Problem med växel partition?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av webaake »

Tack Nemo!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Jag hoppas verkligen inte att du bootar upp Windows 10 och försöker dig på att ändra på partitonerna medans Windows 10 är igång? Varför blandar du in enhetsbokstäverna i detta? Du har inga enhetsbokstäver i Linux, men eftersom du inte verkar ha någon koll på detta förstår jag att du får problem.
Ja,ja att du inte förstår dig på den allra senaste uppdaterade WIN 10 förstår jag.
Det du kommer ihåg av windows har ändrats betydligt.

Sedan behöver du inte överdriva med att påstå något som inte stämmer helt och hållet, när det gällde Gpart. Den av er som löste problemet var Skickliga Gunnar där ni andra hade gått bet!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Broder Tuck »

Tjadden skrev: . . . jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad
Om man själv reducerar en partition med inskriven data, så blir överbliven del av den gamla automatiskt unformatted. Till dess att man använder den till något annat. Allt beror på om det finns data på någondera halva av partitionen. Dras windows ned, behåller den halvan sin formattering. Den tomma delen blir unformatted.

Du skriver att du drar ner partitionen med 500 GB.. Du har kvar 418 GB på windows. Behöver du så pass mycket till windows? Om inte, så har du ju möjlighet till att öka fritt utrymme för att testa fler distributioner på kvarvarande, tomt, utrymme.
. . . sker det spontant att swap blir en växelmetod?
Swapen läggs inte in med automatik. Vid partitioneringen är det du, som anger vad som skall vara swap. Genom att välja det från Linux lista på filsystem vid partitioneringen/installationen.
"drive letter" har hela alfabetet att välja bokstav, men den är förbockad med ett E och förstår inte vitsen med detta?
Windows system för att markera olika partitioner. Däremot kan windows inte läsa Linux, så det försvinner när du har installerat Linux.
Testade att installera OS med svaret blev error.
Går det inte att installera före vissa tillägg som bilden i föregånde inlägg visar på, där jag nu har skapat plats för LMDE 2 genom att ha krymt Windows OS partition med ca 500 GB.
Använder du GParted, så klickar du på den delen som är unformatted och väljer " ny ". Därefter blir det nog klart att köra partitionering/installation.

Jag skulle själv välja att partitionera Linux först och i lugn ro. Därefter sedan installera på det färdigt partitionerade utrymmet. För root, home och swap. Obs. Swap behövs bara en gång. Oavsett hur många olika Linuxdistributioner du har.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Broder Tuck

Tack för ditt Info, så ska det se ut, vissa andra var mest innne på att retas med mig.
Du är en äldre stabil person som har lärt dig att förstå saker och ting, vissa andra har inte ännu nått så långt.
Tack min vän.
Tjadden
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Ja,ja att du inte förstår dig på den allra senaste uppdaterade WIN 10 förstår jag. Det du kommer ihåg av windows har ändrats betydligt.
Det stämmer bra det. Jag Googlade på detta och det verkar som att de ska gå att ändra i partitionerna från Windows 10, även då man har Windows 10 igång. Jag hade fel i mitt påstående, men har nu lärt mig något nytt avseende Windows 10.
Tjadden skrev:Sedan behöver du inte överdriva med att påstå något som inte stämmer helt och hållet, när det gällde Gpart. Den av er som löste problemet var Skickliga Gunnar där ni andra hade gått bet!
Fast det var du själv som påstod följande:
Tjadden skrev:Detta var inte LMDE 2 fel utan en Linux Ubuntu Gparted som det var fel på vilket jag aldrig hade råkat ut för och än mindre hade hört talas om.
Du skyller här att ditt problem som du hade med att partitionera hårdisken berodde på ett fel i GParted, men läser vi den aktuella tråden finns det ingenting som visar på att det var något fel i GParted.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Du skyller här att ditt problem som du hade med att partitionera hårdisken berodde på ett fel i GParted, men läser vi den aktuella tråden finns det ingenting som visar på att det var något fel i GParted.
För mig var det något i GParted som jag aldrig hade sett förut och det var en
test vilket jag nu inte kommer ihåg vad det stod för något, mer än att det det hade ex antal Mb? Den biten av hårddisken gjorde att jag inte kunde installera någonting av Logisk partion utan blev varnad om att jag hade Primära partioner.
Gunnar gav mig förklaringen hur jag måste få dessa Mb till ledigt utrymme för att kunna installera! Självklart så hade jag inte monterat dessa Mb och därför tyckte jag att det var fel på GParted!

