dv9700 ~4 GB minne, ca 10 år gammal:
sda 160GB HD med DataC (lager, av historiska skäl. Vista bodde där förut )
sdb 250 GB SSD med Ubuntu 16.04, /, Home, DataD, o ett par lediga part + swap.

Från att tidigare funkat utan problem har den de senaste månaderna/året börjat låsta sig, som jag tror när uppdateraren går igång.
Helt okontaktbar, det enda som gäller är strömbrytaren.
Har inte kunnat se om det är något fel på minne eller processor (med min kunskap;)

Hur testa vad som orsakar frysningarna och om möjligt hur åtgärda problemet?
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Dina problem har även varit mina problem, under en tid.
On/offknappen har varit enda alternativet. Jag har svurit över en "risig" dator.
Men sedan testade jag ett alternativ som ser ut att ha löst problemen för mig. Det blev testat alldeles nyss, så det är kanske för tidigt att utbrista ett "hej". Jag har hoppat över bäcken, men ännu inte landat på andra sidan, så att säga.

Tidigare har jag alltid bockat bort de proprietära alternativen för drivrutiner. Men nu, med tanke på Canonicals byte med xorg och wayland etc., etc., så fick jag för mig att använda mig av min dators låsta alternativ och si, det ser ut som om jag har kommit över bäcken. Jag kan både starta om och stänga av via systemet.

Kanske att detta löste mitt problem även framgent. För stunden ser det ut som om jag har kommit loss. Kanske att det kan vara värt för dig att testa.

Testa och Lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av webaake »

Utöver Tuckens förnämliga råd, så kan det bl a löna sig att kolal att det finns plats på "/". Man kan t ex avinstallera gamla kernels (kärnor), eftersom man kan ha 10-tals versioner av dem installerade. Du kan också rensa paketcachen m m med:

sudo apt-get autoremove

sudo apt-get clean

Kolla också över om du har onödiga eller mindre akuta 3:e parts förråd aktiverade. Du kan temporärt avaktivera dem bara så att en uppdatering lyckas av de ordinarie Ubuntupaketen. Detta motsäger inte Tuckens goda råd, utan kan göras samtidigt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Nilleb »

Toppen snabba svar (som vanligt)!

Skall kolla Tukkens tips i helgen när tid gives.
(Var också inne på pensionering av ålderstigen knädator ;)

Webaake:
Tror / har plats, 4,12 av tot 10 GiB enl GParted.
Kör Ubuntu Tweak genitor regelbundet så gamla kärnor o annat fruktavfall rensas ;)

Det där med 3:e parts förråd får jag också kolla i helgen.

Den här PC'n får ju vikariera som ordinarie nu när Win10 strulet har sänkt den nyare, den som skall ominstalleras i månadsslutet.
Är rädd för att hela surfpotten försvinner i det hålet.
Får nya GB nästa månad.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av eson57 »

Vad får dig att tro att du måste fippla med Windows systempartitioner? Låt Windows vara ifred och låt även Ubuntus installationsprogram göra sitt jobb utan inblandning. Jag kan nästan garantera att allt kommer att fungera om du slutar röja på egen hand.
Enda reservation är om du får problem med startmenyn (det vill säga om du inte får välja vilket system du du vill starta)... i så fall kan du återkomma. Den biten kommer du du definitivt att få hjälp med.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av webaake »

Angående tredjepartsförråd; jag har genom åren aktiverat ett stort antal sådana förråd för mindre kända och ibland udda program. Ibland också för att ett sådant förråd också kan tillhandahålla nyare versioner än Ubuntus förråd.

De gånger det har strulat är när tredjepartsförråden innehåller parallella paket i andra versioner än de som krävs i Ubuntus basinstallation. Alltså; risken för paketkonflikter ökar radikalt ju fler förråd man aktiverar.

Man kan ju då gå runt detta genom att tillfälligt avaktivera dem, uppdatera och sedan aktivera dem igen. Ibland kan det hända att man först måste avinstallera ett program helt och hållet innan man kan gå vidare med uppdateringen.

Angående plats på hårddisk; 10 GB KAN vara för lite i vissa fall då det ibland används en hel del cache eller temp för uppackning av filer. Men 5-6 ledigt GB borde räcka, tycker man.

