Ingen hårddisk

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Ingen hårddisk

Inlägg av oleg »

Jag har använt USB 32 GB att ha Ubuntu 14.04 på. Hårddisken fungerar inte. Jag har sparat en del filer också på stickan. Sedan en tid har den liksom ätit upp sig själv. Det fungerade i flera år men nu är det inte användbart längre vad jag förstår. Jag har kvar en DVD med en ISO-fil 14.04 tror jag det heter. Jag har försökt komma på hur jag gjorde för att det skulle fungera så bra men kan inte fundera ut det nu. Kan någon hjälpa mig?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Synd att du har fått vänta på svar.
Jag skall ge dig två tips. Kanske att något av dem, kan lösa ditt problem.
Förutsättningen är förstås att du kan öppna stickan.

Jag gissar att du har gjort en backup, manuellt eller automatiskt och att den har lagt upp sig själv med en ytterligare kopia på stickan. Med resultatet att den snart blir full

1. Lucky backup.
Det är ett bra program som man startar själv. En backup med detta program ger en backup som bäst motsvarar en reguljär kopiering. Det behövs inget eget backupprogram för att läsa/återställa filerna. De ligger på backupmediet som en regelrätt kopia av originalet. (kör själv med Lucky backup).

Men det finns en dialogruta i början, innan man startar, där man kan markera att man inte vill göra en ytterligare kopia i befintlig mapp, dit man vill föra backupen. Klickar man inte i den rutan, så slukar den minnesplats genom att lägga /home som en separat mapp redan inne i /home (!?).

2. Ubuntus egen backup. (se bild).
Det här programmet gör ingen kopia som är direkt läsbar. Kräver sitt eget program. Är i gengäld komprimerat. Men den lägger backupen efter datum, eller hur det nu är och med tiden får du ett antal backuper som var och en, tar sin plats på disken.

Dags att städa ibland. Genom att ta bort den äldsta backupen först.
Jag själv hamnade i den situationen att /home blev onaturligt stort och det tog mig lång tid att inse att jag bar med mig onödigt mycket repetetiv data.

Kan du däremot inte läsa din sticka i datorn, då har jag dessvärre inget råd att ge, annat än att du letar efter onödiga filer och tar bort dem.
Lycka till! /tukken

*inlagt i efterhand*.
Jag menar inte att LuckyBackup är bättre än ubuntus eget val. Jag kör med båda. Men jag vaktar det senare, så att det inte sväller iväg. Oftast tar jag LuckyBackup och då på en av två externa hårddiskar. Båda programmen är således helt OK. Det är mer av en smaksak för den enskilde.
Bilagor
Backup.png
Backup.png (62.43 KiB) Visad 3623 gånger
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 29 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av oleg »

Hej Broder Tuck, tack för ditt svar!
Jag gjorde så att jag kopierade bilder och musik, som jag hade sparat på skrivbordet och ville behålla, till en sticka med allt möjligt annat bråte. Sen formaterade jag stickan som hade Ubuntu 14.04, brände en skiva med Ubuntu 17.10, som jag startade datorn med och med och den formaterade stickan och installerade Ubuntu på stickan. Nu kan jag åter använda den här käcka datorn, som kasserades på en arbetsplats, därför att den hade trasig hårddisk och tangentbord, till att titta på handboll på ehfTV.com, handbollskanalen.se med flera webbsidor. Det laggar aldrig och skärmen är 17” så det är en fröjd att se handbollsmatcher på den. I 17.10 tryckte jag på supertangenten (som jag har satt en Ubuntusticker över) och hittade luckyBackup. Det verkar käckt och användbart på mina andra Ubuntudatorer, tack för tipset! Med vänliga hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av Broder Tuck »

;) :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av Nemo »

oleg skrev:Sen formaterade jag stickan som hade Ubuntu 14.04, brände en skiva med Ubuntu 17.10, som jag startade datorn med och med och den formaterade stickan och installerade Ubuntu på stickan.
Skönt att det löste sig för dig

Utanför ämnet: Är det någon speciell anledning att du installerar och kör Ubuntu från en USB Sticka?
Tänkte mer att en hårddisk borde vara betydligt snabbare och enklare att installera på.
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av oleg »