Men nu ska du få visa vad du kan, jag har gjort en partion och kommit fram till att installera min LMDE 2 det är bara ett problem hur ska jag kunna få samma upplösning på skärmen? Som det nu är nu den är för stor och det första installationsfönstret att välja land, är bilden så stor att jag har inte en chans att klicka vidare på kommandot fortsätt? Dessutm pekaren äe för seg, stannar upp mellan varven som brukligt blir om man har för stor upplösningen på skärmen.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Du kan prova att trycka ner knapparna Alt & Ctrl & + eller Alt & Ctrl & -

Alternativt frågar du på ett Linux Mint-forum. Där finns det nog fler som har erfarenhet och kunskap om LMDE.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Håkan

Bra, då ska jag försöka prova ditt råd och göra likadant när jag ska installera senaste Linux ubuntu?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Men nu ska du få visa vad du kan, jag har gjort en partion och kommit fram till att installera min LMDE 2 det är bara ett problem hur ska jag kunna få samma upplösning på skärmen? Som det nu är nu den är för stor och det första installationsfönstret att välja land, är bilden så stor att jag har inte en chans att klicka vidare på kommandot fortsätt? Dessutm pekaren äe för seg, stannar upp mellan varven som brukligt blir om man har för stor upplösningen på skärmen.
Det verkar vara en bugg i skärmupplösningen vid själva installationen. Om man tar sig igenom de fönster som ska klickas i och fullföljer installationen ska det fungera sen.

Denna tråd tar upp det problem du drabbas av samt innehåller en del tips man kan ta till för att komma förbi detta. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=195310
OBS! Jag har inte Linux MInt DE 2 själv och har därför inte kunnat testa de tips tråden tar upp, men du kan prova och se om de hjälper för dig
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:
Tjadden skrev:Men nu ska du få visa vad du kan, jag har gjort en partion och kommit fram till att installera min LMDE 2 det är bara ett problem hur ska jag kunna få samma upplösning på skärmen? Som det nu är nu den är för stor och det första installationsfönstret att välja land, är bilden så stor att jag har inte en chans att klicka vidare på kommandot fortsätt? Dessutm pekaren äe för seg, stannar upp mellan varven som brukligt blir om man har för stor upplösningen på skärmen.
Det verkar vara en bugg i skärmupplösningen vid själva installationen. Om man tar sig igenom de fönster som ska klickas i och fullföljer installationen ska det fungera sen.

Denna tråd tar upp det problem du drabbas av samt innehåller en del tips man kan ta till för att komma förbi detta. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=195310
OBS! Jag har inte Linux MInt DE 2 själv och har därför inte kunnat testa de tips tråden tar upp, men du kan prova och se om de hjälper för dig[/quo

Nemo, jag var inne och okollade detta Forum och att just Dellskämar skulle vara buggade?
Då kan jag berätta om att min 24 tum nya Dellskärm håller inte måttet
jag har blivit tvungen att minska på upplösningen, det beror på att i fullt läge slocknar skärmen ifrån en till flera sekunder ibland. Enligt DELL supporten kan det bero på att att det är något fel på min 10 år gamla VGA kabel!
I sämsta fall, ett Kondesatorfel i Datorn?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev: Då kan jag berätta om att min 24 tum nya Dellskärm håller inte måttet
jag har blivit tvungen att minska på upplösningen, det beror på att i fullt läge slocknar skärmen ifrån en till flera sekunder ibland. Enligt DELL supporten kan det bero på att att det är något fel på min 10 år gamla VGA kabel! I sämsta fall, ett Kondesatorfel i Datorn?
Det kan vara fel i skärmen, kabeln eller i din dator. Har du möjlighet att prova din skärm med kabeln i en annan dator och se om problemet med att skärmen slockna i några sekunder försvinner? Om problemet försvinner är felet troligen i din dator. Är felet densamma är det troligen fel antingen i själva skärmen eller glapp i kabeln.

Inte så mycket att gå på, men försök se om du kan lokalisera om felet är i din dator eller i din skärm.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Inte så mycket att gå på, men försök se om du kan lokalisera om felet är i din dator eller i din skärm.
Nemo

När du säger det, så tror jag inte att det är något fel på VGA kabeln för den har alltid fungerat bra, i min gamla Dator av samma märke!
Själva den nya skärmen så var den utan anmärkning i övrigt enligt en genomgående test?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nu är det bekräftad utan att jag vet varför.
Försökte installera Linux Ubuntu men samma sak händer som med LMDE 2.
När man kommit fram till den vanliga installation är deras upplösning jättestor så att använda pekaren är tröstlös som fastnar och har sen reaktion för att kunna reagera.
Så alla Ubuntu genier har ett problem som kan finna en lösning på hur man helskinnat kan göra en DUAL BOOT?
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Har du provat det jag skrev tidigare?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Jag har provat allt och ingenting hjälper!