För att få mer kunskap lönar det sig att uppdatera från terminalen. T ex med :

sudo apt-get update

(kolla noga vad som kommer upp i terminalen. Här kan finnas kassa förråd som inte går att kontakta m m)

sudo apt-get upgrade

(kolla efter eventuella konflikter)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Broder Tuck »

eson57 skrev:Vad får dig att tro att du måste fippla med Windows systempartitioner? Låt Windows vara ifred och låt även Ubuntus installationsprogram göra sitt jobb utan inblandning. Jag kan nästan garantera att allt kommer att fungera om du slutar röja på egen hand.
Enda reservation är om du får problem med startmenyn (det vill säga om du inte får välja vilket system du du vill starta)... i så fall kan du återkomma. Den biten kommer du du definitivt att få hjälp med.
+1
och samma till webaake +1

Behandla windows som en dominerande styvmor.
Med illa dold respekt.
Men ändå, något tvunget.

Väl sedan, i den fria världen av operativ, så är det du som bestämmer.
Men så länge som alla andra böjer sig för MS, så tvingas överlevare att acceptera ett sämre alternativ. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Nilleb »

eson57 skrev:Vad får dig att tro att du måste fippla med Windows systempartitioner? Låt Windows vara ifred och låt även Ubuntus installationsprogram göra sitt jobb utan inblandning. Jag kan nästan garantera att allt kommer att fungera om du slutar röja på egen hand.
Enda reservation är om du får problem med startmenyn (det vill säga om du inte får välja vilket system du du vill starta)... i så fall kan du återkomma. Den biten kommer du du definitivt att få hjälp med.

Knädator 3:
Kraschen för Win10/Linux och rekommendationen på den här sidan:

https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Den som lyder råd är vis har jag fått lära mig.
Dock är inte alla råd visa.....

Men eftersom min dator inte tillhör MS, Trafikverket eller någon myndighet/regering så finner jag för gott att experimentera/fippla/röja efter behag.
Om man inte vill det så får man bli kvar i MS världen och inte använda Linux utan lyda storpappa.

Nå, åter till ordningen.
Med hjälp av Ease US Partition manager
https://www.partition-tool.com/
utökades EFI partitionen till 200 MB enl rekommendation.

Försök med Boot Repair
att ändra std startpost Win starthanterare och tips i
https://itsfoss.com/install-ubuntu-1404 ... 8-81-uefi/
Att i kommandotolken som admin skriva:

bcdedit /set "{bootmgr}" path \EFI\ubuntu\grubx64.efi

Slog inte igenom utan Win 10 startade direkt utan Grub meny.
Dock kunde man under uppstart trycka på ESC och få upp en valmöjlighet att starta Win 10 eller Ubuntu.

Ytterligare försök med Boot Repair och välja alt
som "fixar EFI hardcoded felet" fritt översatt från mitt skrala minne.
kom Grub menyn igång så nu är Ubuntu 16.04 och Win 10 på banan.
Ett snabbt förbi blinkande felmeddelande något om EFI start inte hittas ...eller..nåt
Återstår innan allt är som det ska.

Men GRUB startar, Ubuntu eller Win10 kan väljas.

Så Tukken: Även en dominant styvmor går att tala förstånd med ;)

Knädator 2:
Lydde även Webaakes tips om att stänga ner tredjepartsförråd och köra uppdatering.
Hängnings tendenserna minskade så det är väl någon av förråden som orsakar hängning, inte för att det var så många men har inte undersökt det vidare utan fokuserat på att hålla 2:an vid liv så jag kom åt internet och e-post.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Nemo »

Nilleb skrev:Från att tidigare funkat utan problem har den de senaste månaderna/året börjat låsta sig, som jag tror när uppdateraren går igång.
Helt okontaktbar, det enda som gäller är strömbrytaren.
Har inte kunnat se om det är något fel på minne eller processor (med min kunskap;)

Hur testa vad som orsakar frysningarna och om möjligt hur åtgärda problemet?
En möjlig felkälla skulle kunna vara att datorn får inte tillräckligt med kylning. Är det någon skillnad avseende låsningar om datorn är kall (Har varit avstängd och hunnit kylas ned) mot då den varit igång?

Jag hade själv en dator som började bete sig instabilt och i mitt fall var det damm som försämrade kylningen och orsakade instabilitet. Kan vara värt att kolla upp utöver de andra tipsen du fått.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Nilleb »

Edit: sign föll bort skickar nytt inlägg.

