Efter uppgradering 17.04 hittas inget nätverk

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Efter uppgradering 17.04 hittas inget nätverk

Inlägg av buskerika »

Behöver verkligen hjälp nu!

Startade om datorn efter kort strömavbrott och något hade hänt eftersom det mesta var svart. Som jag är nyligen synskadad är det svårt att hantera datorproblem men jag gjorde en del ominstallationer av mate-desktop, caja filhanterare och annat som såg skumt ut. Det blev bara värre.. Till slut gjorde jag en uppgradering av allt; från 16.04 till 17.04. Efter omstart såg allt ut som vanligt utom att internet inte funkade. Under nätverksinställningar så var nätverk aktiverat men det funkade inte. Startade om och nu är det gråmarkerat "Trådbundet nätverk. Enheten hanteras inte".
Följde ett tips om ifconfig och skrev i terminal:

Kod: Markera allt

ifconfig [-v] [-a] [-s]
"Okänt fel hos server" blev svaret. När jag försökte med:

Kod: Markera allt

ifconfig [-v] 
"Error fetching interface information: Enheten hittades inte"
Jag har alltså trådbundet internet via en router (TP-link) till min PC men trådlöst till andra enheter så jag kan ta ner ev. drivrutiner och föra över på sticka om något fattas.
Det är extra svårt för mig numera när något trasslar så jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Efter uppgradering 17.04 hittas inget nätverk

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag kan (nästan) inget om nätverk.

Med det sagt, så är en uppgradering till ny Ubuntu-version generellt ingen god idé när saker och ting inte funkar som de skall. Åtminstone bör paketsystemet vara helt i sin ordning före en sådan uppgradering, och applicerbart meta-paket - ubuntu-mate-desktop i ditt fall - vara installerat.

Hoppas någon kan ge dig ett handtag.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Efter uppgradering 17.04 hittas inget nätverk

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag kan (nästan) inget om nätverk.

Med det sagt, så är en uppgradering till ny Ubuntu-version generellt ingen god idé när saker och ting inte funkar som de skall. Åtminstone bör paketsystemet vara helt i sin ordning före en sådan uppgradering, och applicerbart meta-paket - ubuntu-mate-desktop i ditt fall - vara installerat.

Hoppas någon kan ge dig ett handtag.
Jag har precis fått igång allt efter en timmes skrivande i terminalen, med hjälp av telefonsupport. Kan inte förklara vad vi gjorde men det var många tillägg i /etc/network/interfaces.
Du har nog rätt i att det finns skräp kvar efter den påtvingade uppgraderingen, hoppas bara att det inte kommer fler överraskningar :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Efter uppgradering 17.04 hittas inget nätverk

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ah, vad bra! Befarade att du stod inför en komplett ominstallation.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"