Det enda vettiga är att avinstallera Windows!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag har provat allt och ingenting hjälper!
Det enda vettiga är att avinstallera Windows!
Du har beskrivit två olika problem. Det ena är att du inte kommer åt alla delar av installationsalternativen, då dessa hamnar utanför skärmens yta.

Det andra problemet är att din skärm släcks ned några sekunder emellanåt.

Om du har provat alla tips som fanns i den tråd jag länkade till och det inte hjälper, då är det något med ditt grafikkort som inte verkar fungera ihop med Ubuntu och Linux Mint. Om så är fallet kommer en avinstallation av Windows inte hjälpa, då problemet troligen ligger i hur grafikkortet fungerar i Linux på din maskin.

Det fanns en del kruliga tips i den länkade tråden som att prova ändra skärmupplösningen i skrivbordet innan man startar installationen. Om inget av dessa tips hjälper (Andra har angett i tråden att de fungerar) återstår att kolla upp grafikkortet.

Vad har du för grafikkort i din dator? Märke och beteckning, Kanske det går att hitta något utifrån den informationen.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Cromecast försvann och fungerar inte, kan ha varit av misstag som den inte fungerar längre när jag höll på med wifi och bluetooth för ett trådlöst arrangemang?
Men på din fråga om grafikkortet fick jag reda på att jag har ett enkelt sådant och det finns bättre upp om så önskas! Alltså detta är felet tydligen.
Men jag hittade något nytt som har gjort att nu slipper jag att skärmen blir svart någon sekund eller mer, klickar på ett kommando som vidgar bilden och fyller hela rutan genom att allt i bildväg täcker rutan.
Tydligen får jag DELA på nätverket när jag ska installera dessa tänkta två OS?
Alltså inte hålla det privat som nu, rätta mig om jag har fel?

8 GB DDR3L 1600 MHz
Hårddisk
1 TB (64 MB cache) 7200 RPM SATA 6 Gb/s
Grafikkort
Intel® HD Graphics
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Tydligen får jag DELA på nätverket när jag ska installera dessa tänkta två OS? Alltså inte hålla det privat som nu, rätta mig om jag har fel?
Jag förstår inte vad du menar. Ett nätverk består av 2 eller flera datorer, där varje dator kör ett OS. Vad du sedan installerar för OS har för nätverket ingen betydelse, så länge datorn kan ansluta till nätverket.

Men det är för mig otydligt vad du menar med att dela på nätverket och hur detta är kopplat till den installation du håller på med.
Tjadden skrev: 8 GB DDR3L 1600 MHz
Hårddisk
1 TB (64 MB cache) 7200 RPM SATA 6 Gb/s
Grafikkort
Intel® HD Graphics
Du skrev tidigare att din nya dator var en Dell. Har du någon modellbeteckning på den som kanske går att hitta igen på deras hemsida? Frågar för att det kanske finns mer detaljer kring ditt grafikkort på Dells hemsida om vi får veta vad din Dell har för modellbeteckning.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag har provat allt och ingenting hjälper!
Vad har du provat av de tips som nämns i tråden jag länkade till och vad blev resultatet då du provade respektive tips?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Vad har du provat av de tips som nämns i tråden jag länkade till och vad blev resultatet då du provade respektive tips?
Samma resultat att när man ska installera det avgörande OS så går det inte!

När det gäller själva skärmen kan jag stå ut med att den inte tänds och släcks temporärt.

Visst jag har alla data om den nya datorn på min gamla dator, men förstår att detta nya Windows 10.5 har hittat på ännu mer skit i datorn att man måste göra en partition först? Fråga mig inte varför?
Windows 10 är okej när det gäller installation av Linux, som man kopierar in en DVD och det OS man vill ha och bränner in versionen och sedan i med skivan genom att klicka fram installationen på F12.

Jag ska läsa igenom allt du har tipsat om och se ifall jag har missat något?

Märkligt nog kallar man det för "nätverket" där det finns mycket annat som inte påverkar att datorn ska fungera! Hur som helst skulle jag DELA på nätverket alltså hålla det öppet under installationens gång, alltså att dela det med andra!
Sedan stänga igen nätverket för privat bruk som vanligt.
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 14 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"