En möjlig felkälla skulle kunna vara att datorn får inte tillräckligt med kylning. Är det någon skillnad avseende låsningar om datorn är kall (Har varit avstängd och hunnit kylas ned) mot då den varit igång?

Jag hade själv en dator som började bete sig instabilt och i mitt fall var det damm som försämrade kylningen och orsakade instabilitet. Kan vara värt att kolla upp utöver de andra tipsen du fått.[/quote]

Tack för tips.

Har varit inne på värme problem och öppnat upp knä datorn så gott det gick och sanerat, tyvärr finns det ingen öppningsbar panel för fläkt o sånt.
Kör numera PC'n utan det gamla batteriet som verkar bidra till värmealstringen utan att tillföra något mer.
Viss förbättring kunde noteras men helt bra är det inte.
Men tydligen går PC,n no2 mer stabilt nu när den mer i drift och får kontinuerliga uppdateringar med inställningar enl tidigare tips.

Skriver detta från PC,n no 3, arvtagaren som återuppstått från det döda.
Senast redigerad av 1 Nilleb, redigerad totalt 24 gånger.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Nilleb »

Nemo skrev:
Nilleb skrev:Från att tidigare funkat utan problem har den de senaste månaderna/året börjat låsta sig, som jag tror när uppdateraren går igång.
Helt okontaktbar, det enda som gäller är strömbrytaren.
Har inte kunnat se om det är något fel på minne eller processor (med min kunskap;)

Hur testa vad som orsakar frysningarna och om möjligt hur åtgärda problemet?
En möjlig felkälla skulle kunna vara att datorn får inte tillräckligt med kylning. Är det någon skillnad avseende låsningar om datorn är kall (Har varit avstängd och hunnit kylas ned) mot då den varit igång?

Jag hade själv en dator som började bete sig instabilt och i mitt fall var det damm som försämrade kylningen och orsakade instabilitet. Kan vara värt att kolla upp utöver de andra tipsen du fått.
Tack för tips.

Har varit inne på värme problem och öppnat upp knä datorn så gott det gick och sanerat, tyvärr finns det ingen öppningsbar panel för fläkt o sånt.
Kör numera PC'n utan det gamla batteriet som verkar bidra till värmealstringen utan att tillföra något mer.
Viss förbättring kunde noteras men helt bra är det inte.
Men tydligen går PC,n no2 mer stabilt nu när den mer i drift och får kontinuerliga uppdateringar med inställningar enl tidigare tips.

Skriver detta från PC,n no 3, arvtagaren som återuppstått från det döda.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Osprey »

Lösning #1: Starta upp en i återställningsläge (finns som val vid uppsstart) och välj att installera paket som saknas, det brukar funka....

Alltihop finns egentligen i "/lib/recovery-mode/options" och i "dpkg" så du kan köra det den vägen också om du vill.... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Nilleb »

Osprey skrev:Lösning #1: Starta upp en i återställningsläge (finns som val vid uppsstart) och välj att installera paket som saknas, det brukar funka....

Alltihop finns egentligen i "/lib/recovery-mode/options" och i "dpkg" så du kan köra det den vägen också om du vill.... ;)
Tackar för tips!

Skall testas när surf potten återställts 1:a dec, den närmar sig noll fn.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppdateraren gör att PC'n låser sig, strömbrytaren enda

Inlägg av Nilleb »

Nilleb skrev:
Osprey skrev:Lösning #1: Starta upp en i återställningsläge (finns som val vid uppsstart) och välj att installera paket som saknas, det brukar funka....

Alltihop finns egentligen i "/lib/recovery-mode/options" och i "dpkg" så du kan köra det den vägen också om du vill.... ;)
Tackar för tips!

Skall testas när surf potten återställts 1:a dec, den närmar sig noll fn.
Jaha, nu har det gått en tid, har testat alla tips plus lite egna "vilda" försök och gammeln PC no 2 verkar må bättre, hänger sig mer sällan.

Stort tack till alla som engagerat sig och kommit med stöd i svåra tider :kram:

Lite hypoteser:
1. En grej som jag snubblade på är att låta Synaptic uppdatera alla paket (efter nedstängning av "onödiga" förråd) och sedan smyga igång det som stängdes ned följt av uppdatering.
2. Kan en gammal sällan använd Skype hänga upp uppdateringsprocessen?
Körde in den nya versionen som till skillnad från föregående ver startade normalt.

Sätter tråden som löst (utan att ramla i bäcken hoppas jag ;D )
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"