Tack också Nemo! Jag läser nu på: https://www.komplett.se/kampanj/31575/s ... disk-sjalv Det låter lockande att försöka skrapa ihop en tusenlapp och försöka byta ut den trasiga hårddisken. Men man måste väl kunna en hel för att det ska fungera. Bara en sådan sak, vad gör man med en fil: linux-capt-drv-v271-uken.tar.gz? Jag försöker få en gammal laserskrivare att fungera och då verkar det ännu svårare att byta hårddisk. Men tack för påpekandet. Med vänliga hälsningar oleg
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av Broder Tuck »

oleg skrev:. . . Bara en sådan sak, vad gör man med en fil: linux-capt-drv-v271-uken.tar.gz? . . .
Kolla den här länken. Längst ner på sidan ser du hur man öppnar en tar.gz-fil.
Ytterligare en länk:https://askubuntu.com/questions/25961/h ... r-bz2-file

Vill man använda kommandot, så underlättar det om man har tar.gz-filen i en mapp. Dit går man med terminalen. Alternativt så startar man terminalen först och sedan drar man mappen med filen över till terminalfönstret. Där släpper du mappen och vips så har kommandoraden i terminalen flyttat sig till att avsluta inmatningsfältet med mappens namn. Jag har skapat en mapp på skrivbordet som heter "Testar tar.gz" och släppte den i terminalens fönster. Se bilden nedan.

Nu är det bara att skriva in (kopiera, klistra in) kommandot i slutet på terminalens rad. (Jag är inte så erfaren själv på det här. Men jag googlade lite, tidigare och hade bokmärket kvar . . ;) )
Lycka till. /tukken
Bilagor
Testar tar.gz.png
Testar tar.gz.png (39 KiB) Visad 3496 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av Nemo »

oleg skrev:Jag läser nu på: https://www.komplett.se/kampanj/31575/s ... disk-sjalv Det låter lockande att försöka skrapa ihop en tusenlapp och försöka byta ut den trasiga hårddisken. Men man måste väl kunna en hel för att det ska fungera.
Nej, det ska inte vara speciellt komplicerat. Möjligen är det lite mer pilligt i en bärbar jämfört med en stationär.
Känner man sig osäker, kan man ta bilder på datorn inför varje moment. Då blir det lättare att se var skruvar och kablar sitter.
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av oleg »

Tack för all värdefull information. Men nu håller jag nog på att tappa tråden. De nerladdade drivrutinerna för Canon LaserShot LBP 1210 hjälper mig inte att få igång skrivaren trots hjälp med .tar.gz instruktioner. Det kanske inte är så långt borta men jag kanske ska sätta en grön bock för denna tråden och börja om någon annanstans. I Ubuntu 14.04 fungerade skrivaren, kanske inte direkt men utan alltför mycket handpåläggning. Tack ska ni ha! oleg
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av oleg »

Jag hoppas att jag inte bryter alltför mycket mot regler om jag fortsätter tjata om skrivaren. Jag har läst om andra skrivarproblem på Forumet och kanske kommit vidare. Men nu är det stopp igen. Kan det hjälpa om man vet vilken ”information will be missing” och vad är ett ”utskriftsfilter”? Jag bifogar en komprimerad bild. Mvh Roland
Bilagor
Skärmbild från 2018-02-05 10-52-33.zip
(305.32 KiB) Nerladdad 198 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av Osprey »

oleg skrev:Jag hoppas att jag inte bryter alltför mycket mot regler om jag fortsätter tjata om skrivaren. Jag har läst om andra skrivarproblem på Forumet och kanske kommit vidare. Men nu är det stopp igen. Kan det hjälpa om man vet vilken ”information will be missing” och vad är ett ”utskriftsfilter”? Jag bifogar en komprimerad bild. Mvh Roland
Det jag skulle börjat med är att klicka på "[Ändra]" vid "Enhets-URI" och sedan sett så att den hittar skrivaren ordentligt, samt eventuellt provat de olika alternativ som kanske erbjuds där (det finns ofta olika sätt att adressera en skrivare).
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
oleg
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 okt 2009, 13:40
OS: Annat GNU/Linux

Re: Ingen hårddisk

Inlägg av oleg »

Tack Osprey!
Jag har försökt ändra Enhets-URI. Förra bifogade bild och denna visar de alternativ som poppat upp. Det går ändå inte att skriva ut. En hel del meddelande poppar upp men försvinner och jag hinner inte fatta vad som menas. Jag ber Forumet om ursäkt att jag är helt bakom flötet.
Bilagor
Skärmbild från 2018-02-06 21-07-42.png
Skärmbild från 2018-02-06 21-07-42.png (109.63 KiB) Visad 3374 gånger
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"